بحران چاقی در ایران

به گزارش دیتاپد، براساس آمار انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران، 70 درصد ایرانیان چاقی یا اضافه وزن دارند که این آمار تکان دهنده امروز نشان دهنده بحران چاقی در کشور است.

بحران چاقی در ایران

رئیس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران می گوید که شرایط شیوع چاقی و اضافه وزن در ایران نگران کننده است، چراکه افراد به 47 درصد اضافه وزن و 23 درصد چاقی مبتلا هستند و 4.5 درصد جمعیت کشور نیز چاقی مفرط (مرضی) دارند. شمار افراد چاق در ایران از سال 1980/ 1359 تا کنون 5.5 برابر و تعداد افراد دارای اضافه وزن 3.5 برابر شده است.

رضا ملک زاده عمده ترین علت این میزان از رشد چاقی در ایران را رژیم غذایی ناسالم، پرخوری و کم تحرکی می داند. به گفته او میزان مصرف کالری روزانه ایرانی ها در دو دهه گذشته از 2 هزار به 3 هزار کالری رسیده و این درحالی است که 90 درصد ایرانیان (هر دو جنس) فعالیت فیزیکی کافی ندارند.

رابطه چاقی با مرگ

باتوجه به گفته های پژوهشگران، اپیدمی بیماری چاقی دارای عوارض خطرناکتری است که در صورت کنترل نشدن، همچنان بر شمار مرگ های زودرس در جهان به ویژه مرگ های ناشی از سرطان ها و بیماری های قلبی عروقی و سکته های قلبی و مغزی می افزاید.

آن ها بر این باورند که چاقی به عنوان بیماری پایه گذار یا تشدید کننده بسکمک از بیماری های مزمن غیرواگیر و عامل مرگ های زودرس، با وجود زنگ هشدار سازمان بهداشت جهانی در سال 1990، نه تنها هیچ توقف یا حتی کاهشی نیافته، بلکه موقعیت خود را به شکل نگران کننده ای، تثبیت و عمده مناطق جهان را تسخیر کرده است.

باتوجه به داده های جهانی، مرگ های ناشی از بیماری های مرتبط با چاقی از سال 1995 تا به امروز 10 برابر افزایش یافته است، این آمار در کشور های کم درآمد به 15 درصد می رسد. اما در ایران در طول سه دهه گذشته این آمار دوبرابر افزایش داشته و سالانه 380 هزار مرگ در کشور رخ می دهد که 177 هزار مورد آن ها زودرس (زیر 70 سال) هستند. از این میزان 88 هزار مرگ خیلی زودرس (زیر 50 سال) است.

از جمله بیماری هایی که منجر به مرگ افراد چاق می شود، می توان به سرطان ها (پستان، روده بزرگ، تخمدان، پروستات، کبد، کیسه صفرا، کلیه و ...)، بیماری های ایسکمیک قلبی، سکته های قلبی و مغزی، دیابت، کبد چرب غیرالکلی، بیماری انسداد مزمن ریوی، نارسایی مزمن کلیوی، فشار خون بالا، اختلال در چربی خون، اختلالات اسکلتی - عضلانی و آرتروز، بیماری های کیسه صفرا، اختلالات روان شناختی و روانپزشکی اشاره کرد.

رئیس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران معتقد است بیشترین سهم چاقی در مرگ های زودرس ناشی از بیمارها، مربوط به مرگ های قلبی، عروقی با سهم 70 درصدی است. همچنین یک سوم سرطان ها با چاقی مرتبط هستند. در پاندمی اخیر بیماری عفونی کووید19، تحقیقات اجرا شده نشان داد شانس مرگ در بیماران چاق مبتلا به شکل حاد کووید19 نسبت به مبتلایان غیرچاق بالاتر است.

اضافه وزن یکی از مهمترین عوامل خطر ابتلا به کرونای شدید است، براین اساس کارشناسان می گویند این داده ها زنگ خطری برای مقابله با چاقی هستند.

چاقی بچه ها و نوجوانان

در حال حاضر علاوه بر نگرانی برای افزایش وزن سنین 50 تا 70 سال، باید نگران افزایش بیش از 20 درصدی شیوع اضافه وزن در بین نوجوانان ایرانی نسبت به چهار دهه گذشته بود. چرا که پژوهشگران اعلام کزده اند رتبه اضافه وزن دختران و پسران 19 سال ایرانی با صعود 28 و 24 پله ای، از رتبه 96 و 105 به رتبه های 68 و 81 رسیده است.

این درحالی است که این شیوع چاقی در دختران از 6 درصد به بیش از 26 درصد و در پسران از سه درصد به 24 رسیده و درواقع این آمار نگران کننده است. در حال حاضر میزان شیوع چاقی در بین دختران نوجوان ایرانی 9 درصد و پسران 7 درصد است.

علاوه بر آن، اضافه وزن و چاقی بچه ها که یکی از تبعات زندگی ماشینی در حوزه سلامت است، ظرف 2 دهه اخیر بیشتر از هر زمان دیگری به ویژه در کلانشهر ها مشهود شده است. بر اساس آمار های موجود 90 درصد بچه ها ایرانی به سرعت در حال چاق شدن هستند و این فرایند ظرف 10 سال آینده زاینده شمار قابل توجه شهفرایندان بزرگسال سنگین وزن است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد علل چاقی در بچه ها 6 ساله گفته است که یکی از مهمترین علل چاقی در بچه ها تغییر روش و سبک زندگی شامل استفاده از غذا ها با کالری بالاست، زیرا بچه ها تنقلات را به عنوان غذا های اصلی می خورند و به واسطه آن تراکم کالری در بچه ها افزایش پیدا کرده است.

نوروزی می گوید کاهش فعالیت بدنی بچه ها، تماشای تلویزیون و شبکه های 24 ساعته کودک و نوجوان، استفاده از بازی های کامپیوتری، از دیگر علل افزایش چاقی و اضافه وزن در بچه ها است و کودکی بیش از 2 ساعت جلوی کامپیوتر، تبلت و تلویزیون می نشیند احتمال چاقی و اضافه وزن در این کودک حدود 60 درصد افزایش می یابد.

درمان چاقی

براساس اعلام محققان پروتئینی به نام GKN 1 که به طور انحصاری در معده تولید می شود، در برابر هضم مقاوم است و غذا را به روده منتقل کرده و با میکروب های روده ارتباط برقرار می کند. آن ها می گویند مهار پروتئین GKN 1 منجر به اختلاف زیادی در وزن و سطح چربی در بدن می شود، به این معنی که کنترل سطح این پروتئین در سطح پایین به کاهش وزن و مبارزه با چاقی کمک می کند.

محققان با نظارت و اندازه گیری متابولیسم و سطح کالری و تری گلیسیرید، در مقایسه با سطح این پروتئین در بدن ما، تجزیه و تحلیل در مورد نقش پروتئین GKN 1 و باکتری های مفید در روده را انجام داده اند.

طبق تحقیقات آن ها هنگام کنترل سطح پروتئین GKN 1، بدن می تواند در برابر چاقی مقاومت کند، که سلامتی فرد را تهدید می کند و منجر به بیماری های جدی مانند سرطان و کبد چرب می شود.

منبع: فرارو
انتشار: 29 خرداد 1400 بروزرسانی: 29 خرداد 1400 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 1811

به "بحران چاقی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران چاقی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید