ظرفیت های قابل توجه میراث فرهنگی دستمایه کسب و کارهای فناورانه گردد

به گزارش دیتاپد، معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه با بیان اینکه استفاده از ظرفیت های قابل توجه میراث فرهنگی باید دستمایه کسب و کارهای فناورانه قرار گیرد توضیح داد: در این صورت میراث فرهنگی در کنار صندلی ارزنده ای که در اندوخته های سرمایه ای فرهنگی کشور دارد می تواند در ایجاد کسب و کار نیز به صندلی خوبی برسد.

ظرفیت های قابل توجه میراث فرهنگی دستمایه کسب و کارهای فناورانه گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در نشست کسب و کار در میراث فرهنگی 4گروه استارتآپی گردشگری عشایری ، لوکالین ؛ تجربه ات را انتخاب کن، میوچه ؛ سبک جدیدی از مصرف میوه و سبزیجات، دیبا؛تقویت هویت و اصالت صنایع دستی ایران به ارایه ایده های خود پرداخته و داوری و راهنمایی شدند.

علیرضا قلی نژاد معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه در سخنانی با اشاره به تفاهم نامه این معاونت با شتاب دهنده سی سو تک توضیح داد: قرار است رویداد های مشترکی را با همکاری این مرکز با موضوع ظرفیت های سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری برگزار کنیم.

قلی نژآد با بیان اینکه موضوع کسب و کارهای نو و فناورانه در حوزه گردشگری و صنایع دستی سابقه بیشتری دارد توضیح داد: البته فعالیت در این حوزه نیز تنها توانسته به کرانه های میراث فرهنگی برسد.

او ابراز امیدواری کرد ، استفاده از ظرفیت های قابل توجه میراث فرهنگی بتواند دستمایه کسب و کارهای فناورانه قرار گرفته و بیشتر شاهد برگزاری نشست های تخصصی از این دست در حوزه انتخاب ایده باشیم تا موضوع میراث فرهنگی در کنار صندلی ارزنده ای که در اندوخته های سرمایه ای فرهنگی کشور دارد به همان اندازه در کسب و کار نیز ارتقا یابد.

گردشگری عشایری

محمد ملکشاهی کارشناس اقتصاد و تسهیل گر جامعه محلی با ارایه طرح گردشگری عشایری عشایری را بخش عمده فرهنگ ایران خواند و توضیح داد: متأسفانه عشایری با سرعت زیادی در حال از بین رفتن است.

او در ادامه به تشریح بعضی از عوامل این امر و راهکارهای جلوگیری از آن اشاره و توضیح داد: در قالب این طرح در کوششیم تورهای گردشگری عشایری را راه اندازی کنیم تا شرکت نمایندگان از نزدیک با زندگی عشایری آَشنا شوند.

او با بیان اینکه خلاقیت این طرح ورود به زندگی عشایر و عمیق شدن در روابط آنهاست اضافه نمود: این پروژه مشابه جشنواره تورهای کوچ نیست که در آن گردشگران نگاهی از بالا به پایین به عشایر دارند.

تجربه ات را انتخاب کن

نرگس امراللهی فرد از تیم لوکالین (تجربه ات را انتخاب کن) نیز در ادامه این نشست به بیان بعضی از ویژگی های این طرح پرداخت و گفت: این تیم در حوزه گردشگری خلاق که نسل سوم گردشگری است فعالیت می نماید که به گردشگر این فرصت را می دهد تا از نزدیک با زندگی افراد بومی آشنا گردد.

او با بیان اینکه گردشگران دنبال تجربه های جدید هستند توضیح داد: هر روز شاهد دور شدن افراد از فرهنگ اصیل ایرانی هستیم و در این راه کوشش کردیم راهکاری برای ایجاد ارتباط مستقیم و با واسطه بین گردشگران و افراد بومی منطقه بیابیم.

این پژوهشگر، در ادامه به بیان مواردی از فعالیت این تیم در قالب میزبان ، میهمان و تجربه پرداخت و گفت: افراد می توانند تجربیات خود را در سایت لوکالین قرار دهند و آنهایی که به عنوان میهمان وارد می شوند از تجربیات ارایه شده از طرف میزبان استفاده نمایند.

امراللهی فرد با اشاره به این نکته که به واسطه این تجربه ها میزبان می تواند کسب درآمد نموده و میهمانان را مدیریت کند اضافه نمود: تجربه آشپزی ، دوچرخه سواری در جزیره هرمز ، پرنده نگری و ... از این دست تجربه ها هستند که اجرایی شده اند.

میوچه ؛ سبک جدیدی از مصرف میوه و سبزیجات

در ادامه محرابیان از تیم میوچه نیز در مورد طرح اش گفت: میوچه را بنیان نهادیم تا احتیاج جامعه را برطرف نموده و سبک جدیدی از مصرف میوه و سبزیجات را به جامعه معرفی کنیم تا یک بستر امن برای برطرف این احتیاج فراهم گردد.

او گفت: میوچه تنها یکی میوه فروشی آنلاین نیست بلکه بستری برای ایجاد یک زنجیره تأمین هوشمند میان فراوری نماینده و مصرف نماینده است.

تقویت هویت و اصالت صنایع دستی ایران

دیگر سخنران این نشست بهار مختاری به معرفی استارت آپ دیبا پرداخت و گفت: هدف اصلی این طرح که در حال پرورش آن هستیم ، تقویت هویت و اصالت صنایع دستی ایران است.

او با نگاهی به پتانسیل عرصه صنایع دستی در کشور به مسائل فروش داخلی صنایع دستی اشاره نمود و اضافه نمود: با وجود رشد قابل تامل ورود گردشگر به کشور این چالش وجود دارد.

مختاری با بیان اینکه ارزش پیشنهادی کسب و کار ما روی هویت ، اصالت و زیبایی و تشخیص پایدار است توضیح داد که می خواهیم در این طرح راهی برای معرفی صنایع دستی بر این اساس بیابیم.

ظرفیت های فرهنگی و ایجاد کسب و کارهای فناورانه

سید احمد محیط طباطبایی مشاورسرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در ادامه با اشاره به تجربه های مشترکی که در این نشست مطرح شد اضافه نمود: در حوزه ایجاد کسب و کارهای فناورانه به دنبال راه چاره های کلی هستیم که بتوانیم از آنها در موارد دیگر نیز استفاده کنیم.

او با بیان اینکه تمامی ظرفیت های فرهنگی ، طبیعی و تاریخی کشور هر کدام به تنهایی می توانند موضوع مناسبی برای ایجاد کسب و کار ، صادرات ، اقتصاد پویا و ... باشد اضافه نمود: تمام این مزیت ها برای افرادی که در دل آنها زندگی می نمایند می تواند به فرصت تبدیل شوند.

او در سرانجام توضیح داد: صنعتی که مواد اولیه اش از موارد داخلی تأمین گردد هیچ گاه زمین گذاشته نمی گردد.

سی سو تک اولین شتاب دهنده تخصصی گردشگری

منصوره واحد زاده مدیر عامل شتاب دهنده سی سوتک در ادامه با بیان اینکه در کوششیم خدمات آیتی و مشاوره به گروه ها و تیم ها ارایه کنیم توضیح داد: ارتباط با تیم ها تنها منحصر به کسب مجوز نیست و در تمامی مراحل با آنها همفکری و همیاری می کنیم.

سی سو تک اولین شتاب دهنده تخصصی گردشگری مرکز رشد و فناوری دانشگاه علامه طباطبایی است که کار حمایت از تیم های استارتاپی حوزه میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری را به عهده دارد.

مرکز رشد و فناوری دانشگاه علامه طباطبایی با راه اندازی این شتاب دهنده ها سعی در راه اندازی و حمایت از استارتاپ هایی دارد که منجر به نزدیک شدن علوم انسانی و علوم فنی می گردد ،امری که الان جای خالی آن درکشور بسیار زیاد احساس می گردد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 172

به "ظرفیت های قابل توجه میراث فرهنگی دستمایه کسب و کارهای فناورانه گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت های قابل توجه میراث فرهنگی دستمایه کسب و کارهای فناورانه گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید