اسامی رشته های جذابی که در لیست رشته های بدون کنکور دیده می شوند ، راهنمای تحصیل بدون کنکور در سال 1401

به گزارش دیتاپد، نام رشته های جذابی مثل معماری، مکانیک، حقوق و ... در لیست رشته های بدون کنکور دیده می گردد اما منتقدان می گویند این فرایند تأثیری منفی بر بازار کار دارد.

اسامی رشته های جذابی که در لیست رشته های بدون کنکور دیده می شوند ، راهنمای تحصیل بدون کنکور در سال 1401

به گزارش خبرنگاران، هوشبری، مهندسی بهداشت حرفه ای، برق، کامپیوتر، معماری، مکانیک و شهرسازی یا حقوق، حسابداری، مدیریت و بازسازی و احیای بناهای تاریخی و ... رشته های مجذوب نماینده پذیرش دانشجو از مقطع کاردانی به کارشناسی است که براساس اعلام سازمان سنجش ثبت نامش از دیروز شروع شده و تا آدینه 4 شهریور ادامه دارد.

بر اساس اعلام این سازمان، در این مقطع علاوه بر پذیرش با آزمون، داوطلبان می توانند صرفا براساس سوابق تحصیلی و معدل کاردانی هم فرصت ادامه تحصیل را در دانشگاه های روزانه، غیرانتفاعی و نوبت دوم و دانشگاه آزاد داشته باشند.

البته برای ثبت نام در رشته های علوم پزشکی، لازم است رشته کاردانی متناسب باشد اما این شرط برای دیگر گروه ها الزامی نیست و در صورت قبولی و نبود تناسب بین رشته فارغ التحصیلی کاردانی و کارشناسی ناپیوسته، دروس پیش احتیاج یا جبرانی با پرداخت شهریه برای این افراد در نظر گرفته می گردد. هر داوطلب هم می تواند حداکثر 50 کد رشته را در فرم انتخاب رشته بدون کنکور کاردانی به کارشناسی خود قرار دهد.

البته به گفته کارشناسان حوزه آموزش، این شکل از پذیرش دانشجو، متدی مشابه با کشورهای پیشرفته دارد و به اندازه بسیار زیادی می تواند سلامت روان کسانی که به هر دلیلی پیروز به عبور از سد کنکور یا شرکت در آن نمی شوند را حفظ کند. چراکه می توانند با توجه به تنوع و کیفیت رشته های لحاظ شده در آزمون های بدون کنکور، در حوزه مورد علاقه خود ادامه تحصیل دهند.

اما این فرایند با توجه به انجام نشدن آینده پژوهی درباره اندازه احتیاج به نیروی کار و فارغ التحصیلان دانشگاهی، ابعادی منفی هم دارد و افزایش تحصیل نموده های بیکار را هم به دنبال خواهد داشت. البته به گفته آنها، مدرک گرایی هم دیگر مانند گذشته ارزش ندارد و این دانشجویان که باید هزینه های بیشتری را هم نسبت به دانشجویان ورودی با کنکور پرداخت نمایند، در آینده همین ورود بدون کنکور به دانشگاه برای آنها به عنوان نقطه ضعف در مقابل ورودی های کنکور به شمار رود.

93 درصد دانشگاه ها پولی است

پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی و معدل کاردانی باعث شده که سختی ادامه تحصیل در رشته های دانشگاهی تا حدودی تعدیل گردد؛ اتفاقی که در بیشتر کشورها وجود دارد و حتی افراد با سابقه تحصیلی غیرمرتبط هم در رشته های دیگری تحصیل نمایند. مثلا فارغ التحصیل رشته علوم انسانی که می تواند در رشته پزشکی هم درس بخواند اما احتیاجمند طی کردن یک دوره مقدماتی و دروس پیش احتیاج است.

محمدرضا نیک نژاد، کارشناس آموزشی و کنکور با بیان این مطلب درباره فرایند رو به توسعه پولی شدن آموزش عالی، به خبرنگاران می گوید: از 3دهه گذشته تا به امروز ساختار سیاسی و بخش های متکی به اقتصاد باعث شده که آموزش در کشور چه در دوره عمومی و چه آموزش عالی طبقه بندی گردد. 40 رتبه برتر کنکور 1401 این مسئله را به خوبی نشان داد که آموزش پولی چه اندازه تأثیرگذار است. البته همین حالا هم 93 درصد دانشگاه های کشور پولی هستند و فقط 7 درصد به صورت دولتی پذیرش دانشجو دارند. این اتفاق باعث می گردد که حتی با برگزاری کنکور داوطلبان در بسیاری از دانشگاه ها مثل پیغام نور یا شبانه ملزم به پرداخت هزینه باشند و حالا کسانی که بدون کنکور وارد می شوند، این هزینه ها برایشان بیشتر خواهد بود.

به گفته نیک نژاد، اکنون این فضا برای خانواده هایی با دهک های بالاتر بیشتر فراهم است. چراکه همین حالا هم در دانشگاهی مثل امیرکبیر، پذیرش بدون کنکور وجود دارد و داوطلبان با کسانی که با رتبه های زیر هزار وارد این دانشگاه شده اند، تحصیل می نمایند.

او درباره منظره پذیرش چنین دانشجویانی هم می گوید: در این باره یک تفاوت با کشورهای پیشرفته وجود دارد. آنها این دانشجویان را جذب می نمایند، پیش زمینه ای از این افراد می گیرند و در ادامه تحصیل، یاری هزینه برایشان لحاظ می نمایند. پس از خاتمه تحصیل و اشتغال هم این شهریه از فرد کسر می گردد. اما در ایران چنین وضعیتی وجود ندارد. شهریه باید همزمان با دوران تحصیل در مدرسه و دانشگاه پرداخت گردد و در نهایت هم دولت ها جوابگوی کسانی که درس خوانده اند، نیستند.

نگرانی از افزایش بیکاران تحصیل نموده

به گفته نیک نژاد، این مسئله می تواند آسیب هایی را به همراه داشته باشد و این حجم از افزایش پذیرش دانشجو تنها تعداد تحصیل نموده های بیکار را در آینده افزایش دهد: درباره رشته هایی که اکنون در حال پذیرش بدون کنکور هستند، هیچ آینده پژوهی ای صورت نگرفته و اصلا نمی دانیم که در چند سال آینده چه اندازه نیروی کار در یک رشته احتیاج داریم. این مسئله باعث می گردد که بیکاری از سطح دیپلم و فوق دیپلم به لیساس، فوق لیسانس و دکتری منتقل گردد که آسیب جدی دارد، چراکه افراد با تحصیلات بالاتر تن به هر کاری نخواهند داد و این انتظار را دارند که شأن آنها با توجه به اندازه تحصیلاتشان، حفظ گردد.

البته به گفته این فعال حوزه آموزش و پرورش، مدرک گرایی در جهان اهمیت خود را از دست داده اما در ایران همچنان به قوت خود باقی است: طی دهه های گذشته افرادی مثل مارک زاکربرگ و ایلان ماسک نشان دادند که مدرک دیگر اهمیت چندانی ندارد. اهمیت مهارت و توانایی افراد باعث شده که مدرک گرایی به تدریج موضوع خود را از دست بدهد و کمرنگ تر گردد. اما در ایران و بعضی کشورها همچنان این مسئله اهمیت دارد و کنکور ملاک آموزشی و مقدسی است که در انتخاب شغل فارغ التحصیلان هم تأثیر می گذارد؛ یعنی کسانی که با کنکور وارد دانشگاه می شوند برای صاحبان مشاغل که در پی چنین فارغ التحصیلانی هستند، ارجحیت دارند.

تمرکز بر رشته های نوین

نیک نژاد البته معتقد است این شیوه از پذیرش دانشجو نقاط مثبتی هم دارد: این شکل از پذیرش دانشجو باعث می گردد کسانی که به دلایل مختلف پیروز به عبور از کنکور نشده اند یا کنکور نداده اند، شانس حضور در دانشگاه را داشته باشند. از سوی دیگر با توجه به تنوع و رشته های مجذوب نمایندهی که اکنون در پذیرش بدون کنکور گنجانده شده، افراد می توانند به راحتی در رشته های مورد علاقه خود ادامه تحصیل بدهند. ما چنین تجربه ای را در دانشگاه های علمی- کاربردی داریم که افراد بدون کنکور وارد رشته های مورد علاقه خود می شدند و به واسطه همین تحصیلات در بازار کار هم پیروز هستند.

او ادامه می دهد: در این باره بهتر است که دانشگاه های بدون کنکور روی رشته های نوین اقدام نمایند. دانش آموزان ما به خاطر آشناشدن با فضای اینترنت و راه انداختن پیج های مختلف گاهی درآمدهای 100 تا 300میلیون تومانی دارند و آموزش به آنها باید کاملا هدفمند و از 2جنبه صورت بگیرد، ابتدا فردی و دیگری مفیدبودن آنها برای جامعه. در بخش فردی بحث درآمدزایی آنها مهم است و در بخش جامعه باید با توجه به احتیاج جامعه آموزش ببینند. از سوی دیگر نباید نگاه متفاوتی به آنها نسبت به دانشجویانی که با کنکور وارد دانشگاه ها شده اند، وجود داشته باشد و این مهم است که در ارزیابی نهایی پس از فراغت از تحصیل معین گردد که کدام یک از آنها مهارت بیشتری دارند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 شهریور 1401 بروزرسانی: 4 شهریور 1401 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 2279

به "اسامی رشته های جذابی که در لیست رشته های بدون کنکور دیده می شوند ، راهنمای تحصیل بدون کنکور در سال 1401" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسامی رشته های جذابی که در لیست رشته های بدون کنکور دیده می شوند ، راهنمای تحصیل بدون کنکور در سال 1401"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید