درمان چاقی مفرط

به گزارش دیتاپد، چاقی مفرط یک بیماری در حال رشد سریع در جهان مدرن بوده و به نظر می رسد که مشکل تقریبا یک سوم جمعیت جهان می باشد. در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با درمان چاقی مفرط ارائه شده است.

درمان چاقی مفرط

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

چاقی مفرط یک بیماری در حال رشد سریع در جهان مدرن بوده و به نظر می رسد که مشکل تقریبا یک سوم جمعیت جهان می باشد. در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با درمان چاقی مفرط ارائه شده است.

چاقی به معنای هر گونه شرایطی است که در آن چربی بدن بیش از حد نرمال می باشد که این امر منجر به افزایش وزن و بروز مسائل جدی برای سلامت فرد می شود. چاقی مفرط نوعی از چاقی بوده که در آن چربی بدن بیش از دو برابر وزنی بوده که برای قد، توده استخوانی و سن فرد مورد نیاز می باشد. چاقی مفرط یک مشکل جدی برای سلامتی بوده که فشار زیادی را به استخوان ها و اندام های حیاتی بدن اعمال می کند.

با توجه به موارد گفته شده، فردی که مبتلا به چاقی مفرط است از نارسایی قلبی و دیگر مسائل قلبی عروقی رنج می برد. بروز بیماری های کلیوی و کبدی هم در افراد مبتلا به چاقی مفرط بالاست. به واسطه فشار سنگین بر استخوان ها، این افراد در معرض خطر پوکی استخوان می باشند، چون استخوان های آن ها به مرور ضعیف شده و توانایی تحمل وزن آن ها را ندارد. همچنین، افزایش در چربی منجر به کاهش توده استخوانی شده و این امر باعث محدود شدن حرکات بدن و از دست دادن چابکی فرد می شود. نمونه هایی از مسائل تنفسی هم در افراد مبتلا به چاقی مفرط بالاست. دلیل این امر این است که افراد چاق لزوما افرادی قوی نیستند و در واقع آنها افرادی بیمار بوده که نیاز به توجه فوری پزشکی دارند. فرد مبتلا به چاقی مفرط مانند یک بمب ساعتی بوده و هر روز به زمان سقوط نزدیک می شود.

گزینه های درمان چاقی مفرط

مدیریت چاقی مفرط شامل روش های مختلفی بوده که آخرین آن عمل جراحی می باشد. روش های غیر جراحی شامل ترکیبی از رژیم غذایی و ورزش می باشد.

رژیم غذایی برای چاقی مفرط

از آن جا که بیشتر موارد چاقی مفرط از طریق بی نظمی در رژیم غذایی و افراط بیش از حد در خوردن ایجاد می شود، به همین دلیل تنظیم و نظارت بر عادات غذایی بیمار از اهمیت بسکمک برخوردار است. انواع متنوعی از رژیم های کاهش وزن وجود دارد که می تواند برای کاهش چربی اضافی بدن از طریق کاهش جذب کالری در قالب کربوهیدرات ها و چربی ها استفاده شود. با این حال، قبل از استفاده از رژیم های غذایی، مشاوره پزشکی با متخصص تغذیه توصیه می شود.

ورزش

بعد از مشورت با متخصص تغذیه در رابطه با کاهش وزن اضافی، رژیم ورزشی توصیه شده باید به صورت منظم دنبال شود. یک رژیم تمرین معمولی برای کمک به افراد چاق جهت کاهش وزن حدود 20 تا 30 دقیقه تمرین های قلبی عروقی و حرکات هوازی مانند پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری و غیره می باشد. با این حال، از آن جا که چاقی مفرط فشار زیادی به قلب و دیگر اندام های حیاتی بدن وارد می کند، بهتر است با یک متخصص کاهش وزن حرفه ای در مورد رژیم تمرین به منظور اجتناب از ایجاد فشار بیشتر بر این اندام ها مشورت کنید.

درمان چاقی مفرط از طریق عمل جراحی

هر فردی که قرائت BMI بیش از 40 باشد، واجد شرایط برای جراحی چاقی جهت کاهش ظرفیت معده می باشد، به طوری که ظرفیت خوردن بیمار تا میزان خاصی محدود شود. افراد با قرائت BMI کمتر که علائم چاقی مفرط را نشان می دهند و دارای نشانه هایی در رابطه با مسائل عملکردی اندام ها و بروز بیماری های مختلف هستند، با توجه به افزایش وزن هم واجد شرایط برای عمل جراحی می باشند. قبل از انجام عمل جراحی، بیمار اغلب باید یک دوره زمانی را به منظور تغییر شیوه زندگی خود نسبت به از دست دادن وزن در آینده بگذراند. یک رژیم غذایی مایعات معمولا بعد از عمل جراحی اجازه داده تا دستگاه گوارش بعد از عمل به میزان سریع تری بهبود یابد.

غیر از رژیم غذایی، ورزش و عمل جراحی، داروهای کاهش وزن مانند قرص های سوزاننده چربی و قرص های سرکوب کننده اشتها هم می تواند به نام تکمیل کننده تلاش جهت کاهش وزن با استفاده از روش های مدیریتی چاقی مفرط فوق الذکر به کار برده شود. با این حال، همواره به یاد داشته باشید که دارو به تنهایی نمی تواند منجر به کاهش وزن موثر گردند، مگر این که همراه با رژیم غذایی و ورزش استفاده شوند. چاقی یک بیماری قابل پیشگیری و قابل بازگشت می باشد. با این حال، میزان پیشگیری و برگشت آن وابسته به خود فرد و سطح تعهد او نسبت به یک شیوه زندگی سالم می باشد. مراقب غذاهایی که می خورید باشید، چاقی نه تنها شیوه نگاه شما به زندگی را تغییر می دهد، بلکه روش زندگی و نوع احساسات شما را هم تغییر می دهد.

منبع: راسخون
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 1984

به "درمان چاقی مفرط" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان چاقی مفرط"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید