چطور کارآموزی را به شغل دائم تبدیل کنیم؟

به گزارش دیتاپد، بسیاری از کارفرمایان که دوره های کارآموزی را ارائه می دهند، این کار را با این هدف انجام می دهند تا بتوانند افراد تازه فارغ التحصیل شده را امتحان نمایند و آنها را برای فرصت های شغلی دائم خود انتخاب و آماده نمایند. اگرچه دوره های کارآموزی راهی برای کسب تجربه و یادگیری بیشتر در خصوص یک رشته شغلی خاص هستند، اما بعلاوه روشی برای سازمان ها برای جذب افراد با استعداد نیز هستند. دوره های کارآموزی به شرکت ها این اجازه را می دهند تا بتوانند تصمیم بگیرند فردی می تواند در این شرکت بماند یا خیر.

چطور کارآموزی را به شغل دائم تبدیل کنیم؟

بسیاری از کارفرمایان از دوره های کارآموزی خود به عنوان یک روش یاریی در فرایند استخدام خود استفاده می نمایند و می توانند با آزمایش کارمندان تازه خود به آنها پیشنهاد شغل دائم دهند و در هزینه های خود صرفه جویی نمایند.

اگر دوست دارید تا دوره کارآموزی خود را به شغل دائم تبدیل کنید، می توانید از تکنیک های خاصی برای افزایش شانس استخدام خود بهره ببرید. در این مقاله درباره این تکنیک ها خواهیم گفت.

تاثیر خوبی بگذارید

به عنوان یک کارآموز، مسئولیت شما این است که به سرپرست خود و سایرین در سازمان نشان دهید که چه از نظر شخصی و چه از نظر حرفه ای، کاملا با فرهنگ سازمانی مطابقت دارید. برای یادگیری در خصوص مأموریت و ارزش های سازمان وقت بگذارید و اطلاعات اساسی و مهمی در خصوص چگونگی تعریف پیروزیت به وسیله شرکت به دست آورید.

اهداف حرفه ای را توسعه دهید

شناسایی اهداف حرفه ای خود و یافتن یک دوره کارآموزی مفید که انتظارات شما را برآورده کند، به شما یاری خواهد نمود که راحت تر به توسعه مهارت ها و آرزوهای شغلی خود در آینده دست پیدا کنید. یکی از اهداف طراحی دوره های کارآموزی، آماده کردن بستری برای استخدام افراد فارغ التحصیل است و با پیدا کردن دوره کارآموزی، علاوه بر دستیابی به این هدف، به اهداف حرفه ای خود نیز دست پیدا خواهید کرد و بعلاوه به شما یاری می نماید تا در جستجوی شغلی خود در آینده پیروز تر از دیگر رقبا عمل کنید.

یک رابطه قوی با سرپرست خود ایجاد کنید

کارهای خود را مدام آنالیز کنید و با اطمینان از برآورده کردن انتظارات، حتما سرپرست خود را در جریان کار و دستاوردهای خود قرار دهید. زمانی که به طور کامل از مسئولیت های شغلی خود مطلع شدید و به درک درستی از انتظارات سرپرست خود رسیدید، می توانید ابتکار عمل را دست بگیرید و توانایی خود را برای کارِ مستقل و به عنوان بخشی از یک تیم نشان دهید. توسعه ارتباطات حرفه ای در دوره کارآموزی به شما یاری خواهد نمود که شبکه افراد حرفه ای در اطراف خود را گسترده تر کنید.

پروژه های محول شده را به موقع انجام دهید

اگر در پروژه ای برای شما ضرب العجل مشخص شده است، حتما به این ضرب العجل پایبند باشید و در صورت عدم رسیدن، آن را به سرپرست خود اعلام کنید. حتما علت موجهی برای تأخیر در انجام پروژه ارائه دهید، مانند مسائل پیش بینی نشده یا سایر اولویت های کاری که باید قبل از تکمیل به موقع پروژه، به آنها می پرداختید.

همواره از قوانین شرکت و دستورالعمل های مشخص شده پیروی کنید

برای اینکه نشان دهید با فرهنگ سازمانی سازگاری دارید، باید بتوانید از قوانین شرکت مانند فرهنگ لباس پوشیدن پیروی کنید. بعلاوه از زمان های اختصاص داده شده برای استراحت و ناهار بهره ببرید. قبل از اینکه وارد عمل شوید و مرتکب هر گونه اشتباه جدی شوید، وقت خود را صرف یادگیری قوانین و دستورالعمل های مورد انتظار سازمان کنید. بعلاوه، خط مشی شرکت را در خصوص ایمیل های شخصی، تماس های تلفنی و استفاده از اینترنت آنالیز کنید تا از هر گونه موقعیت ناخوشایند و شرم آور در آینده جلوگیری کنید.

در خصوص عملکرد شغلی خود از سرپرست و همکاران خود نظر بخواهید

برقراری ارتباط با کارفرمایان در خصوص عملکرد شغلی، فرصتی را برای بهبود و ایجاد تغییرات لازم در طول دوره کارآموزی فراهم می نماید. این کار می تواند به شما در بهبود عملکرد شغلی یاری کند و بعلاوه تصویری واضح از انتظارات سرپرست به شما می دهد. هنگامی که انتظارات به طور کامل و واضح مطرح شدند، می توانید از مسائل احتمالی در آینده جلوگیری کنید.

کارهای آسان و تکراری را با اشتیاق انجام دهید

کارفرما در زمان استخدام کارآموز به شما اعتماد می نماید و کارهای دشوارتر را به محض اینکه توانایی شما را در انجام کارهای کوچک تر تشخیص دهد، به شما واگذار می نماید. اگر مسئولیت کارهای خسته نماینده و تکراری را پذیرفتید، آنها را با اشتیاق انجام دهید تا در زمان کارهای سخت تر و چالش برانگیزتر به وسیله کارفرما به کار گرفته شوید و اعتماد او را جلب کنید.

با همکاران ارتباط برقرار کنید

کارفرمایان در پی افرادی هستند که بتوانند در یک محیط تیمی به خوبی کار نمایند و دارای نقاط قوت خاصی هستند که مزیت آنها، دادن انگیزه به تیم و پیش بردن کارها است.

به توسعه دانش و مهارت های تازه علاقه نشان دهید

نشان دادن علاقه به توسعه دانش و مهارت های تازه مرتبط با موقعیت شغلی، اعتماد کارفرما را نسبت به تمایل شما برای انجام درست کارها افزایش می دهد. نشان دادن اشتیاق و شرکت در کارگاه ها یا سمینارها، درک شما را از کسب وکار افزایش می دهد و با این کار تاثیر مثبتی از خود روی سرپرستتان می گذارید.

درخواست کارِ اضافی کنید

اگر کار برای انجام دادن ندارید، حتما با سرپرست خود مشورت کنید تا ببینید آیا کار دیگری وجود دارد که می توانید انجام دهید. اگر نه، از دیگران بپرسید و بخواهید به آنها در کارشان یاری کنید. این کار، حتی باعث می گردد که مهارت های تازه یاد بگیرید.

علاقه خود را برای کار در شرکت ابراز کنید

با ابراز علاقه برای کار دائم در شرکت، به آنها اطلاع می دهید که سازمان را مکانی می دانید که دوست دارید در آن کار کنید. با اینکه ممکن است هیچ فرصت شغلی مناسبی برای شما وجود نداشته باشد، اما با اطلاع دادن به سرپرست خود در خصوص علاقه به کار در شرکت، احتمال تماس با شما در زمان بودن فرصت شغلی زیاد می گردد.

علاوه بر این، با این کار می توانید شبکه سازی را نیز شروع کنید. هنگامی که یک شبکه قوی ایجاد می کنید، درک بهتری از آنچه برای پیروزیت ضروری است به دست خواهید آورد و یاد خواهید گرفت که چگونه شبکه ای ایجاد کنید که بتواند به شما در دستیابی به اهداف شغلی یاری کند.

از منتور بهره ببرید

منتور کسی است که به شما در دوره کارآموزی بسیار یاری خواهد نمود تا از استرس و تنش دوری کنید و راه درست برای استخدام در فرصت های شغلی را پیدا کنید. در پی یک منتور حرفه ای و مورد اعتماد باشید و از پرسیدن سوال از آن شخص نترسید. از او در خصوص راه هایی برای بهبود عملکرد و بعلاوه برترین مسیر شغلی سوال کنید.

می توانید از او بپرسید که برای ارتقاء در این زمینه چه در سازمان و چه در صنعت خاص چه چیزی ضروری است. پس از ایجاد یک شبکه قوی و کسب تجربه در زمینه شغلی خود، شما نیز این فرصت را خواهید داشت که به متخصصان تازهی که علاقه مند به ورود به این حوزه هستند یاری کنید.

قدردانی خود را ابراز کنید

هنگامی که دوره کارآموزی خود را کامل کردید، همواره از مسئولین شرکت و دیگر افراد بابت دادن این فرصت تشکر کنید. اگر در حال بازگشت به دانشگاه هستید، حتما با سرپرست و همکاران خود در تماس باشید و برای پرس وجو در خصوص فرصت های شغلی احتمالی در آینده، وقت بگذارید.

اگر دوست دارید تا دوره کارآموزی خود را به شغل دائم تبدیل کنید، می توانید از این روش هت برای افزایش شانس استخدام خود بهره ببرید.

بیشتر بخوانید: چگونه فراوری محتوا انجام دهیم؟

منبع: فوت و فن
انتشار: 20 خرداد 1402 بروزرسانی: 20 خرداد 1402 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 2408

به "چطور کارآموزی را به شغل دائم تبدیل کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور کارآموزی را به شغل دائم تبدیل کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید