علل، علائم و درمان بزرگ شدن قلب ، 2

به گزارش دیتاپد، هورمون های تیروئید به وسیله غده تیروئید واقع در گلو ترشح می شوند. پرکاری تیروئید وضعیتی است که در آن این غده بیش از حد هورمون تیروئید ترشح کند، در حالی که در خصوص کم کاری تیروئید، غده قادر به فراوری میزان مورد احتیاج از این

علل، علائم و درمان بزرگ شدن قلب ، 2

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

پرکاری و کم کاری تیروئید

هورمون های تیروئید به وسیله غده تیروئید واقع در گلو ترشح می شوند. پرکاری تیروئید شرایطی است که در آن این غده بیش از حد هورمون تیروئید ترشح کند، در حالی که در خصوص کم کاری تیروئید، غده قادر به فراوری مقدار مورد احتیاج از این هورمون نیست. تیروئید، مورد احتیاج بدن به جهت تنظیم سوخت و ساز خود است و هم به جهت یاری به عملکرد عضلات از جمله عضلات قلب مورد احتیاج می باشد. هرگونه اختلال در این هورمون ممکن است موجب کاردیومگالی شود.

بیماریهای قلبی و عروقی

این بیماری مسبب بیشترین تعداد مرگ و میر در ایالات متحده است. در این بیماری، عروق کرونر که مسئول تأمین خون به قلب می باشند، به دلیل تجمع رسوبات کلسترول در آنها تنگ و باریک می شوند. تنگ شدن عروق موجب کاهش یافتن عرضه خون به قلب شده، در نتیجه موجب بزرگی قلب به دلیل فشار مضاعف وارد شده، می شود.

الکل و یا سوء مصرف کوکائین

مصرف الکل، کوکائین، و کراک، ممکن است موجب کاردیومگالی شود. به همین خاطر است که مصرف این مواد، سیستم قلبی عروقی بدن را تحت تأثیر قرار داده، و فرد را در معرض خطر ابتلا به مسائلی مانند آریتمی و فشار خون بالا قرار می دهد. هر دو این بیماری ها موجب افزایش مقدار قلب می گردند.

کم خونی

کم خونی بیماری است که در آن تعداد سلول های قرمز خون سالم در بدن کم می باشد. این سلول ها در خون مسئول عرضه اکسیژن به تمام بدن می باشند. چنانچه تعداد سلول های قرمز خون ناکافی باشد، به این معنی خواهد بود که در تأمین و منبع اکسیژن بدن هم کاهش وجود خواهد داشت. قلب جهت داشتن عملکرد آرام به اکسیژن احتیاج دارد. کمبود اکسیژن موجب پمپاژ سخت تر قلب خواهد شد. چنانچه این شرایط بدون درمان رها شود، مقدار قلب ممکن است افزایش یابد.

هموکروماتوز

اختلالی است که در آن بدن مقدار بیش از حد آهن جذب نموده که منجر به تجمع آهن در بخش های مختلفی از جمله اندامهای حیاتی مانند قلب می شود. این اختلال می تواند هم ژنتیکی و هم اکتسابی باشد. افزایش آهن در قلب می تواند به اختلال در عملکرد قلب و از جمله بزرگ شدن آن بیانجامد.

فشار خون ریوی

فشار خون ریوی (PH) شکلی از فشار خون بالا است که تنها شریان ریوی (شریانی که قلب و ریه را به یکدیگر متصل می سازد) را تحت تأثیر قرار می دهد. PH ممکن است باعث شود عروق خونیِ شریان ها ضخیم و منقبض گردند، در نتیجه فشار مضاعفی را بر قلب وارد می سازد تا خون بتواند عبور کند. این امر ممکن است موجب ضعیف شدن بطن ها گشته، در نتیجه موجب بزرگ شدن قلب می شود.

آمیلوئیدوز

آمیلوئیدوز نوعی بیماری نادر است که در آن بدن مقدار زیادی پروتئین جذب نموده و در نهایت منجر به افزایش پروتئین در بخش های مختلف بدن می شود. در صورتی که قلب تحت تأثیر این بیماری قرار گیرد، ظرفیت آن برای پمپاژ خون کاهش می یابد. این کاهش موجب عرضه ناکافی خون شده و قلب را مجبور به کوشش بیشتر می نماید. پیامد آن ممکن است کاردیومگالی باشد.

بیماری فابری

بیماری های نادری وجود دارند که ممکن است به بزرگ شدن قلب بیانجامند. یکی از این بیماری ها، بیماری فابری است که در آن رسوب بیش از حد یک ماده چربی تحت اسم گلوبوتریوزیل سرامید (globotriaosylceramide)(GL-3) در رگ های خونی بدن مشاهده می شود. این شرایط به دلیل کمبود موروثی آنزیم شناخته شده ای تحت اسم آلفا گالاکتوزیداز A، است که به شکستن (سوخت و ساز) GL-3 در بدن یاری می نماید. تجمع GL-3 در قلب ممکن است به قلب فشار آورده و منجر به کاردیومگالی شود.

سایر علل

علل دیگر شامل ـ بیماری های کلیوی که احتیاج به دیالیز دارند، بیماری های ریوی، عفونت HIV، کمبودهای تغذیه ای، عفونتهای ویروسی، و مصرف بعضی داروها و مکمل ها می شود. به اسم مثال، داروهایی که سطوح تیروئید در بدن را تغییر داده، فشار خون را افزایش، و سلول های قرمز خون در بدن را کاهش می دهند ممکن است مقدار قلب را تغییر دهند.

علائم

کاردیومگالی همواره دارای علامت نیست. با این حال، گاهی، راه هایی وجود دارد که به وسیله آنها قلب شما نشان می دهد که بیش از حد کار می نماید. بعضی از این علائم در ذیل به صورت لیست در آمده اند.

ضربان قلب غیر طبیعی و یا نامنظم

خستگی و یا ضعف

سرگیجه

درد قفسه سینه

مشکل تنفسی

سرفه

خس خس سینه

غش کردن

تورم در پاها

افزایش دور شکم

لزوماً فرد تمام این علائم را تجربه نمی نماید. بسته به دلیل بوجود آوردنده این شرایط، علائم ممکن است یا اصلاً وجود نداشته، خفیف و یا شدید باشند. چنانچه چیز غیر عادی را تجربه می کنید، در اولین فرصت به پزشک خود مراجعه کنید.

تشخیص

تشخیص کاردیومگالی شامل ترکیبی از معاینات فیزیکی، تست های آزمایشگاهی، و آزمایشات عکس برداری است. پس از آنکه علائم خود را با پزشکتان درمیان گذاشتید، ایشان با استفاده از گوشی پزشکی ضربان قلب شما را مورد آنالیز قرار می دهد. چنانچه تورم وجود داشته باشد، پزشک بعلاوه این ناحیه را مورد معاینه قرار می دهد. علاوه بر معاینات بدنی، پزشک ممکن است از شما بخواهد آزمایشاتی که در ادامه آمده است را انجام دهید.

رادیوگرافی قفسه سینه

عکس برداری با اشعه X از قفسه سینه به پزشک تصویر روشنی از افزایش مقدار قلب شما خواهد داد. پس از تأیید کاردیومگالی در شما، مابقی آزمایشات عمدتاً به جهت معین دلیل این بزرگ شدن قلب انجام می شود.

اکوکاردیوگرام

به وسیله انجام اکوکاردیوگرام، پزشک شما می تواند جزئیات مهمی از تغییرات فیزیکی در قلب تان را دریافت کند. اطلاعات دقیق در خصوص ضخامت عضلات قلب، شرایط دریچه های قلب، مقدار قلب، کارآمدی در عملکرد پمپاژ، و آسیب در بافت های قلب، می تواند به وسیله این آزمایش معین شود. بعلاوه ممکن است در خصوص تأیید قرار دادن علل احتمالی کاردیومگالی مفید باشد.

نوار قلب (ECG)

این آزمایش، در آنالیز الگوی ضربان قلب شما و هم در معین وجود هرگونه آسیب به قلب مفید می باشد. تمام این جزئیات ممکن است به پزشک در تشخیص دلیل بزرگ شدن قلب یاری کند.

سی تی اسکن و ام.آر.آی (MRI)

هر دو این آزمایشات تصاویر و اسکن های دقیقی از قلب ارائه داده و به پزشکان جهت معین دلیل پشت این بزرگ شدن یاری می نمایند.

تست استرس یا فشار

در طول یک تست استرس، عملکرد قلب شما با قرار دادن بدن تان تحت فشار فیزیکی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. ضربان قلب ما در حین انجام یک فعالیت فیزیکی، سریعتر خواهد بود. این آزمایش جهت نشان دادن مسائل موجود در قلب به هنگامی که تحت فشار فیزیکی است، انجام می شود. مقدار و نسبتی که در آن قلب می تپد، و سطوح فشار خون با خواستن از بیمار به راه رفتن بر روی تردمیل مور آنالیز قرار می گیرد.

آزمایش خون

به منظور معین وجود عناصر خاص و سطح آنها در بدن ممکن است توصیه شود آزمایشات خون انجام گیرد. بعلاوه می توان آنالیز نمود که آیا سطوح غیرطبیعی دلیل پشت بزرگ شدن قلب هستند یا خیر. این آزمایش ممکن است به پزشک در تشخیص دلیل زمینه ای ممکن یاری کند.

کاتتریزاسیون قلبی

این یک روش پزشکی است که به ارزیابی وجود هرگونه نقصی در قلب یاری می نماید. یک لوله کوچک تحت اسم کاتتر به وسیله بازو، گردن، یا کشاله ران وارد قلب می شود. این روش بعلاوه در صورت وجود انسداد در رگ های خونی مورد استفاده قرار می گیرد.منبع: راسخون
انتشار: 26 مهر 1400 بروزرسانی: 26 مهر 1400 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 1978

به "علل، علائم و درمان بزرگ شدن قلب ، 2" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علل، علائم و درمان بزرگ شدن قلب ، 2"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید