دریادرمانی یا تالاسوتراپی چه فوایدی دارد؟

به گزارش دیتاپد، آشنایی با خواص دریادرمانی یا تالاسوتراپی

دریا یکی از شاهکارهای طبیعت است که دنیایی از شگفتی ها در ژرفای آن نهفته است؛ این موهبت با عظمت الهی علاوه بر زیبایی های منحصر به فردی که دارد، دارای خواص درمانی هم است به طوری که در بعضی موارد تجویز پزشکان برای بیماران دریا می باشد. آب دریا تقریبا تمام عناصر مورد احتیاج بدن را در خود به صورت محلول یا شناور دارد. همین امر باعث می گردد تا وقتی در تماس با آب دریا قرار می گیرید یا از بعضی آبزیان دریایی مثل جلبک ها استفاده می کنید، عناصر مورد احتیاج بدن خود را تامین نموده باشید. از همین رو ما در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم تا درباره دریادرمانی یا تالاسوتراپی صحبت کنیم و از ویژگی های جالبی که دارد خدمتتان اطلاعات لازم و کافی را ارائه دهیم.

دریادرمانی یا تالاسوتراپی چه فوایدی دارد؟

با توجه به آنچه که در بالا گفتیم، دریا با تمام زیبایی ها و جذابیت هایی که برای افراد در سراسر جهان به وجود می آورد و موجب آرامش و لذت شما از طبیعت می شود، دارای ویژگی ها و خواص درمانی هم می باشد. آب دریا برای بسیاری از بیماری های پوستی نظیر اگزما، کاهش درد و ناراحتی، رطوبت دهی به پوست، کاهش علائم آلرژی و … نیز بسیار موثر می باشد. آب دریا تقریبا تمام عناصر مورد احتیاج بدن را در خود به صورت محلول یا شناور دارد، همین امر باعث می شود تا وقتی در تماس با آب دریا قرار می گیرید یا از برخی آبزیان دریایی مثل جلبک ها استفاده می کنید، عناصر مورد احتیاج بدن خود را تامین نموده باشید. در حوزه پزشکی دریادرمانی در گروه طب جایگزین و مکمل جای می گیرد، شیوه درمانی با دریا به این صورت است که شامل دوش دریافت و پاشیدن آب گرم دریا، گذاشتن رسوب های دریایی و مرهم های جلبکی و یا حتی استشمام بخارهای دریایی می باشد. این طور تصور می شود که ویژگی های آب دریا اثرات سودمندتری را برای منافذ پوست دارد و عناصر نایاب منیزیم، پتاسیم، فسفات، کلیسم و سدیم در آب دریا نیز یافت می شوند و از طریق پوست جذب بدن می شود و خواص درمانی خودشان را دارا هستند.

جالب است بدانید که آب و هوای دریایی محرک قوا و همچنین نیرو بخش و آرام بخش است به ویژه در ارتفاعات مجاور دریا این خاصیت بیشتر و بیشتر می شود. داخل شدن در آب دریا، در ابتدا باعث انقباض رگ های خونی در سطح بدن و لرزش به سبب سرما گشته و سپس انبساط رگ ها آغاز می شود، دستگاه گوارش و تنفس تحریک شده و انتها افراد احساس بهتری پیدا می کنند. آب دریا سبب می شود درجه حرارت بدن شما نگه داشته شود و یون های معدنی موجود در آب دریا به درون خون شما رخنه می نماید و سموم بدن شما را بیرون می کشد. گفتنی است که بدانید آب دریا موجب کاهش فشاری که بر روی مفاصل کشیده شده می باشد می شود و با ترکیب ماساژ درمانی، می تواند اثرات بسیار سودمندی را بر سلامتی افراد به وجود بیاورند. جلبک ها و رسوبات دریایی که به صورت پوشاننده روی بدن قرار می گیرند نیز بدلیل درصد بالای ترکیبات محلول برای سلامت بدن مفید هستند. در حقیقت، گفته می شود پودرهای جلبکی حاوی ترکیبات ضد باکتریایی، ضد ویروسی و آنتی بیوتیکی نیز هستند.

مطابق با پژوهش های جدیدی که در زمینه خواص و فواید دریادرمانی صورت گرفته محققان دریافته اند که دریادرمانی یا تالاسوتراپی تاثیرات اثر بخشی بر روی سیستم ایمنی، بهبودی در کیفیت خواب و همچنین مقابله با احساس خارش و اتهابات موضعی نیز دارا می باشد و در شرایط عدم تحرک برای به حرکت در آوردن بیماارن بعد از جراحی نیز بسیار مفید است. دریا درمانی برای زنان حامله یا افرادی که تحت شیمی درمانی یا رادیوتراپی هستند، بدلیل افزایش علائم حالت تهوع، توصیه نمی شود. در آب دریا بیش از 120 عنصر شیمیایی به شکل نمک و گازهای محلول وجود دارد که موجب بالا رفتن ارگانیسم های فراهم می شود. با قرار دریافت بدن در شرایط آب گرم دریا، بیش از 60 عنصر که در اشکال ریز در آب دریا شناورند ، در مجاورت منافذ پوست قرار می گیرند. حمام گل دریایی برای درمان بیماری هایی مانند بیماری رگ های لنفاوی، نرمی استخوان (راشیتیسم)، فلج و چاقی مفید است. نور طبیعی خورشید برای درمان بسیاری از بیماری ها وجود دارد و اقدامات دیگری برای سلامت مانند آرامش بخشی، تغییر الگوی تغذیه ای و بدنی نیز همزمان انجام می دهد.

روش های دریا درمانی

1- شن درمانی | Psamma Therapy

یکی از روش هایی که جز دریادرمانی می شود، شن درمانی است به این صورت که دریا را در مخازنی می ریزند و این مخازن را طوری می چرخانند که با آب گرم و داغ دریا نیز آغشته شود.این شن داغ و مرطوب برای برخی از اعضای بدن و گهگاه برای تمام بدن نیز به کار برده می شود و بزرگترین اثری که بر روی بدن دارد ایجاد تعرق می باشد. این موضوع می تواند برای بهبود مفاصلی که به علت ضربه و تصادف متورم شده اند بسیار مفید واقع شود.

2- درمان از طریق باد | Anemo Therapy

بعد از شن درمانی، یکی دیگر از مواردی که جزء دریادرمانی قرار می گیرد درمان از طریق باد است. برای انجام این کار باید افراد بسیار ماهر و با عنایت به سرعت و جهت و ارتفاع باد آن را جهت درمان بیماران مورد استفاده قرار می گیرد. باد می تواند در ازدیاد گردش خون و تبادل املاح در پوست نقش مهمی ایفا نماید.

3- درمان بوسیله آفتاب | Helio Therapy

آفتاب درمانی یکی دیگر از ویژگی های مهمی است که از دریادرمانی می باشد که باید به این نکته توجه داشته باشید که آفتاب درمانی بدون سایه چتر و باد مضر و حتی گاهی مهلک می باشد.

مزایای دریا درمانی نسبت به آب درمانی

1-اگر بخواهیم از دیگر مزایای دریادرمانی بگوییم اینطور بیان می شود که آب دریا به دلیل چگالی بالاتری که دارد بدین وسیله شرایط بی وزنی را آسانتر و بهتر برای افراد فراهم می آورد، لذا کسانی که حرکت برای آن ها سخت است دریا این امکان را برایشان به راحتی فراهم می آورد.

2- علاوه بر خواص درمانی که گفتیم برای برخی از بیماری های حرکتی، پوستی و حتی مسائل مربوط به مفاصل دریا می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد، نشستن در کنار دریا و استنشاق هوا با توجه به مشاهده افق و زیبایی هایی که در دریا فراهم است و صدای امواج دریا سبب می شود که روح شما به وجد بیاید و از لحاظ عصبی هم شرایط را برایشان بهتر از پیش کند.

3- درست زمانی که شما در حال شنا هستید و امواج دریا شما را به بالا و پایین می برد و می چرخاند سبب می شود که مجموعه ای از این حرکات را همراه با حرکت مفاصل داشته باشد که این خود باعث ترشح اندورفین می شود و موجب ایجاد حالت خوشحالی و لذت در افراد می شود.

به طور خلاصه هر آنچیزی که در طبیعت وجود دارد روزی و در شرایط به خصوص به یاری ما می آید و نقش مهم و اساسی را در زندگی انسان ها می تواند ایفا نماید. در پی تمامی استرس ها و دردهایی که ما در زندگی خود داریم در گوشه ای از طبیعت بی کران الهی درمان آن هم وجود دارد. دریا با توجه به پهنای بی کرانی که دارد و مواد معدنی فراوان خود می تواند به بخش های عمیق دستگاه تنفسی و خونی افراد وارد و موجب بهبود دردها شود اما حتما باید توجه داشته باشید که بدانید آن دریا مناسب شما و شرایطتان هست یا نه! توجه به این موضوع بسیار حائز اهمیت است. نکته قابل توجه این است که افراد عصبانی و افرادی که به بیماری های حاد و سل دچار هستند، باید از اقامت در کنار دریا صرف نظر کنند.

منبع: الی گشت
انتشار: 7 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 136

به "دریادرمانی یا تالاسوتراپی چه فوایدی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریادرمانی یا تالاسوتراپی چه فوایدی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید