غیرمنتظره های اسکار 2020، فیلم هایی که جای خالی شان منتقدان را شگفت زده کرد

به گزارش دیتاپد، غیرمنتظره ترین مواردی که انتظار می رفت در بین نامزد های اسکار 2020 دیده شوند و نشدند از گِرِتا گِرویگ تا آدام سندلر و از تارون اجرتون تا جورج مک کِی.

غیرمنتظره های اسکار 2020، فیلم هایی که جای خالی شان منتقدان را شگفت زده کرد

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، معمولا در اسکار شک و تردید وجود نداشته و چه در زمان اعلام نامزدها و چه در زمان اعلام برندگان نهایی تقریبا آنچه که غالب پیش بینی ها بر آن متمرکز بوده، از آن برآمده است اما سال جاری نشان داد که اسکار هم می تواند غیرمنتظره و تعجب برانگیز باشد.

اما پس از اعلام نامزدهای سال جاری نبود بعضی اسامی که بسیار انتظارشان در میان نامزدها می رفت برای همه تعجب برانگیز و غافلگیر کننده بود. از آکوافینا برای بازی درخشان در فیلم سینمایی وداع تا جنیفر لوپز برای بازی در فیلم کلاهبرداران تا لوپیتانیونگو برای بازی در ما و آدام سندلر برای بازی در فیلم الماس های تراش نخورده و نیز بیانسه برای نامزدی بخش بهترین آهنگ برای فیلم سینمایی زنده انیمیشن شیرشاه، تمام این موارد از غافلگیری های نامزدی های این دوره بود که نه تنها بخش اعظمی از مخاطبین بلکه بسیاری از منتقدین و کارشناسان سینما حضور نام آن ها در بین نامزدها را قطعی می دانستند.

جالب اینکه بخش تمام پسرانه نامزدهای بخش بهترین کارگردانی اسکار را در این مورد کاملا شبیه به گلدن گلوب کرد. تعجب آنجا بود که در این فهرست نام گرِتا گِرویگ با فیلم زنان کوچک، لولو وانگ با فیلم وداع، لورن اسکافاریا با فیلم کلاهبرداران، ملینا ماتسوکاس با فیلم کوئین و اسلیم، و ماریل هلر با فیلم روزی زیبا در محله در میان نامزدهای بخش بهترین کارگردانی اسکار نبود که نبود!

فیلم سینمایی جوکر با داستانی غیراقتباسی و با بازی واکین فینکس با 11 نامزدی پیشتاز بود. 1917 روزی روزگاری در هالیوود و ایرلندی هر کدام با 10 نامزدی در رده بعدی بودند. همین چهار عنوان فیلم بخش قابل توجهی از نامزدی ها را به خود اختصاص داده بودند و کفه ترازو نزد این ها سنگین بود.

در ادامه مشروح تر به مواردی که نبودشان در بین نامزدهای اسکار تعجب برانگیز بود، پرداخته می گردد:

آکوافینا برای بازی در وداع

پس از برنده شدن در رویداد بزرگ گلدن گلوب انتظار می رفت که حتما در بین نامزدهای اسکار باشد. بازی او در فیلم وداع که اکرانش در ماه آگوست شروع شد بسیار با واکنش مثبت منتقدین روبرو شد و انتظار می رفت نظر رای دهندگان اسکار را جلب کند. جالب اینکه این فیلم حتی در بخش های بهترین فیلم نامه و بهترین هنرپیشه نقش مکمل زن(با بازی ژائو شوژن) نیز در عین ناباوری نامزد نشد.

لوپیتا نیونگو برای بازی در فیلم ما

اسکار سابقه طولانی در تبعیض نسبت به فیلم های ژانر وحشت دارد. هرچند فیلم برو بیرون از جوردن پیل در سال 2018 در 4 بخش نامزد اسکار شد، با این وجود، فیلم پیروز و قدرتمند ما مورد استقبال گرم رای دهندگان آموزشگاه قرار نگرفت. لوپیتا نیونگو که برای بازی در فیلم دوازده سال بردگی برنده اسکار شده، سال جاری در رویداد انجمن صنفی هنرپیشگان آمریکا نیز برای بازی در همین فیام ما نامزد شد. به هر روی، سال جاری آموزشگاه او را به عنوان نامزد بخش بهترین هنرپیشه نقش اصلی زن تشخیص نداد با وجودیکه او در این فیلم نقشی بسیار درخشان و دوجانبه و در عین حال وحشت زده ایفا کرد.

گرِتا گِرویگ برای کارگردانی زنان کوچک

اگرچه اقتباس گرویگ از زنان کوچک نقدهای بسیار مثبت، افتخارآمیز و نیز شش نامزدی اسکار سال جاری از جمله نامزدی بهترین فیلم بهترین هنرپیشه نقش اصلی زن(برای سائِرشه رانِن)، و بهترین فیلم نامه اقتباسی را برای او به ارمغان آورد، اما در عین تعجب وی در بخش بهترین کارگردانی نامزد نشد که این یکی از تعجب انگیزترین موارد اعلام نامزدهای اسکار سال جاری محسوب می گردد. گرویگ اگر در بهش بهترین کارگردان نامزد می شد نامش به عنوان اولین زنی که دوبار در اسکار در این بخش نامزد شده در تاریخ ثبت می شد چراکه او سال گذشته برای ساخت کفشدوزک نامزد بهترین کارگردانی شده بود. در عوض، در شاخه کارگردانان همه نامزدها مرد بودند: مارتین اسکورسیزی برای ایرلندی، سم مندس برای 1917، کوئنتین تارانتینو برای روزی روزگاری در هالیوود، بونگ جون هو برای انگل، و تاد فیلیپس برای جوکر.

تارون اِجِرتون برای فیلم راکت من

اجرتون در کمپین جوایز سینمایی سیری صعودی داشت. او برای ایفای نقش التون جان در فیلم سینمایی راکت من رقیبی چون لئوناردو دی کاپریو را در گلدن گلوب کنار زد. او همچنین نامزدی انجمن صنفی هنرپیشگان آمریکا و بفتا را بدست آورده آن هم در بخش بهترین هنرپیشه نقش اصلی مرد که بخشی بسیار شلوغ و پر از رقبای قدرتمند است. واقعا عادلانه نیست که سال گذشته که رمی مالک برای لب خوانی نقش فردی مرکوری در فیلم راپسودی بوهِمی جایزه بهترین هنرپیشه نقش اصلی اسکار را دریافت کرد حالا تارون اجرتون که واقعا بصورت حقیقی بجای التون جان با حنجره خود به صورت حرفه ای خوانندگی نموده، حتی نامزد هم نگردد!

کریستیَن بِیل در فیلم فورد در برابر فراری

روز اعلام اسامی کاندیداها روز خوبی برای فیلم فورد در برابر فراری بود که اولین فیلم تاریخ سینما با موضوع راننده های ماشین های مسابقه ای بود که نامزد بخش بهترین فیلم می شد. کریستین بِیل در این فیلم در نقش کن مایلز از امیدهای کسب جایزه اسکار بهترین هنرپیشه نقش اصلی مرد بود. اما این هنرپیشه توانا که تا به امروز چهار بار نامزد اسکار در این بخش بوده سال جاری حتی نامزد نشد.

آدام سندلر برای فیلم الماس های تراش نخورده

نقش سندلر به عنوان یک جواهر فروش نیویورکی در فیلم الماس های تراش نخورده شاید بهترین بازی تمام دوران حرفه ای اش بود. این فیلم در ایام تعطیلات کریسمس پیروزیت خوبی در گیشه نیز داشت. رای دهندگان اسکار اما در عین شگفتی برای او نامزدی اسکار قائل نبودند.

جورج مک کِی برای فیلم 1917

1917 هم در گیشه پیروز بود هم در اسکار با 10 نامزدی! اما عجیب است که مک کی که هر صحنه از این درام جنگ جهانی اول را که در قالب دو برداشت بلند کارگردانی شده را با قدرت و به زیبایی بازی نموده است اما نامی از او در میان نامزدهای بهترین هنرپیشه دیده نمی گردد. چنانچه 1917 برنده بخش بهترین فیلم اسکار گردد اولین فیلمی خواهد بود که بیش از یک دهه از فیلم میلیونر زاغه نشین در سال 2008 بدون حتی نامزدی در بخش بهترین هنرپیشه، برنده خواهد شد.

ادی مارفی برای فیلم دولمیت نام من است

ادی مارفی با بهترین نقدها برای بازی در نقش رودی ری مور در همین فیلم دولمیت نام من است روبرو شد. داوران اسکار معمولا دوست دارند جایزه بهترین هنرپیشه را به بازیگری بدهند که در یک نقش زندگی واقعی افراد بازی نموده باشد بخصوص اینکه یک هنرپیشه در نقش هنرپیشه ای دیگر بازی نموده باشد. مارفی تا کنون تنها یک بار برای بازی در دختران رویایی نامزد اسکار شده است.

جمی فاکس برای فیلم فقط بخشش

چه اتفاقی برای فیلم فقط بخشش افتاد؟ در فصل پاییز، مدیران کمپانی برادران وارنر بر این عقیده بودند که یک نماینده قدرتمند در اسکار دارند و اسکار در دستانشان است. داستان در خصوص یک وکیل جوان با بازی مایکل بی جوردن است که سعی دارد موکل بی گناهش را از مجازات مرگ نجات دهد که جمی فاکس نقشش را بازی می نماید. اما به دلایلی کمپانی برادران وارنر این فیلم را تا آخر هفته گذشته به صورت گسترده اکران نکرد. در نتیجه و متاسفانه به همین دلیل جمی فاکس نتوانست نامزدی اسکار را دریافت کند زیرا فیلمش بعد از زمان رای گیری داوران اسکار اکران شد!

آهنگ روح برای فیلم شیرشاه

در کمال ناباوری، آهنگ روح(Spirit) که از دید بسیاری از کارشناسان بخت اصلی اسکار بهترین آهنگ فیلم بود، حتی در این بخش نامزد هم نشد تا آنجا که اجرای زنده این آهنگ یکی از برنامه های مراسم اهدای جوایز اسکار است که با این وجود این برنامه منتفی خواهد شد.

فیلم سینمایی انیمیشن منجمد2

در خصوص نبود این فیلم همین جمله کفایت می نماید که پیروز ترین و پرفروش ترین فیلم سینمایی انیمیشن تمام تاریخ، در بخش بهترین فیلم بلند انیمیشن نامزد هم نشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 833

به "غیرمنتظره های اسکار 2020، فیلم هایی که جای خالی شان منتقدان را شگفت زده کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غیرمنتظره های اسکار 2020، فیلم هایی که جای خالی شان منتقدان را شگفت زده کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید