شجاعی طباطبایی: کاریکاتور ایرانی از مطبوعات حذف شد و در دنیادیده شد

به گزارش دیتاپد، تهران (پانا) - مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری معتقد است کارتونیست های ایرانی در مطبوعات ایران هیچ فضایی برای ارایه کارشان ندارند و ناگزیر به سراغ نمایشگاه بین المللی می فرایند اما در آنجا هم علی رغم اینکه در جهان حرف اول را می زنند اما به دلیل چند برابر شدن هزینه های ارسال محموله های بین المللی دیگر شرایط ارسال آثار برای کارتونیست های ایرانی وجود ندارد.

شجاعی طباطبایی: کاریکاتور ایرانی از مطبوعات حذف شد و در دنیادیده شد

دوران رونق کاریکاتور در ایران با شروع انقلاب اسلامی شکل گرفت. در این دوره بیشتر نشریات و روزنامه ها، کاریکاتورهایی را با موضوع شاه و اطرافیان او منتشر می کردند. پس از سرانجام جنگ و در دهه 70 تحول بزرگی در این هنر به وجود آمد و نشریاتی شروع به کار کردند که منحصراً جنبه طنز داشتند که کاریکاتورها سهم مهمی در تصویرسازی آن ها داشتند. از این نشریات می توان به گل آقا، کیهان کاریکاتور و مجله طنز و کاریکاتور اشاره نمود.

کاریکاتور جایی در مطبوعات ایران ندارد

مسعود شجاعی طباطبایی، کارتونی است ایرانی در گفت وگو با پانا با اشاره به اینکه کاریکاتور صندلی خودش را در مطبوعات پیدا ننموده است، مطرح نمود: متاسفانه کاریکاتور در مطبوعات ایران جای خودش را پیدا ننموده و کاریکاتوریست ها مهجورترین افراد در جامعه هنری اند. اساساً در مطبوعات، مدیران فرهنگی ما چندان قائل به مبحث کاریکاتور نیستند. ازاین جهت به راحتی رسانه ها سرویس کارتون شان را حذف می نمایند، آن هم در شرایطی که جذاب ترین بخش آن رسانه هاست.

وی اضافه نمود: ببینید چند درصد از رسانه ها از کاریکاتور به صورت ثابت در رسانه شان استفاده می نمایند و اصلاً فضای ثابتی برای این مهم در نظر می گیرند.

حق الزحمه کارتونیست ها در ایران وحشتناک است

شجاعی طباطبایی با اشاره به دستمزد کارتونیست ها در ایران مطرح نمود: حق الزحمه ها واقعاً وحشتناک است. جدای از این موضوع گاهی با مباحث غیراخلاقی هم روبرو می شویم یعنی از کاریکاتور برخی کارتونیست ها بدون اجازه استفاده می گردد و تازه امضای فرد را هم حذف می نمایند و گاهی روی آن کار دست هم می برند.

ایرانی ها در کارتون نمایشگاهی دنیا، حرف اول را می زنند

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با اشاره به اینکه کارتونیست های ایرانی در خارج از ایران رشد چشمگیری نموده اند، گفت: کارتونیست ها در داخل ایران واقعاً مظلوم هستند اما در عرصه بین الملل موضوع تفاوت دارد. در دنیا در عرصه کارتون نمایشگاهی، بچه های ما حرف اول را می زنند و بهترین اند و جزو سه کشور اصلی در دنیا به حساب می آیند. کارتونیست های ایرانی جایزه های اصلی را درو می نمایند.

وی اضافه نمود: از حدود 150 مسابقه بین المللی که در سال برگزار می گردد، هنرمندهای ایرانی تقریباً به طور متوسط یکی از جایزه های اصلی را از آن خود می نمایند.

کارتونیست پولش نمی رسد اثرش را به خارج از کشور ارسال کند

شجاعی طباطبایی با اشاره به مسائل هنرمندان کارتونیست ایرانی برای ارسال آثارشان به خارج از کشور، اظهار کرد: متأسفانه کاریکاتورهای جشنواره ای بازهم مورد عنایت مسئولین نیست یعنی کارتونیستی که در کارنامه اش حدود 200 جایزه بین المللی دارد بازهم برایش شرایط تسهیل نمی گردد و درنتیجه شرایط مالی اش اجازه نمی دهد کاریکاتورش را به راحتی به کشورهای دیگر ارسال کند.

طباطبایی با اشاره به شرایط مالی ناخوشایند هنرمندان در این روزها گفت: هنرمندان به لحاظ معیشتی مسائل جدی دارند. درواقع برای ارائه کارشان به مطبوعات فرصت کمتری دارند و ناچار می شوند سراغ نمایشگاه بین المللی بروند و انصافاً بسیار خوب عمل نموده اند اما در شرایط فعلی مالی در آن بخش هم باز دچار مشکل شده اند. هنرمندی داریم به نام آقای سعید صادقی از جهرم که 200 جایزه بین المللی در کارنامه اش دارد اما برای ارسال کارش به خارج از کشور مصائب زیادی دارد.

نیم میلیون تومان هزینه ارسال یک کارتون به خارج از کشور

وی مطرح نمود: آقای وزیر ارتباطات لطف کردند و قیمت محموله های بین المللی را چند برابر کردند و آقای وزیر ارشاد هم هیچ عنایتی به این هنرمندها ندارند، درنتیجه این هنرمندها حتی برای ارسال هنر کارتونی شان به خارج از کشور با هزینه زیادی روبرو می شوند. ارسال یک کارتون به خارج از کشور حداقل نیم میلیون تومان هزینه دارد و هرروز شرایط بدتر می گردد.

شجاعی طباطبایی مطرح نمود: در مطبوعات که برای کاریکاتور صندلی درست و درمانی تعریف نشده و در بین الملل هم که بچه ها روزبه روز کارشان سخت تر می گردد. این جدای از مسائلی است که امور خارجه می توانست یاری کند تا جایزه ها به موقع دست بچه ها برسد و همه چیز دست به دست هم داده اند تا کاریکاتور آن گونه که باید دیده نگردد.

نشریات کاریکاتوری یکی یکی بسته شدند

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با اشاره به بسته شدن نشریات تخصصی کاریکاتور اظهار کرد: خیلی از نشریات کاریکاتوری یکی یکی بسته شد. برای مثال، نشریه تخصصی کیهان کاریکاتور را داشتیم و نشریه تخصصی بسیار قوی بود. در سال 91 حدود 12 هزار نفر مشترک داشتیم و تعطیل شد. در خصوص نشریه گل آقا که خود آقای صابری به این نتیجه رسید که حمایت نمی گردد و تعطیل شد. متأسفانه گل آقای بچه ها را هم که کاری جلو نبرد و تعطیل شد.

خیلی از نشریات کاریکاتوری یکی یکی بسته شد. برای مثال، نشریه تخصصی کیهان کاریکاتور را داشتیم و نشریه تخصصی بسیار قوی بود. در سال 91 حدود 12 هزار نفر مشترک داشتیم و تعطیل شد. در خصوص نشریه گل آقا که خود آقای صابری به این نتیجه رسید که حمایت نمی گردد و تعطیل شد. متأسفانه گل آقای بچه ها را هم که کاری جلو نبرد و تعطیل شد

وی اضافه نمود: الآن آقای جواد عصاری با بدبختی و گرفتاری و قرض و عشق و علاقه یک نشریه طنز و کاریکاتور را دارد که آن هم باید ماهنامه باشد که می گردد فصلنامه یا حتی گاه نامه و دوماِ نامه و گاه گاه نامه و اگر کسی نشریه درمی آورد واقعاً برایش به لحاظ مادی برگشتی ندارد.

دوسالانه کاریکاتور شش سال است برگزار نمی گردد

مسعود شجاعی طباطبایی با اشاره به اینکه ارشاد از هنر کاریکاتور حمایتی نمی نماید، اظهار کرد: مشکل این است که ارشاد وظیفه اش حمایت از هنرهاست اما حمایت نمی نماید. ما دوسالانه کاریکاتور داشتیم که اکنون شش سال است برگزار نمی گردد و این یعنی ارگان متولی حمایت نمی نماید. اتفاقات تلخی در حال رخ دادن است که باید آسیب شناسی گردد.

اوضاع کاریکاتور مانند زبانش تلخ است

این کارتونیست ایرانی با اشاره به تلخی زبان کاریکاتور گفت: کاریکاتور زبانش تلخ است و شرایط فعلی اش به همان زبانی است که بیان می گردد. کیومرث صابری مشاور آقای رجایی در آن دولت بود و توانست کار بزرگی انجام دهد و طنزپردازها را کنار هم جمع کرد ولی متأسفانه کار به جایی نرسید. این ها تلخ است.

شجاعی طباطبایی با اشاره به اوج و شکوفایی کاریکاتور در دهه هفتاد، اظهار کرد: اوج و شکوفایی کاریکاتور متعلق به دهه هفتاد است که چند نشریه تخصصی درمی آید، ازجمله نشریه تخصصی طنز و کاریکاتور و گل آقا که مخاطب دارد. حذف موضوع کارتون در رسانه ها اقدام عجیبی است.

بستر ارائه کاریکاتور باید به روز گردد

شجاعی طباطبایی با اشاره به زمینه به روز شدن ارائه کاریکاتورها گفت: گروه های مختلفی در حال گسترش فعالیت کاریکاتور در فضای مجازی هستند و با اسامی مختلف در فضای مجازی کار می نمایند. کارهایی در اینستاگرام و این ها انجام می گردد، اما احتیاج به حمایت است.

وی اضافه نمود: نشریه ای مثل نیویورک تایمز 170 سال است درمی آید و 5 میلیون و 500 هزار تیراژش است. علی رغم اینکه این روزها کاغذ کمتر مصرف می نماید اما همچنان درآمد نجومی دارد. آن ها چه نموده اند که به این خروجی می رسند؟ در آمریکای جنوبی و برزیل نشریات واقعاً پرتیراژ هستند، البته که به فضای مجازی آمده اند و خریدوفروش در این فضا رادارند. به جز این موارد از بازی و جدول هم می توانند درآمد داشته باشند.

جای خالی آژانس کاریکاتور در ایران

طباطبایی با اشاره به اهمیت داشتن آژانسی برای ارائه کاریکاتور اظهار کرد: همه دنیا آژانس های عکس دارند و هرنوع عکسی بخواهید می توانید بخرید. آژانس کاریکاتور هم می توانست بسیار اثرگذار باشد و آثار کاریکاتور یک هنرمند را خریده و یک دفعه در صد نشریه منتشر می نمایند و به ازای هر نشریه ای که چاپ کند به هنرمند پول می دهند، معین است که برای هنرمند تا چه اندازه به صرفه است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 11 خرداد 1400 بروزرسانی: 11 خرداد 1400 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 1788

به "شجاعی طباطبایی: کاریکاتور ایرانی از مطبوعات حذف شد و در دنیادیده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شجاعی طباطبایی: کاریکاتور ایرانی از مطبوعات حذف شد و در دنیادیده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید