آنالیز مک لارن اف 1؛ معشوقه کلکسیونرها

به گزارش دیتاپد، مک لارن اف 1 (یا به انگلیسی McLaren F1) اولین خودروی اسپرت خیابانی کمپانی مک لارن است که بر اساس طرحی مفهومی از گوردون موری به خط فراوری رسید. در 31 مارس 1998 مدل آزمایشی مک لارن F1 با نام XP5 رکورد سرعت اتومبیل های خیابانی را با ثبت 387 کیلومتر در ساعت شکست. بعدها در سال 2005 فقط بوگاتی ویرون توانست با ثبت 408 کیلومتر در ساعت این رکورد را بهتر کند.

آنالیز مک لارن اف 1؛ معشوقه کلکسیونرها

کمپانی مک لارن در سال 1985 به مدیریت ران دنیس با عنوان گروه فناوری مک لارن آغاز به کار کرد. او که قبلا در سال 1981 مالکیت تیم فرمول یک مک لارن را از آن خودش نموده بود، حالا برنامه ریزی جدی و جاه طلبانه ای برای توسعه این گروه داشت. البته نام این شرکت در ابتدا تاگ مک لارن بود که در سال 2003 به گروه مک لارن و بعدها در سال 2015 به نام فعلی تغییر کرد. صنایع اتومبیل سازی مک لارن نیز بخشی از این گروه است. بروس مک لارن تیم فرمول یک مک لارن را در سال 1963 تاسیس کرد و اکنون این تیم با عنوان تیم مک لارن- هوندا، یکی از سودآورترین بخش های گروه مک لارن است.

بیشتر بخوانید: زیباترین خودروهای دنیا در سال 2020

مک لارن اف 1 سال 1992

نمای کناری مک لارن اف 1 سال 1992

نمای جلوی مک لارن اف 1 سال 1992

نمای جلوی مک لارن اف 1 سال 1992

نمای جلوی مک لارن اف 1 سال 1992

نمای داخلی مک لارن اف 1 سال 1992

نمای داخلی مک لارن اف 1 سال 1992

نمای کناری مک لارن اف 1 سال 1992

نمای جلوی مک لارن اف 1 سال 1992

نمای پشت مک لارن اف 1 سال 1992

قبلی 1 از 10 بعدی

مک لارن اف 1 مشخصه های بسیاری دارد که فقط منحصر به این مدل است و سال ها بعد در برخی از اتومبیل های پیشرفته مک لارن نیز به کار گرفته شد. یکی از این مشخصه ها این است که مک لارن اف یک در مقایسه با سایر ماشین های سوپراسپرت جای نشستن متفاوتی دارد. جایگاه راننده وسط و دو جایگاه سرنشین ها کمی عقب تر و طرفین راننده قرار گرفته، این جایگاه میدان دید وسیعی را برای راننده ایجاد می نماید و راندن آن، بسیار شبیه به تجربه رانندگی در ماشین های مسابقه ای تک نفره است.

در ابتدا گوردون موری در نظر داشت موتورهای فراری و لامبورگینی را روی این خودرو نصب کند، اما با آزمایش هوندا ام اس ایکس نظرش کاملا عوض شد. راحتی و قابلیت های فراوان هوندا باعث شد اولویت را به هوندا بدهد. موری به مرکز تحقیقات هوندا در توچیگی ژاپن رفت و چون هوندا تامین نماینده موتور برای ماشین های فرمول یک مک لارن بود، امید داشت آن ها را متقاعد کند موتور ده یا دوازده سیلندر چهار و نیم لیتری برای مدل مک لارن اف یک بسازند. اما هوندا این را نپذیرفت و در نهایت او مجبور شد با کمپانی ب ام و وارد مذاکره گردد. عاقبت رویای او برای فراوری اتومبیلی با سه جایگاه، قدرت زیاد، استحکام و در عین حال وزن کم و به کارگیری مواد گران قیمتی چون الیاف کربن، تیتانیوم، طلا و کِولار به واقعیت رسید. با استفاده از این مواد باارزش بود که اولین اتومبیل خیابانی با شاسی یکپارچه الیاف کربن به دنیا آمد.

بیشتر بخوانید: آنالیز مینی ماینر؛ جذابیت های مینی مالیسم

مک لارن F1 مدل 1998

نمای جلوی مک لارن F1 مدل 1998

نمای بالای مک لارن F1 مدل 1998

نمای کنار مک لارن F1 مدل 1998

نمای جلوی مک لارن F1 مدل 1998

نمای جلوی مک لارن F1 مدل 1998

نمای جلوی مک لارن F1 مدل 1998

نمای کنار مک لارن F1 مدل 1998

نمای داخلی مک لارن F1 مدل 1998

نمای داخلی مک لارن F1 مدل 1998

نمای داخلی مک لارن F1 مدل 1998

نمای پشت مک لارن F1 مدل 1998

نمای پشت مک لارن F1 مدل 1998

قبلی 1 از 13 بعدی

بخش BMW M برای مک لارن F1 موری، موتور مخصوصی طراحی کرد و ساخت. این موتور دوازده سیلندری با حجم 1/6 لیتر، قدرت 627 اسب و 266 کیلوگرم وزن با نام BMW S70/2 دقیقا مشخصات مورد نظر موری را داشت، به جز آنکه 14 درصد قدرت بیشتری داشت و 16 کیلوگرم سنگین تر بود. بدنه و شاسی این ماشین از شاهکارهای صنعت خودروسازی محسوب می گردد. مک لارن اف یک اولین خودرویی است که از شاسی یکپارچه ساخته شده از پلیمر تقویت شده فیبر کربن (Carbon Fiber Reinforced Polymer CFRP) ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: پرسرعت ترین خودروهای دنیا را بشناسید!

قطعات آلومینیومی یا ساخته شده از منیزیم که برای اتصال قسمت های سیستم فنرها به شاسی به کار می فرایند مستقیما در این مواد پلیمر جاسازی شده اند. درها به صورت پروانه ای باز می شوند و راحتی ورود و خروج راننده و دو سرنشین دیگر را امکان پذیر می نمایند. این خودرو کمیاب است و بین کلکسیونرها محبوبیت خاصی دارد. مک لارن اف 1 هنوز هم یکی از پرسرعت ترین ماشین های خیابانی فراوری شده در دنیا است. تا به حال فقط چند ماشین با سرعت های مشابه مک لارن F1 ساخته شده اند؛ این ماشین ها عبارتند از بوگاتی ویرون، کونیگزگ آگرا آر، هنسی ونوم و بوگاتی سوپر اسپرت.

از مک لارن اف یک فقط 106 دستگاه ساخته شده و بزرگ ترین افتخار کمپانی مک لارن به کارگیری چنین مهندسی پیشرفته ای در صنعت خودروسازی است؛ چراکه با گذشت بیش از حدود بیست سال هنوز دستاوردهای تکنیکی این ماشین در فراوریات امروزی بیشتر ابر خودروها وجود ندارد.

***

شما می توانید آگهی های خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی را در بخش آگهی های خودروی سایت خبرنگاران مشاهده کنید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 8 مرداد 1401 بروزرسانی: 8 مرداد 1401 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 2259

به "آنالیز مک لارن اف 1؛ معشوقه کلکسیونرها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز مک لارن اف 1؛ معشوقه کلکسیونرها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید