نکات خواندنی از پرچمداران ایران در آسیا، علی دایی پرچمداری که با خبر بد برگشت!

به گزارش دیتاپد، به گزارش خبرنگاران، حضور در بازی های آسیایی پیش رو چهاردهمین حضور ایران در ادوار مختلف این بازی ها به حساب می آید. ایران تا پیش از این 13 دوره حضور در بازی های آسیایی را تجربه نموده و برای این تعداد حضور 10 پرچمدار داشته است! این تعداد پرچمدار برای این تعداد حضور از آن جهت است که دو نفر از پرچمداران کاروان ورزش ایران در بیشتر از یک دوره مسئولیت این کار را بر عهده داشتند.

نکات خواندنی از پرچمداران ایران در آسیا، علی دایی پرچمداری که با خبر بد برگشت!

محمود نامجو اولین پرچمدار کاروان ورزش ایران در اولین دوره بازی های آسیایی بود که از میان اعضای تیم ملی وزنه برداری عهده دار این مسئولیت شد. مرحوم نامجو در بازی های آسیایی 1958 ژاپن هم به هنگام رژه ورزشکاران ایرانی پیشاپیش همه آنها پرچم به دست حرکت کرد.

از سال 1966 که ایران برای سومین بار در بازی های آسیایی شرکت کرد تا سال 1994 و بازی های آسیایی ژاپن همه پرچمداران ایران از میان کشتی گیران انتخاب شدند. در این میان رضا سوخته سرایی طی سه دوره متوالی عهده دار این مسئولیت بود.

اما برای نخستین بار در بازی های آسیایی 1998 تایلند بود که ورزشکاری غیر از رشته های وزنه برداری و کشتی به عنوان پرچمدار کاروان ایران انتخاب شد. آرش میراسماعیلی پرچمدار ایران در این بازی ها بود. علی دایی هم اولین پرچمدار ایران در اولین بازی های آسیایی برگزار شده در هزاره سوم بود. بعد از آن دوباره نوبت به وزنه برداری رسید تا نماینده ای از این رشته پرچم کاروان ورزش ایران در روز افتتاحیه بازی ها را به دست بگیرد. حسین رضازاده پرچمدار ایران در پانزدهمین دوره بازی های آسیایی بود و دوره پیشین بازی های آسیایی هم این مسئولیت به کاپیتان تیم ملی بسکتبال یعنی صمد نیکخواه بهرامی سپرده شد که با وجود مصدومیت جدی در فهرست ورزشکاران اعزامی قرار گرفته بود.

بیشتر پرچمداران کشتی گیر بودند و طلایی

از مجموع 10 نفری که تا پیش از این به عنوان پرچمدار کاروان ورزش ایران در بازی های آسیایی انتخاب شدند، هفت نفر از آنها کشتی گیر بوده اند که اتفاقا همگی هم به مدال طلا در بازی های آسیایی دوره خود دست یافتند. سه بار هم پرچمدار کاروان ایران از میان وزنه بردارها انتخاب شد که حاصل آن کسب دو مدال طلا و یک مدال نقره برای کاروان ایران بود. مرحوم محمود نامجمو زمانیکه برای دومین بار پرچمدار کاروان ایران شد برخلاف دوره نخست به مدال نقره بسنده کرد. او در آن موقع 42 ساله بود. همچنین تاکنون هر یک از رشته های فوتبال، جودو و بسکتبال هم یک نماینده در میان پرچمداران آسیایی داشته اند.

سلیمی؛ سومین پرچمدار وزنه بردار

به گزارش خبرنگاران، ورزش ایران در هفدهمین دوره بازی های آسیایی که تا یک ماه دیگر در اینچئون کره جنوبی شروع می گردد، چهاردهمین حضور خود در ادوار مختلف این بازی ها را تجربه خواهد نمود. برای این حضور اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک در نشست روز شنبه عنوان بهداد سلیمی را به عنوان پرچمدار کاروان اعزامی انتخاب و معرفی کردند. سلیمی در واقع یازدهمین پرچمدار ایرانی در ادوار مختلف بازی های آسیایی است و البته سومین پرچمداری که از رشته وزنه برداری برای بازی های آسیایی انتخاب شده؛ به غیر از محمود نامجو که دو بار متوالی پرچمدار کاروان ایران در بازی های آسیای بود، حسین رضازاده هم یک بار و در بازی های 2006 قطر این مسئولیت را بر عهده داشت.

مدال آوری؛ وچه اشتراک همه پرچمداران

پرچمداری تا به امروز برای آن دسته از ورزشکاران ایران که عهده دار این مسئولیت در بازی های آسیایی بوده اند، خوش یمن بوده چون همه آنها پیروز به کسب مدال در همان رویدادی شدند که آن را با در دست داشتن پرچم ایران شروع کردند. بر این اساس 13 مدال از مجموع مدال های آسیایی ورزش ایران، توسط 10 پرچمدار - دو نفر از پرچمداران در بیش از این دوره پرچمدار بوده اند - کاروان های اعزامی به دست آمده است. در مجموع تا به امروز پرچمداران ایران در بازی های آسیایی پیروز به کسب 10 مدال طلا، یک نقره و دو برنز شده اند.

پرچمداری که به فینال نرسید اما طلایی شد!

سرانجام کار همه پرچمداران ایران در اداوار مختلف بازی های آسیایی با مدال آوری همراه بوده است البته این مدال آوری برای علی دایی تا حدی متقاوت تر از دیگر پرچمدارن بود و به نوعی تلخ!

کاپیتان تیم فوتبال امید ایران در بازی های آسیایی 2002 کره جنوبی پرچمدار ایران بود. تیم ملی فوتبال در این بازی ها به مدال طلا دست یافت در حالیکه دایی در دو دیدار نیمه نهایی و نهایی حضور نداشت. علی دایی پیش از اینکه بتواند با تیم فوتبال امید در دیدار نیمه نهایی چهاردهمین دوره بازی های آسیایی مقابل کره جنوبی صف آرایی کند، از درگذشت پدر خود باخبر شد و به همین دلیل به ایران بازگشت. تیم فوتبال امید در دیدار نهایی این بازی ها ژاپن را شکست داد و قهرمان شد و اتفاقا نام علی دایی هم در فهرست مدال آوران مسابقات فوتبال این بازی ها واقع شده است.

همه پرچمداران آسیایی ایران

اسامی ورزشکارانی که در ادوار گذشته بازی های آسیایی پرچمدار کاروان ورزش ایران بوده اند و رنگ مدال های به دست آمده توسط آنها به توضیح زیر است:

* بازی های آسیایی 1951 هند

پرچمدار: محمود نامجو (مدال طلا - وزنه برداری)

* بازی های آسیایی 1954 فیلیپین

- ایران غایب بود

* بازی های آسیایی 1958 ژاپن

پرچمدار: محمود نامجو (مدال نقره - وزنه برداری)

* بازی های آسیایی 1962 اندونزی

- ایران غایب بود

* بازی های آسیایی 1966 تایلند

پرچمدار: منصور مهدی زاده (مدال طلا - کشتی)

* بازی های آسیایی 1970 تایلند

پرچمدار: عبدالله موحد (مدال طلا - کشتی)

* بازی های آسیایی 1974 ایران

پرچمدار: اسکندر فیلابی (مدال طلا - کشتی)

* بازی های آسیایی 1978 تایلند

- ایران غایب بود

* بازی های آسیایی 1982هند

پرچمدار: رضا سوخته سرایی (مدال طلا - کشتی)

* بازی های آسیایی 1986 کره جنوبی

پرچمدار: رضا سوخته سرایی (مدال طلا - کشتی)

* بازی های آسیایی 1990 چین

پرچمدار: رضا سوخته سرایی (مدال طلا - کشتی)

* بازی های آسیایی 1994 ژاپن

پرچمدار: امیررضا خادم (مدال طلا - کشتی)

* بازی های آسیایی 1998 تایلند

پرچمدار: آرش میراسماعیلی (مدال برنز - جودو)

* بازی های آسیایی 2002 کره جنوبی

پرچمدار: علی دایی (مدال طلا - فوتبال)

* بازی های آسیایی 2006 قطر

پرچمدار: حسین رضازاده (مدال طلا - وزنه برداری)

* بازی های آسیایی 2010 گوانجو

پرچمدار: صمد نیکخواه بهرامی (مدال برنز - بسکتبال)

راهی که ادامه خواهد داشت

کسب سه مدال طلا از مسابقات قهرمانی آسیا، در اختیار داشتن دو مدال طلای مسابقات قهرمانی دنیا و مدال طلای بازی های المپیک لندن از افتخارات پرچمدار ایران برای بازی های آسیایی است. همه اینها کافی است برای اینکه ورزش و کاروان ایران امیدوار باشد که بهداد سلیمی هم همچون دیگر پرچمداران آسیایی ایران، ماموریت خود برای حمل پرچم را به مدال آوری ختم کند به خصوص اینکه این ورزشکار چهار سال پیش در بازی های آسیایی گوانجو هم صاحب مدال طلای دسته فوق سنگین شد

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 378

به "نکات خواندنی از پرچمداران ایران در آسیا، علی دایی پرچمداری که با خبر بد برگشت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات خواندنی از پرچمداران ایران در آسیا، علی دایی پرچمداری که با خبر بد برگشت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید