دزفول همه شاخص های تبدیل شدن به شهر جهانی صنایع دستی را دارد

به گزارش دیتاپد، ایسنا/ براساس سخنان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، دزفول همه شاخص های تبدیل شدن به شهر جهانی صنایع دستی را دارد.

دزفول همه شاخص های تبدیل شدن به شهر جهانی صنایع دستی را دارد

جریان چیست؟

سیدحکمت الله موسوی با اشاره به ثبت دزفول به عنوان شهر ملی کپوبافی گفت: با ثبت ملی دزفول، دبیرخانه شهر ملی کپو به دبیری شهردار باید تشکیل شود که این موضوع زمینه ساز تکمیل پرونده ثبت جهانی و تبدیل شدن دزفول به عنوان شهر جهانی در یونسکو است.

او با بیان اینکه به یاری خدا دبیرخانه شهر ملی کپوبافی به همت شهردار، رئیس شورای شهر و حمایت های فرماندار، مردم، صنعتگران کپوباف و کننده دزفول در مجلس شورای اسلامی بزودی در این شهر دارای هنر و صنعت آغاز به کار خواهد کرد افزود: امیدواریم بزودی دزفول ثبت جهانی شود، چرا که همه شاخص و توانمندی ها در این شهر و در میان صنعتگران وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی خوزستان بیان نمود: صنایع دستی، ظرفیت ویژه ای در حوزه تولید و اشتغال خانگی است و ترویج فرهنگ عمومی این مردم قطعا در جذب جهانگرد نیز تأثیرگذار خواهد بود.

او افزود: از جمله اقداماتی که باید در تکمیل پرونده ثبت جهانی دزفول به عنوان شهر جهانی صنایع دستی انجام شود نامگذاری برخی میادین، معابر و خیابان ها، محلات و همچنین ایجاد بازارچه های صنایع دستی است؛ همچنین نیاز است تا تابلوهایی در سطح دزفول به منظور معرفی این شهر به عنوان شهر ملی صنایع دستی نصب شوند و این شهر به نوعی تبدیل به برند در صنایع دستی شود و مردم و صنعتگران در اقصی نقاط کشور با دزفول و داشته های آن در حوزه صنایع دستی آشنا شوند.

موسوی با بیان اینکه بیش از 1500 صنعتگر در رشته کپوبافی در سطح شهرستان دزفول فعالیت می کنند، بر حمایت واقعی از این صنعتگران تأکید کرد و گفت: تلاش می کنیم در اختصاص تسهیلات مورد نیاز، ایجاد بازارچه ها و کارگاه های توسعه و ترویج صنایع دستی، آموزش صنعتگران و در تهیه مواد اولیه برای آنها حمایت های لازم را انجام دهیم، چرا که این موضوع در رونق کسب و کار، تولید ملی و جهش تولید تاثیر بسزایی خواهد داشت.

او درخصوص حفظ بناهای تاریخی شهرستان دزفول نیز گفت: هر بنای تاریخی و حتی بناهایی که زیر 50 سال قدمت دارند نیازمند رسیدگی هستند و اگر به آنها توجه نشود، دچار آسیب، فرسایش و تخریب می شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی با اشاره به این که بناهای تاریخی با قدمت زیاد در دزفول به وفور یافت می شوند، شرح داد: بیش از 200 هکتار در وسعت شهری دزفول بافت تاریخی مصوب وجود دارد که درون این بافت تاریخی بیش از 160 بنا و تک بنای ثبت ملی یافت می شود؛ این در حالی است که خارج از این بافت هم ابنیه و محوطه های ارزشمند زیادی رخ نمایی می کنند که همگی نیازمند رسیدگی مداوم هستند.

او ادامه داد: ما باتوجه به وظایف ذاتی خود در اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی، مأموریتهایی در قالب مرمتها، حفاظتهای اضطراری، طرحهای آسیب شناسی و رصد و کنترل روزانه و هفتگی درخصوص بناهای تاریخی داریم؛ با وجود این، از آنجا که اعتبارات ما جوابگوی حجم وسیع ابنیه های تاریخی نیست، نیاز است تا بخشهای مختلف از جمله شهرداری، شورای شهر، سازمان نوسازی و بهسازی و مالکان ابنیه ها و سرمایه گذاران پای کار بیایند.

موسوی با دعوت از سرمایه گذاران به منظور تملک یا اجاره ابنیه های تاریخی تأکید کرد: ما نیز از این سرمایه گذاران حمایت می کنیم و تسهیلات در اختیار آنها قرار می دهیم تا این افراد بتوانند کاربری هایی همچون ایجاد سفره خانه های سنتی، اقامتگاه های سنتی و مراکز فرهنگی را که متناسب با شأن ابنیه ها هستند را گسترش دهند تا به این ترتیب موجب احیا و نگهداری ابنیه ها و توسعه پایدار جهانگردی شوند.

او با اشاره به نقش رسانه نیز گفت: رسانه ها نقش بسیار تأثیرگذاری در بعد معرفی دارند و می توانند با نمایش جاذبه ها باعث ترغیب خیرین و سرمایه گذاران شوند تا این داشته های ارزشمند تاریخی و معماری حفظ و نگهداری شوند.

منبع: همگردی
انتشار: 29 آذر 1399 بروزرسانی: 29 آذر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 1478

به "دزفول همه شاخص های تبدیل شدن به شهر جهانی صنایع دستی را دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دزفول همه شاخص های تبدیل شدن به شهر جهانی صنایع دستی را دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید