خبرنگاران 250 میلیارد تومان سهم سیستان و بلوچستان برای بیابان زدایی

به گزارش دیتاپد، زاهدان- خبرنگاران- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: پارسال اعتبار بیابان زدایی این استان از صندوق توسعه ملی 250 میلیارد تومان بود که تاثیر زیادی در مهار شن های روان بویژه در منطقه سیستان داشت.

خبرنگاران 250 میلیارد تومان سهم سیستان و بلوچستان برای بیابان زدایی

به گزارش روز جمعه روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان عبدالباسط پاکزاد اظهارداشت: همچنین پارسال برای بیابان زدایی در این استان پنج هزار هکتار نهال کاری، سه هزار و 600 هکتار مالچ پاشی، 2 هزار هکتار مراقبت و آبیاری، 14 هزار هکتار پخش آب، 243 کیلومتر بادشکن حاشیه مزارع، 13 هزار و 800 هکتار هلالی آبگیر، 38 هزار هکتار قرق و 100 هزار اصله تولید نهال اجرا شده است.

وی گفت: از مجموع 18.7میلیون هکتار منابع طبیعی سیستان و بلوچستان 10.5 میلیون هکتار مراتع، پنج میلیون هکتار بیابان و 1.4 میلیون هکتار جنگل است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: در این پنج میلیون هکتار که 30 درصد از اراضی استان را شامل می شود برخی نقاط بحرانی است.

وی شرح داد: میانگین بارندگی سالانه سیستان و بلوچستان 110 میلی متر بوده در حالیکه متوسط کشوری 250 و متوسط جهانی 750 میلی متر است

به گزرش خبرنگاران سیستان و بلوچستان دارای 28 کانون بحران فرسایش بادی با گستره حدود یک میلیون هکتار است که در سطح 16 شهرستان استان پراکنش دارد اما در این بین سه کانون بحرانی واقع در دشت سیستان به دلیل گستردگی و فعال بودن مهمتر بحساب می آیند.

عملیات تثبیت شن و بیابانزدایی در سطح سیستان و بلوچستان از سال 1348 شروع شده و همچنان ادامه دارد اما آنچه که در سال های گذشته مغفول مانده و باید مورد عنایت ویژه قرار گیرد تخصیص بهینه آب برای توسعه فعالیت های منابع طبیعی با رویکرد افزایش پوشش گیاهی در سطح وسیعی از اراضی ملی بویژه در کانون بحرانی برداشت ماسه های روان است.

منبع: ایرنا
انتشار: 10 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 1251

به "خبرنگاران 250 میلیارد تومان سهم سیستان و بلوچستان برای بیابان زدایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 250 میلیارد تومان سهم سیستان و بلوچستان برای بیابان زدایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید