طرح الگوی کشت در استان اصفهان نهایی شده است

به گزارش دیتاپد، اکبری گفت: فاز اول الگوی کشت از پاییز در بعضی منطقه ها کشور عملیاتی شده و الگوی کشت در استان اصفهان هم نهایی شده است.

طرح الگوی کشت در استان اصفهان نهایی شده است

به گزارش خبرنگاران، علیمراد اکبری معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک با اشاره به اینکه الگوی کشت کشور آماده شده و فاز اول آن در پاییز وارد مرحله عملیاتی شد گفت: طرح الگوی کشت در استان اصفهان کاملاً نهایی شده و به تایید شورای برنامه ریزی استان رسیده است.

وی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با اشاره به اینکه در چهار سناریو الگوی کشت آماده شده است اضافه نمود: سناریوها شامل کم آبی شدید، کم آبی میانه، کم آبی خفیف و نرمال است. برای اجرای الگوی کشت الزاماتی ضروری است، این الگو در استان اصفهان سازگار با شرایط است و متناسب با شرایط زاینده رود آماده شده است.

وی با اشاره به اینکه مصرف آب کشاورزی 69 میلیارد مترمکعب بوده است اظهار کرد: اگر مقدار آب کشور حدود 110 تا 115 میلیارد متر مکعب باشد چیزی حدود 65 درصد مصرف بخش کشاورزی می گردد. بحث الگوی کشت بسیار مطلب مهم است. در اصفهان حدود 2 هزار و 100 هکتار گلخانه داریم لذا یکی از مصادیق بهینه کردن مصرف آب را اجرا کردیم که حدود هزار و 100 هکتار در حوضه زاینده رود بوده است.

اکبری با اشاره به اینکه بارگذاری نباید در حوزه کشاورزی صورت می گرفت گفت: آبیاری تحت فشار در حوضه زاینده رود با جاهای دیگر فرق دارد. سامانه های نوین آبیاری در حوضه زاینده رود و عملیات تجهیز و نوسازی طوری اجرا شده که الان راندمان آبیاری بالای 70 درصد است و میانه راندمان آبیاری در کشور 45 درصد است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه آبیاری مدرن را در جایی می توان انجام داد که آب پایداری وجود داشته باشد گفت: در تالاب سد زاینده رود آب پایدار نداریم لذا آبی که بر اساس آن تغییری صورت بگیرد نداریم بنابراین امکان توسعه سیستم های مدرن در جاهایی که آب پایدار وجود ندارد مقدور نیست.

وی اضافه نمود: به سمت تجهیز و نوسازی انتقال آب با لوله و شبکه های کم فشار رفته ایم. راندمان آبیاری به صورت میانه در سیستم های مدرن آبیاری است لذا راندمان را از 45 درصد به 70 درصد رساندیم.

در ادامه سامانی کارشناس حوزه آب در مورد کم آبی و راهکارهای جایگزین در حوضه آبی زاینده رود گفت: مصارف آب به طور کلی در حوزه های کشاورزی ،شرب ،صنعت و بخش محیط زیست است. 80 الی 90 درصد مصارف آب کشور متعلق به کشاورزی است لذا تمرکز بر روی این بخش بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب مقدار سطح زیرکشت زراعی و باغی در حدود 80 هزار هکتار بود اضافه نمود: این ارقام بخش آبی در حد 3 الی 4 برابر افزایش یافته است. اکنون نزدیک به 300 هزار هکتار کشت آبی و باغات احتیاج به آبیاری آبی دارد که مقدار رشد تغییر پیدا نموده است.

این کارشناس حوزه آب با اشاره به اینکه در بیشتر برنامه های توسعه اول تا ششم و در تمام برنامه هایی که در بودجه های سنواتی آمده به الگوی کشت تاکید شده است اظهار کرد: متاسفانه تا به این لحظه الگوی کشتی در سطح کشور چه در حوضه زاینده رود و چه در حوضه های دیگر وجود ندارد.

وی با اشاره به استفاده از الگوی کشت و سطح زیر کشت گفت: اگر الگوی کشت بهینه را انتخاب کنیم باز نمی تواند پاسخگو و جوابگوی احتیاج کشاورزان باشند بنابراین بحث افزایش سطح بیش از توان اکولوژیک داریم، باید الگوی کشت متناسب با سطح زیر کشت و متناسب با توان اکولوژیک منطقه باشد.

سامانی با اشاره به اینکه 80 تا 90 درصد مصارف در بخش کشاورزی مورد اختلاف وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو است ادامه داد: مصرف صنعت دقیق است و مصرف آبی که به سمت محیط زیست جاری می گردد نیز معین است بنابراین تحولاتی که صورت می گیرد در بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه کوشش های وزارت جهاد کشاورزی قابل تقدیر است آنها محدودیت های خاص خودشان را از جهت منابع اقتصادی دارند اظهار کرد: در فصل بودجه رایزنی ها به شدت افزایش پیدا می نماید، اصل قضیه بر این است که اگر هدف صرفه جویی در آب است باید مقدار آن معین گردد ، وقتی هیچ تاثیری بر روی زاینده رود ندارد پس آب کجا رفته است .

این کارشناس حوزه آب با اشاره به اینکه نظارت ها باید دقیق صورت گیرد اضافه نمود: نظارت وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو ضعیف است و نظارت به آن شکلی که مدنظر است وجود ندارد.

در ادامه حجت ورمزیاری کارشناس حوزه کشاورزی با اشاره به اینکه این موضوع درست نیست که کشاورزی 80 تا 90 درصد آب را مصرف می نماید و مبنای درستی ندارد گفت: مصرف محیط زیست را هم به نام کشاورزی می نویسیم در حالی که واقعاً این چنین نیست.

وی با اشاره به اینکه سهم صنعت و سهم آب شرب افزایش یافته است ادامه داد: رشد جمعیت شهر اصفهان را شاهدیم و عدم توازن و عدم توجه به ظرفیت اکولوژیک به شدت پر رنگ شده است. در بخش کشاورزی آمار نشان می دهد حقابه بخش کشاورزی از سال 77 به بعد کاهش یافته است.

این کارشناس حوزه کشاورزی با اشاره به اینکه وقتی سد توسعه پیدا می نماید باید ابزارهای بازدارنده داشته باشیم گفت: اولویت اول ابزار بازدارنده نیست، وزارت نیرو در جلوگیری از چاه های غیرمجاز که حفر شده اند برخورد مناسبی و نگاه جامعی نداشته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 28 دی 1400 بروزرسانی: 28 دی 1400 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 2081

به "طرح الگوی کشت در استان اصفهان نهایی شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح الگوی کشت در استان اصفهان نهایی شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید