هنر چگونه تعریف می گردد؟
به گزارش دیتاپد، به گزارش خبرنگار خبرنگاران ؛ یاسنت راوه موسیقی شناس، جامعه شناس و استاد دانشکدۀ ادبیات دانشگاه سوربن است و محور اصلی تأملاتش در این اثر تعریف هنر است. وی ضمن نزدیک کردن مباحث جامعه شناسی و هنری به یکدیگر، معتقد است جامعه شناسی آمده تا خط بطلانی بکشد بر این ایده که هنر امری بدیهی و ذاتی است.
پرسش هایی که نویسنده کوشیده به آن ها پاسخ دهد عبارتند از این که هنر چیست؟ چه کسان و چه سازوکارهایی در معین ارزش اثر دخیل اند؟ هنرمند کیست و آفرینشگر اثر هنری اساساً به چه کسی گفته می گردد؟ نقش دولت در آفرینش آثار هنری چیست؟ مخاطبان و طرفداران هنر چه کسانی هستند و چه عواملی در ساخت ذائقه های هنری و تنوع آن ها مؤثر است؟ آیا می توان از هنر مردم پسند سخن گفت؟ وجه تمایز دیدگاه جامعه شناختی با هنر در چیست و نگاه جامعه شناختی چگونه می تواند به درک پدیده های هنری یاری کند؟
این کتاب ذیل سه بخش کلی به آنالیز این پرسشها می پردازد: هنر از دید جامعه شناختی، رفتار هنری و پژوهش های جامعه شناختی، و مباحث امروز جامعه شناختی هنرها.
در بخش نخست نویسنده ضمن آنالیز مسئلۀ فراوری هنر و پیدایش آفرینشگران و مخاطبان و جایگاه آثار هنری در جامعه، از چگونگی پیدایش تأملات جامعه شناختی دربارۀ هنر و توسعه آن سخن به میان می آورد و روینمودهای مختلف به هنر را آنالیز می کند.
در بخش دوم با به پیش کشیدن بحث نقش دولت در گسترۀ هنر دربارۀ نهادها، سیاست های فرهنگی و بازار هنری و مشروعیت آن ها می نویسد. بعلاوه از حرفه ها و مشاغل هنری و شرایط اجتماعی آفرینش هنری در جامعه می گوید.
یاسنت اظهار می کند که پژوهش ها دربارۀ جامعه شناسی هنرها روزبه روز توسعه بیشتری می یابد و به سوی چندوجهی شدن و چندگونگی پیش می رود. او درنهایت در بخش پایانی ضمن کندوکاوهای میدانی به این سؤال پاسخ می دهد که آیا می توان رویکردی جامعه شناختی به آثار هنری داشت؟ او ضمن آنالیز مسائل امروزی جامعه شناسی هنرها، اثر هنری را به مثابه فرآیند مورد مطالعه قرار می دهد.
نوشتار پیشرو بیش از هر چیز توجه ما را به مفهوم فرهنگ و اهمیت آن در جامعه شناسی هنر جلب می کند و ما را به طرح این پرسش می کشاند که در زیر عنوان جامعه شناسی هنرها چه معنایی نهفته است؛ چرا که به هر حال عنوان این کتاب همین است و در بخشی از پیشگفتار کلی آن آمده است: زمانی که می گوییم جامعه شناسی فرهنگ منظور جامعه شناسی رفتارهای فرهنگی، جامعه شناسی مخاطب و به طور کلی جامعه شناسی پذیرش آثار فرهنگی است. هرچند در اینجا هم تعریف حدود و ثغور فرهنگ بسیار مناقشه برانگیز است. حال در جامعه شناسی هنر یا هنرها این قضیه چه شکلی پیدا می کند؟ اگر جامعهشناسی فرهنگ بیشتر به مصرف فرهنگی توجه می کند، آیا در حوزۀ جامعه شناسی هنر هم با جامعه شناسی فراوریکنندگان آثار هنری سروکار داریم؟
راوه متعقد است سخن گفتن از جامعه شناسی هنر می تواند به این معنا باشد که هنر همان هنرهای زیبا و فاخر است، یعنی آثاری که به رسمیت شناخته شده اند. او ضمن بیان اینکه تعریف هنر همواره محل مناقشه بوده است، می نویسد: نکته این است که شان و منزلت آثار و فعالیت های هنری از پیش معین شده نیست. جامعه شناسی آمده است تا خط بطلانی بکشد بر این ایده که هنر امری بدیهی و ذاتی است، ضمن اینکه بر این نکته پافشاری می کند که فرم های زیباشناختی و اعمال هنری گونه به گونه هستند. چنین می نماید که کاربرد اصطلاح جامعه شناسی هنرها و فرهنگ ها در این کتاب برترین راه چاره باشد. چنانکه انجمن جامعه شناسی فرانسه در باب این موضوع هسته ای پژوهشی با همین نام ایجاد نموده است.
نویسنده ضمن طرح این پرسش ها و با تکیه بر دستاوردهای پژوهش های میدانی گوناگون، پارادایم های نظری اصلی این حوزه را به روشنی معرفی می کند. کتاب حاضر می تواند برای پژوهشگران جامعه شناسی و دانشجویان هنر و هنرمندانی که مسئلۀ جامعه شناسی هنر برایشان مهم می نماید مناسب باشد.
درآمدی بر جامعه شناسی هنرها با قطع رقعی، در 237 صفحه و با بهای 190 هزار تومان، به وسیله نشر نی روانۀ بازار کتاب شده است.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران