اعلام کشف سنگ نوشته ای جدید در شرق لرستان

به گزارش دیتاپد، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، کشف سنگ نوشته ای جدید در شرق لرستان صورت گرفت.

اعلام کشف سنگ نوشته ای جدید در شرق لرستان

داستان چیست؟

سید امین قاسمی اظهار کرد: این مجموعه طی آخرین آنالیز های باستان شناختی شناسایی شده و شامل پل، جاده سنگفرش، آسیاب، قلعه و یک سنگ نوشته از عصر صفوی است.

وی با اشاره به کسب اخبار مردمی در مورد این مجموعه و پیگیری های بعمل آمده اضافه نمود: متعاقب گزارش های مردمی کارشناسان این اداره کل به محل اعزام شده و ضمن تائید اخبار دریافتی به آنالیز و مطالعه این مجموعه ارزشمند تاریخی پرداختند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان توضیح داد: آنالیز های باستان شناختی نشان می دهد این مجموعه در طول یک محور عشایری قرار گرفته است و شامل 4 پل باستانی، یک جاده سنگفرش، یک آسیاب، بقایای قلعه ای تاریخی و مهمتر از همه سنگ نوشته ای از دوره صفویه است.

عطا حسن پور، کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: طی پژوهش های قوم باستان شناسی اجرا شده در سنوات گذشته اطلاعات اندکی از این آثار بدست آمده اما هیچگاه به صورت عمیق و سیستماتیک مورد مطالعه و آنالیز قرار نگرفتند.

وی اعلام نمود: جاده سنگفرش مکشوفه به طول ده ها کیلومتر بخشی از یک ایل راه باستانی بوده که در دوره صفویه به صورت یک پروژه عمرانی با احداث 4 پل نسبتا عظیم بر روی چند رودخانه در طول راستا کوچ ساخته شد.

این پژوهشگر باستان شناس ضمن تأکید بر اهمیت و ارزش این مجموعه معماری در تکمیل مطالعات باستان شناختی و لرستان پژوهی اضافه نمود: همچنین سنگ نوشته ای در انتهای جاده سنگفرش مذکور، بر روی دیواره کوه به خط و زبان فارسی نقر شده که علاوه بر اشاره به اتمام این کار عظیم، تاریخ 1091 هجری قمری را بر خود دارد.

منبع: همگردی
انتشار: 17 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 1266

به "اعلام کشف سنگ نوشته ای جدید در شرق لرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام کشف سنگ نوشته ای جدید در شرق لرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید