بدن درد و علل آن

به گزارش دیتاپد، بدن درد می تواند یک کوفتگی ساده، همراه با درد باشد که با استراحت و درمان های خانگی رفع گردد، اما گاهی اوقات می تواند علامت وجود یک بیماری نهفته باشد.

بدن درد و علل آن

بدن درد

بدن درد نشانه رایج بیماری ها و شرایط زیادی است. آنفولانزا یکی از رایج ترین علل بدن درد است. به علاوه بعضی فعالیت های روزمره زندگی باعث بدن درد می شوند، به ویژه فعالیت هایی مانند ایستادن، راه رفتن یا ورزش کردن به مدت طولانی.

در این شرایط فقط به کمی استراحت و درمان خانگی نیاز دارید تا بدن درد تان بهبود پیدا کند. اما بعضی بدن دردها به ویژه زمانی که مدت زیادی طول می کشند، نشان می دهند شرایط خاصی باعث بروز این مشکل شده است. در این موارد ضروری است به پزشک مراجعه کنید تا دلیل بدن درد تشخیص داده گردد. پزشک می تواند برنامه درمانی طولانی مدت ارائه دهد تا بدن درد و علائم مربوط به آن را رفع کند.1

علائم و نشانه های دردهای بدن

بدن درد اغلب در کنار علایم دیگر رخ می دهد. تشخیص علایم دیگر می تواند به فرد یاری کند تا دلیل را تشخیص دهد و اینکه آیا آن ها باید پزشک را ببینند.

بعضی علایم رایج در کنار دردهای بدن اتفاق می افتند عبارتند از:

درد

ضعف

خستگی

تنش و یا تغییرات دمای بدن

مانند علائم سرماخوردگی و آنفولانزا.1

شایع ترین دلیل های بدن درد

به طور کلی، بعضی از شایع ترین دلیل های بدن درد عبارتند از:
استرس
یکی از شایع ترین دلیل بدن درد استرس است، چرا که در هنگام بروز استرس، سیستم ایمنی بدن، پاسخ کافی در برابر التهاب را بروز نمی دهد .در نتیجه، بدن نمی تواند مانند معمول با عفونت ها یا بیماری ها مقابله کند. حساسیت بیشتر به التهاب و عفونت در بدن، می تواند باعث درد بدن گردد. مراقب سایر علائم استرس و اضطراب باشید، مانند:

افزایش فشار خون

ضربان قلب غیر طبیعی

گرگرفتگی یا تعریق سرد

لرزش جسمی غیر طبیعی

سردرد، مانند سردرد تنشی یامیگرنی.3

کمبود آب بدن
یکی دیگر از شایع ترین دلیل بدن درد، کمبود آب بدن است. آب یک ماده اساسی برای عملکرد طبیعی و سالم بدن است. بدون آن، بدن نمی تواند بسیاری از فرایندهای مهم خود، از جمله تنفس و هضم را به درستی انجام دهد. هنگامی که دچار کم آبی می شوید و این فرآیندها به خوبی کار نمی نمایند، در نتیجه ممکن است درد جسمی را احساس کنید.

سایر علائم کم آبی بدن، عبارتند از:

خستگی

تشنگی شدید

کدر شدن ادرار

سرگیجه یا گمراهی.3

آنفولانزا
سرماخوردگی و آنفولانزا هر دو عفونت های وریدی هستند که باعث التهاب می شوند. این عفونت ها بدن را مورد حمله قرار می دهند و سیستم ایمنی بدن سعی می نماید با این عفونت ها مبارزه کند. التهاب به ویژه در گلو، قفسه سینه و ریه ها، می تواند منجر به درد گردد. از آنجایی که بدن برای مبارزه با عفونت سخت کوشش می نماید، بقیه قسمت های بدن نیز ممکن است درد بگیرند.

دیگر نشانه های سرماخوردگی یا آنفولانزا عبارتند از:

گلو درد

گرفتگی صدا

عطسه یا سرفه

مخاط غلیظ و رنگی

سردرد یا گوش درد.1

کمبود ویتامین D
کمبود کلسیم در خون یا هیپوکلسمی Hypocalcemia زمانی رخ می دهد که دچار کمبود ویتامین D هستید. بسیاری از اندام های مهم بدن، مانند کلیه ها و عضلات، برای عملکرد درست به کلسیم نیاز دارند. استخوان ها نیز برای سالم ماندن کلسیم نیاز دارند. بدون ویتامین D کافی که به جذب کلسیم یاری می نماید، در اندام ها و استخوان های خود دچار درد می شوید.1
کمبود کلسیم
کلسیم صندلی مهمی در عملکرد عضلات و عصب ها دارد. کلسیم در استحکام استخوان ها و کنترل عملکرد عضلات و عصب از اهمیت بالایی برخوردار است. علائم کمبود کلسیم شامل خستگی، گرفتگی عضلات و ضربان قلب غیر طبیعی است. لبنیات و سبزیجات، به خصوص سبزیجات دارای برگ های تیره، یک منبع غنی از کلسیم هستند.2
بیماری سلیاک
بیماری سلیاک که احتمالا تا خاتمه عمر با بیماران همراه خواهد بود، ناشی از واکنش سیستم ایمنی بدن به گلوتن است. گلوتن پروتئینی است که در نان، کیک و غلات وجود دارد. بیماری سلیاک با آزمایش خون قابل تشخیص است.

علائم دیگر بیماری سلیاک به جز خستگی و کوفتگی بدن، شامل اسهال، نفخ، کم خونی و کاهش وزن است.2

دیابت
یکی از علائم اصلی دیابت نوع 1 و نوع 2 احساس خستگی شدید و بدن درد است.

سایر علائم کلیدی که در تشخیص دیابت نقش دارند عبارتند از: احساس تشنگی زیاد. پرنوشی، پرادراری و کاهش وزن است. اگر فکر می کنید علائم دیابت را دارید، با پزشک خود صحبت کنید.2

چه زمانی برای دردهای بدن به پزشک مراجعه کنید؟

اگر درمان خانگی بی اثر باشد، یا وقتی بدن درد شدیدتر می گردد، شکیبا باشید و یا علایم دیگری داشته باشید، فرد باید با پزشک صحبت کند. پزشک می تواند به تشخیص دلیل درد بدن یاری نموده و تعیین کند آیا درمان ضروری است یا نه.

یک فرد اگر سابق بیماری داشته باشد باید دکتر را ببیند:

درد شدید با داروهای خانگی بهبود پیدا نمی نماید.

بدن دردی که با خارش و سوزش همراه باشد

بدن درد و درد ماهیچه با قرمزی و التهاب همراه باشد.

بدن دردی که پس از نیش حشرات ایجاد گردد

بدن دردی که بر اثر داروی خاص ایجاد می گردد

تب و لرز مداوم.4

درمان بدن درد یا کوفتگی بدن

احتمالا وقتی کوفتگی بدن دارید، تنها چیزی که می خواهید رهایی از بدن درد است. ممکن است بهبود بدن درد مقداری طول بکشد. بنابراین شکیبا باشید و استراحت را از قلم نیاندازید. گزینه های درمانی شما بستگی به دلیل اصلی و شدت درد دارد.
داروها و مواد مغذی
پنج داروی معمول در درمان بدن درد استفاده می شوند که این داروها عبارتند از:

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDS).

گلوکوکورتیکوئیدها (شامل استروئیدهایی مثل پردنیزون و کورتیزون).

داروهای ضد روماتیسمی (DMARDS).

داروهای مخدری (مانند کدئین و مورفین).

مهارنماینده پمپ پروتون (PPI).

روش های خانگی
علاوه بر دارو درمانی، بعضی روش ها نیز در تسکین بدن درد و کوفتگی بدن بی تاثیر نیستند. تغذیه سالم، فیزیوتراپی، طب سوزنی، ماساژ، روان درمانی و یوگا نیز مواردی هستند که از نظر بیماران در بهبود آن ها نقش داشته است.
حمام آب گرم
حمام به بهبود خواب یاری می نماید.

بعلاوه در تسکین درد عضلات و سلامت قلب نیز تاثیر دارد.

جالب است بدانید که حمام باعث می گردد مقداری کالری بسوزانید!

حمام می تواند علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را تسکین دهند.

در تحریکات پوستی، حمام نقش تسکین دهنده دارد.

حمام می تواند به شما یاری کند که برای مدت زمان طولانی تری بیدار بمانید.2

پینوشتها

1.www.asriran.com

2.www.doctoreto.com

3.www.pezeshket.com

4.www.namnak.com

منبع: راسخون
انتشار: 11 آذر 1400 بروزرسانی: 11 آذر 1400 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 2032

به "بدن درد و علل آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بدن درد و علل آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید