دعوای ابرقدرت ها روی باند فرودگاه

به گزارش دیتاپد، ورود جنجالی دیروز باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، به فرودگاه شهر هانگژو در شرق چین نشان داد دعوای این دو کشور تنها به مسائل کلان اقتصادی، سیاسی و ژئوپلتیک محدود نمی شود.

دعوای ابرقدرت ها روی باند فرودگاه

اوباما که برای حضور در نشست سران گروه 20 به چین سفر کرده، برخلاف دیگر روسای جمهور، هنگام خروج از هواپیما قدم بر پلکان فرودگاه و فرش قرمز نگذاشت؛ موضوعی که از دیروز باعث شده چینی ها و آمریکایی ها بارها یکدیگر را به خاطرش سرزش کنند.

رئیس جمهور آمریکا مجبور شد به جای در جلویی از در میانی و پلکان خود هواپیما استفاده کند. آمریکایی ها مقام های تشریفات چین را متهم می کنند که به عمد باعث چنین ناهماهنگی ای شده اند تا خروج اوباما طبق برنامه و مطابق معمول پیش نرود. در مقابل چینی ها می گویند پلکانی که برای همه روسای جمهور استفاده می شده برای اوباما هم آماده شده بود اما مأموران آمریکایی به دلایل امنیتی نخواسته اند از این پلکان استفاده کنند.

روزنامه محلی چاینا پست به نقل از یکی از مقام های وزارت خارجه چین نوشته که خود آمریکایی ها مانع استفاده از پلکان فرودگاه شده اند و دلیل آنها مسلط نبودن راننده پلکان به زبان انگلیسی و عدم اطمینان به انجام هماهنگی ها میان مسئولان امنیتی و راننده بوده است.

ماجرا به همین جا ختم نشد و کار به دعوای لفظی میان مسئولان تشریفات وزارت خارجه چین و کاخ سفید هم کشید. چینی ها که محل استقرار خبرنگاران و عکاسان را با چسباندن نوار آبی رنگی روی زمین تعیین کرده بودند، مانع جابه جایی خبرنگاران آمریکایی شدند؛ موضوعی که با اعتراض یکی از مسئولان کاخ سفید روبه رو شد.

خبرنگاران آمریکایی می گویند از محل استقرارشان دید خوبی به لحظه خروج اوباما از هواپیما نداشته اند. اعتراض آمریکایی ها با فریادهای یکی از مسئولان تشریفات وزارت خارجه چین روبه رو شد که: اینجا کشور ماست؛ اینجا فرودگاه ماست! همین فرد لحظاتی قبل از آن نیز بر سر سوزان رایس مشاور ارشد امنیت ملی اوباما، که قصد داشت از این خط عبور کند و به سمت اوباما و هیأت همراه برود فریاد زده بود.

محدودیت در دسترسی خبرنگاران و مأموران امنیتی آمریکا به سالن اجلاس نیز باعث بحث هایی در حاشیه نشست گروه 20شد. رئیس جمهور آمریکا از خبرنگاران خواست اتفاقات رخ داده در چین را برجسته نکنند اما در عین حال به کنایه گفت که سایز پای آمریکا گاهی اوقات برای میزبان ها مشکل ساز می شود. اوباما همچنین گفت که تفاوت در رفتار ما و چینی ها با خبرنگاران به خاطر تفاوت در نگاه دو طرف به مسئله رسانه و آزادی عمل خبرنگاران است.دولت چین اعلام کرده که برای برگزاری نشست گروه 20کشور اقتصادی جهان در هانگژو، بیش از 100میلیون دلار هزینه کرده است. این نشست عصر امروز به خاتمه می رسد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 29 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 551

به "دعوای ابرقدرت ها روی باند فرودگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دعوای ابرقدرت ها روی باند فرودگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید