ظهور مخاطبان انتخابگر

به گزارش دیتاپد، هر چند رسانه در بستر تاریخی خود دستخوش تغییرات و تحولات وسیعی شده که آن را با حوزه های فناوری های نوین و فضای چند رسانه ای گره زده است اما هزاره نو با رویکرد ارتباط محور خود، نیازهای اطلاعاتی و دانشی خود را در بستر رسانه جست وجو می نماید و با این توصیف نهادینه شدن ارتباطات چند وجهی درون صنفی بیشتر از پیش لازم و ضروری به نظر می رسد .

ظهور مخاطبان انتخابگر

جشنواره های حوزه رسانه و فعالیت های فرهنگی به اسم فرصت های رسانه ای، زمینه های حضور یا انجام کار برای صاحب پیغام، مخاطب و پیغام را در رسانه و رسانگری شامل می گردد که به طور خلاصه شامل رسانه های دیداری، شنیداری، گفتاری و آمیخته است و به طور حتم تشکیل نهادهای متمرکز و هدفمند با حضور فعالان عرصه فرهنگ و هنر و رسانه، با گرایش های گوناگون و توسعه یافته، به معرفی و شناسایی گسترده و عمیق تر روزنامه نگاران، خبرنگاران، عکاسان مطبوعاتی و هنرمندان و اندیشمندان، تسهیل در امر مراجعه به آثار هنری و فرهنگی و ارتباط با صاحبان آثار، رونق روز افزون کارنمودهای فرهنگی و هنری و روشمند شدن نظام ارزش گذاری بر آثار و محصولات برمبنای کوشش فعالان رسانه ای در این عرصه منجر می گردد.

سواد رسانه ای یک نوع درک متکی بر مهارت است که می توان براساس آن انواع رسانه ها را از یکدیگر تمیز داد و انواع فراوریات رسانه ای را از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.

این مهم در سالیان اخیر به دلایل متعددی، به شدت رشد نموده اما علتی بر بی توجهی فعالان رسانه ای نبوده و بر سختی فعالیت آنان هم افزوده است.

سواد رسانه ای امروز، در پی مقابله با کارنمودهای رسانه های عظیم غالب است که هدف آنها تأمین هژمونی فرهنگی، تعمیم فلسفه سیاسی و حفظ قدرت هایی است که خود این رسانه ها محصول آنها هستند و به همین علت ضرورت توجه به اصحاب رسانه بیش از پیش مورد توجه قرار می گیرد.

در زمانه ای که غول های فناوری و رسانه ای دنیا با ترکیب فضای سایبر و فضای تلویزیون های بین المللی (ماهواره) به رسانه های صوتی و تصویری تعاملی دست یافته اند و امید دارند با عرضه گسترده آن به بازارهایی نظیر ایران، رسانه هایی ترکیبی با سطح انتشار فراگیر را در اختیار بگیرند، بر دشواری فعالیت فعالان رسانه ای افزوده شده و غول های فناوری کوشش می نمایند از دموکراتیک شدن رسانه ها جلوگیری نمایند. در این قالب مخاطبان ایرانی، با سازمان های رسانه ای عظیم دنیا و برنامه های در حال پخش، ارتباط گرفته، ضمن تهییج دیگر مخاطبان به برقراری ارتباط و ابراز عقیده، گردانندگان را در فراوری برنامه هایی پربیننده تر همراهی می نمایند.

ظهور مخاطبان انتخابگر، مخاطبان تاثیرگذار، مخاطبان حاضر و در آینده نزدیک با حضور مخاطب - رسانه ها که مخاطبانی با دایره تعریفی رسانه های جمعی هستند، رسالت رسانه ای ها را در فرایند رو به رشد رسانه ها در حرکت استحاله فرهنگی برای ایران اسلامی سخت نموده لذا وظیفه متولیان فرهنگی و نهادهای مرتبط است تا با تکریم واقعی فعالان رسانه ای در ایام سال به کوشش و همت این جهادگران بی ادعای حوزه فرهنگ توجه نمایند.

تاریخ مطبوعات و رسانه ای ایران از زمان طرح ریزی آن، درحدود 10دهه گذشته تا به امروز، نمایانگر نقش محوری روزنامه نگاران، نویسندگان مطبوعات و عکاسان در ارتقا و ساماندهی دانش، هنر، فرهنگ و شکل گیری تدریجی ساختارهای روابط اجتماعی و فرهنگی و سیاسی مردم بوده است و این فرایند توسعه یافتگی در حوزه رسانه هم بر اهمیت نقش این گروه بی ادعای حوزه فرهنگ در دوران معاصر مورد توجه بوده و هست.

مهدی توکلیان - فعال فرهنگی / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 1913

به "ظهور مخاطبان انتخابگر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظهور مخاطبان انتخابگر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید