خبرنگاران طرح مخترعان ایرانی در جمع برترین های چالش جهانی نوآوری

به گزارش دیتاپد، تهران- خبرنگاران- طرح تیم اختراعات ایران برای نخستین بار در چالش جهانی نوآوری دانشگاه ام آی تی آمریکا پذیرش شد و در جایگاه برترین های این چالش قرار گرفت.

خبرنگاران طرح مخترعان ایرانی در جمع برترین های چالش جهانی نوآوری

دانشکده فناوری و گروه نوآوری دانشگاه ام ای تی (موسسه فناوری ماساچوست) به نام SOLVE MIT در بالاترین سطح رقابت های نوآوری در آمریکا چالش جهانی نوآوری ام آی تی را راه اندازی کرده اند. این چالش متصل به یک بازار بزرگ جهانی است که به کمک هیات علمی داوران دانشگاه ام آی تی، نوآوری های برتر و راه حل های جدید انتخاب می شوند.

در این چالش نوآوری ها باید از مراحل داوری بگذرند و در مرحله نهایی از طرح هایی که صلاحیت و امتیازات لازم را گرفته اند، روی سایت نوآوری ام ای تی قرار می گیرند و از میان 20 طرح سه نوآوری جایزه نقدی دریافت می کنند.

در سال 2019 از 100 کشور جهان 2 هزار نوآوری در مرحله نیمه نهایی پذیرش شدند که در 5 حوزه و در هر حوزه 20 نوآوری روی این سایت چاپ شد.

چالش جهانی نوآوری در سال 2020 در زمینه های نوآوری مرتبط با کرونا در راستای ساخت سیستم های آزمایشگاهی و در حوزه کمک به رشد کسب و کار با کمک سازمان های پژوهشی آمریکا و بانک جهانی از اردیبهشت ماه فراخوان داد و هم اکنون در برخی از حوزه ها در حال برگزاری است که 130 کشور در این چالش شرکت کرده اند.

تیم اختراعات ایران برای اولین بار از کشور ما در چالش جهانی نوآوری دانشگاه ام ای تی حضور یافت. امیر عباس محمدی کوشکی، مبینا قزی، زهرا قضاوی، محمد ارین اکبری و آریانا نوری اعضای این تیم هستند که راه حل های نوآورانه ای در خصوص کرونا داده اند. طرح های نوآورانه آنها در سایت دانشگاه ام آی تی بارگذاری شده است.

تمام اعضای تیم اختراعات ایران عضو صندوق حمایت از پژوهشگران و نوآوران معاونت علمی ریاست جمهوری هستند و دانشگاه ها دانشجویانی که طرح های برگزیده ای در حوزه های مختلف دارند به این تیم برای شرکت در مسابقات بین المللی معرفی می کنند به این معنا که این تیم مورد حمایت و نظارت دانشگاه های سراسر کشور است.

طرح های تیم اختراعات ایران در سامانه پژوهش و فناوری وزارت علوم و تحقیقات نمره 9 یا نمره طلایی گرفته است. این تیم عضو وایپو (سازمان مالکیت فکری جهانی) است و سازمان اختراعات و ثبت پتنت ایران نیز زیر نظر وایپو واقع شده است.

تیم اختراعات ایران کننده ایران در سازمان مالکیت فکری در بخش مسابقات است و از سوی وایپو و با نظارت دفتر مالکیت فکری وزارت علوم در این چالش حضور پیدا کرده است. تمام طرح ها به تایید سامانه ثبت فناوری وزارت علوم رسیده است.

سرپرست تیم اختراعات ایران روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش خبرنگاران گفت: این چالش با هدف استعدادیابی جوانان برگزار می شود.

امیر عباس محمدی کوشکی در شرح طرح محمد آرین اکبری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با موضوع فرمول موفقیت ژنتیکی که به عنوان طرح های برتر پذیرش شده و در چالش روی سایت ام آی تی قرار گرفته است، گفت: طرح فرمول ژنتیک، در واقع یک رابطه منطقی از تاثیر ژنتیک در صفات مختلف و همچنین تاثیر تلاش است. در واقع طبق این فرمول جدال بین طرفداران جبر و اختیار انتها می یابد.

وی ادامه داد: از طریق این فرمول درک می کنید که استعداد ژنتیکی بسته به نوع صفت تاثیر متفاوتی دارد و با مشخص میزان تلاش می توانید جایگاه خود را از نظر پیشرفت در آینده بسنجید.

این مخترع شرح داد: به عنوان مثال می توان به افراد گفت که با این میزان استعدادی که در یک صفت مشخص دارد، اگر این مقدار (مثلا یک مقدار مشخص) تمرین کنید، در 10 سال آینده به این مقدار (عددی بین صفر تا 100) از پیشرفت می رسید. به این ترتیب فرد می تواند انتخاب کند که وارد رشته مورد نظر شود و پیشرفت خود را در آینده می سنجد.

محمدی شرح داد: میزان ژنتیکی بودن هر صفت (سهم ژنتیک در مشخص هر صفت) را توارث پذیری می گویند که اطلاعات آنها از طریق مطالعات QTL (صفت کمی) و ابزارهایی و تحقیقاتی نظیر WGA (بازسازی توالی دی ان اِی) بدست می آید.

وی شرح داد: در این فرمول چندین پارامتر از جمله ضریب تلاش COE از حاصل ضرب EU در ER (واحد تلاش EU در نقش محیط ER)، ضریب تغییر COC که جمع بین COE با حاصل ضرب APG در توارث پذیری h2، درجه موفقیت DOS که حاصل جمع موفقیت فعلی فرد CS در بقیه موارد است، مورد ارزیابی قرار می گیرد.

سرپرست تیم اختراعات ایران مطرح نمود: در این بخش یک جزء دیگر به نام (RFE) نیز مشخص شد که میزان فاصله هر فرد را تا نهایت پیشرفت در آن موضوع مشخص نشان می دهد.

ژن یا تلاش؛ کدامیک عامل موفقیت هستند؟

محمدی شرح داد: با استفاده از این روش نوآورانه افراد می دانند تلاش و ژن های آنها چه تاثیری در هر کدام از زمینه های زندگی شان دارد. یک فرد با استعداد معمولی در خوانندگی می داند که در زمینه خوانندگی هرگز وارد نشود، زیرا با نهایت تلاش هم نتیجه ای نمی گیرد، ولی با استعداد معمولی می تواند وارد ریاضی شود. همه این ها به توارث پذیری مربوط است.

وی شرح داد: در گذشته اختلاف بر سر دو نظریه بود. برخی می گفتند افراد با تلاش به همه چیز می رسند و برخی معتقد بودند ژن ها عامل اصلی موفقیت شما هستند. ولی طبق این فرمول حرف هر دو گروه هم درست و هم غلط است. در واقع وقتی توارث پذیری در صفتی بالا باشد حرف گروه دوم درست و اگر توارث پذیری کم باشد حرف گروه اول درست تر است. با عدد گذاری در این فرمول نقش هر یک از موارد در پیشرفت آینده خود را خواهید دید.

محمدی در خصوص سایر طرح ها مطرح نمود: من و مبینا قزی دستگاه هوشمند تنظیم داروهای بیماران کرونایی با قابلیت کنترل دمای بدن و علائم حیاتی بیماران و همچنین ارسال دیتاهای مصرف داروی بیماران به سامانه مرکزی را طراحی کردیم. زهرا قضاوی دستگاه هوشمند تشخیص کرونا توسط فشار خون افراد را طراحی کرده است که این دستگاه توسط لیزرها و سنسورهای نوری قابلیت تشخیص کرونا را از طریق فشار خون دارد.

این مخترع گفت: آریانا نوری عضو دیگر تیم اختراعات نیز ربات هوشمند پیشگیری از کرونا را با قابلیت کنترل دمای بدن افراد و نمایش آن در مکان های شلوغ طراحی کرده است که قابلیت کنترل فاصله اجتماعی افراد و آلارم هشداردهنده رعایت نکردن فاصله اجتماعی بین انسان ها در فرودگاه ها و فروشگاه ها را دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 29 مهر 1399 بروزرسانی: 29 مهر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 1351

به "خبرنگاران طرح مخترعان ایرانی در جمع برترین های چالش جهانی نوآوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران طرح مخترعان ایرانی در جمع برترین های چالش جهانی نوآوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید