تور استانبول: برترین فستیوال های استانبول

به گزارش دیتاپد، استانبول در هر ماه و فصلی جذابیت خاص خودش را دارد. از میان جاذبه های استانبول می توان به فستیوال های متنوعی اشاره نمود که در طول سال برگزار می گردد. اگر دوست دارید در زمانی به استانبول سفر کنید که با جشن، تخفیف و فستیوال همراه باشد، فهرستی از فستیوال های این شهر در طول سال را برایتان فراهم نموده ایم تا بتوانید با توجه به علاقه خود، برترین زمان سفر به استانبول را انتخاب کنید. برای آشنایی بیشتر با برترین فستیوال های استانبول با مجله گردشگری خبرنگاران همراه شوید.

تور استانبول: برترین فستیوال های استانبول

بهترین تجربه سفر را با تور استانبول در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا دیدن کنید و لحظات زیبایی را در این شهر تاریخی و تفریحی بگذرانید.

رویدادهای ماه ژانویه در استانبول

  • سال نوی میلادی: بدون شک یکی از برترین زمان ها برای سفر به استانبول سال نوی میلادی است. هفته های قبل از سال نو، برترین زمان برای خرید خواهد بود، چرا که حراجی های استانبول را برای آخر سال تقریبا در هر نقطه ای از این شهر خواهید یافت. اما بعد از سال نو همه چیز آرامتر و ساکت تر خواهد شد. بنابراین اگر روزهای بعد از سال نوی میلادی به استانبول سفر کنید، احتمالا با خلوتی و گاهی بسته بودن بعضی فروشگاه ها روبرو خواهید شد. اما جاهای دیدنی استانبول همچنان فعال هستند و می توانید از آن ها بازدید کنید که نسبت به زمان های دیگر شلوغ تر خواهند بود.

فستیوال های استانبول در ماه مارچ

  • فستیوال موسیقی سونار (Sonar Istanbul): در طول سال فستیوال های موسیقی مختلفی در استانبول برگزار می گردد که اولین آنها در اوایل ماه مارچ است. هرچند تاریخ این رویداد ثابت نیست اما به طور معمول در هفته اول ماه مارچ به مدت دو روز تحت عنوان فستیوال الکترونیک شاهد این رویداد خواهید بود. در این دو روز گروه های موسیقی و DJها برنامه های متنوعی را برگزار می نمایند.
  • فستیوال فیلم کوتاه آکبانک (Akbank Short Film Festival): اگر به دیدنی فیلم های کوتاه و مستند علاقه مند هستید، در اواخر ماه مارچ به مدت 10روز می توانید در فستیوال فیلم کوتاه آکبانک استانبول شرکت کنید. ورود به این فستیوال رایگان است و اغلب فیلم هایی که به نمایش گذاشته می گردد به زبان ترکی با زیرنویس انگلیسی خواهد بود.
  • فستیوال بین المللی نمایش های موزیکال در استانبول: از جمله رویدادهای مجذوب کننده و دیدنیی استانبول، فستیوال بین المللی پایکوبی است که شامل نمایش های موزیکال مختلف از سراسر دنیا می گردد که می تواند برای آشنایی با فرهنگ های مختلف گزینه مناسبی باشد. این رویداد نیز تاریخ ثابتی ندارد ولی اواخر ماه مارچ و اوایل آوریل می توانید شاهد آن باشید.

فستیوال های استانبول در ماه آوریل

  • فستیوال فیلم استانبول: در اوایل تا اواسط ماه آوریل به مدت دو هفته فستیوال فیلم استانبول برگزار می گردد که در آن هم فیلم های ساخت کشور ترکیه و کشورهای دیگر با زیرنویس انگلیسی به نمایش گذاشته می گردد. این برنامه در سینماهای مختلفی برگزار می گردد و از جمله فستیوال های محبوب علاقه مندان به فیلم و سینما است.
  • فستیوال گل های لاله استانبول: لاله ها در دوره عثمانی به وسیله هلندی ها به ترکیه وارد شدند و امروزه فستیوال لاله ها در استانبول در کل ماه آوریل برگزار می گردد. میلیون ها گل لاله در سرتاسر شهر در رنگ و گونه های متنوع رشد می نمایند. بنابراین اگر علاقه مند به عکاسی هستید و دوست دارید این تصویر زیبا از شهر استانبول را به یادگار ثبت کنید، اواسط ماه آوریل بدون شک لاله های بیشتری برای دیدن خواهید داشت. برای دیدن لاله ها به پارک گلهانه (Gulhane Park) و میدان سلطان احمد در بخش قدیمی شهر استانبول سر بزنید. علاوه بر اینها در این زمان فرصت دیدنی نمایش های سنتی را نیز در گوشه و کنار شهر خواهید داشت.

رویدادهای استانبول در ماه می

  • فستیوال هیدرلز (Hidrellez Festival): این یک فستیوال سنتی در استانبول است که در اولین روز از بهار همراه با موسیقی و پذیرایی محلی رخ می دهد. امروزه فستیوال هیدرلز را بیشتر در روستاها و شهرهای کوچک اطراف استانبول خواهید دید. بنابراین اگر تمایل به شرکت در چنین فستیوال هایی را دارید در هفته دوم ماه می به یکی از مقاصد یکروزه اطراف شهر استانبول سفر کنید.
  • فرشتیوال (Freshtival): یکی دیگر از فستیوال های موسیقی استانبول که پر از شور و هیجان است با نام فرشتیوال در اواخر ماه می برگزار می گردد. جدیدترین گروه های موسیقی و DJ ها در این رویداد معرفی شده و خود را به هوادارانشان معرفی می نمایند. این رویداد را می توانید در پارکی در نزدیکی منطقه بشیکتاش استانبول که پارک Macka نام دارد، از نزدیک دیدن کنید.

فستیوال های استانبول در ماه ژوئن

  • فستیوال موسیقی استانبول (Istanbul Music Festival): فستیوال های موسیقی استانبول در فصول مختلفی برگزار می شوند و همگی از جمله رویدادهای محبوب و پرشور و هیجان، بخصوص در میان جوانان، به شمار می فرایند. این فستیوال هم تاریخ ثابتی ندارد اما در ماه ژوئن و جولای می توانید انتظار این فستیوال تابستانی استانبول را داشته باشید. از جمله مواردی که این فستیوال را محبوب می سازد محل برگزاری آن است که معمولا در مکان های تاریخی شاهد اجرای زنده موسیقی خواهید بود که در سایر مواقع برای بازدید عموم باز نیستند.
  • حراج تابستانی استانبول (Istanbul Shopping Fest): حراج تابستانی استانبول در فروشگاه ها و مراکز خرید بزرگ و کوچک در اوایل ماه ژوئن به مدت 40 روز برگزار خواهد شد. هرچند این تاریخ نیز ثابت نیست اما اگر هر زمانی بین هفته دوم ژوئن تا اوایل ماه جولای به استانبول سفر کنید، می توانید از این حراجی بهره مند شوید. علاوه بر حراج استانبول در این زمان می توانید کنسرت های مختلفی را در فضای باز مشاهده کنید.

رویدادهای مهم استانبول در ماه جولای

  • مسابقه شنا در بسفر (26 جولای): شاید فکر کنید این مسابقه برای گردشگران مجذوب کننده نیست اما جالب است بدانید هر سال بیش از 2000 نفر از 50 کشور مختلف برای شرکت در این رویداد ورزشی به استانبول سفر می نمایند. در این مسابقه، شرکت نمایندگان باید حد فاصل بین بخش اروپایی و آسیایی استانبول را در تنگه بسفر شنا نمایند. جالب است بدانید در طول مدت مسابقه، این لاین برای عبور کشتی ها مسدود می گردد.

رویدادهای مهم استانبول در ماه آگوست

  • روز پیروزی (Zafer Bayrami/ Victory Day): روز پیروزی یکی از تعطیلات رسمی و عمومی در ترکیه است که مربوط به پیروزی ترکیه د برابر مهاجمان یونانی در جنگ سال 1922 است و در تاریخ 30 آگوست برگزار می گردد. معمولا در این تاریخ فروشگاه ها و بسیاری از اماکن دیدنی تعطیل هستند و راهپیمایی نظامی، سخنرانی و مراسم مرتبط برگزار می گردد. بنابراین اگر در ماه آگوست به استانبول سفر می کنید، ممکن است در این روز خاص نتوانید از بسیاری از جاذبه ها دیدن نموده یا از گرند بازار خرید کنید.

فستیوال های استانبول در ماه سپتامبر

  • فستیوال هنرمندان معاصر (Contemporary Istanbul): در اواسط ماه سپتامبر به مدت 4 روز می توانید آثار هنری زیبایی را در نمایشگاه ها و حتی فضای باز در سراسر شهر استانبول مشاهده کنید. اگر به هنر علاقه مند باشید سفر به استانبول در این زمان برایتان لذتبخش تر خواهد بود.
  • فستیوال قهوه استانبول (Istanbul Coffee Festival): علاقمندان به امتحان کردن قهوه های مختلف و متنوع این شانس را دارند که با سفر به استانبول در اواسط ماه سپتامبر در فستیوال قهوه حضور داشته باشند. بسیاری از برندهای بین المللی قهوه در این رویداد شرکت می نمایند و محصولات خود را ارائه می دهند. اما همه چیز به خوردن قهوه ختم نمی گردد، بلکه لذت امتحان کردن این نوشیدنی دلنشین و گرم در کنار دیدنی کنسرت های فضای باز تکمیل خواهد شد.

رویدادهای مهم استانبول در ماه اکتبر

  • فیلم کیمی (Filmekimi): فستیوال های فیلم و موسیقی همواره هواداران بسیاری داشته اند. اگر فرصت شرکت در یکی از آن ها را از دست بدهید، باز هم شانس اینکه از یک رویداد سینمایی دیدن کنید را خواهید داشت. در فستیوال فیلم کیمی که در اوایل ماه اکتبر در استانبول و ازمیر برگزار می گردد می توانید از فیلم های سینمایی ساخت ترکیه و سایر کشورها دیدن کنید.
  • فستیوال جاز آکبانک (Akbank Jazz Festival): برگزار نمایندگان این فستیوال افراد محلی و تازه کارهایی هستند که می خواهند به دنیای موسیقی جاز وارد شوند. کنسرت ها، ورکشاپ ها و مسابقات مختلفی به مدت 10 روز در شهرهای استانبول، ازمیر و آنکارا برگزار می گردد که معمولا نیمه دوم و پایانی ماه اکتبر خواهد بود.
  • روز جمهوریت (Cumhuriyet Bayrami): از جمله رویدادهای مهم در ترکیه روز جمهوریت (29 اکتبر) است که یک تعطیلی رسمی به مناسبت استقلال ترکیه در سال 1923 به شمار می رود. همچون سایر رویدادهای رسمی و تعطیلات، در این روز نیز مراسم خاصی برگزار می گردد که به مناسب آن بسیاری از فروشگاه ها یا جاهای دیدنی استانبول تعطیل خواهند بود. هرچند در این روز می توانید از جشن ها و راهپیمایی های خیابانی، آتش بازی و تفریحات مرتبط لذت ببرید.

رویدادهای مهم استانبول در ماه نوامبر

  • نمایشگاه آثار هنری استانبول (Istanbul Art Fair): در اوایل ماه نوامبر، علاقمندان به هنر و نقاشی می توانند به مدت 9 روز در گالری های استانبول به خصوص در منطقه گالاتا، نمایشگاهی از آثر هنری معاصر، قدیمی، وسترن و سنتی را ببینند.
  • ماراتن بین قاره ای استانبول (Istanbul Intercontinental Marathon): علاقمندان به مسابقات ماراتن و دویدن می توانند در هفته اول ماه نوامبر در ماراتن بین قاره ای استانبول شرکت نمایند. این ماراتن از بخش اروپایی شروع شده و از کنار جاهای تاریخی استانبول مسجد آبی و ایاصوفیه می گذرد و در نهایت با گذر از پل بسفر به بخش آسیایی می رسد. در ماراتن بین قاره ای استانبول، شرکت نمایندگان از روی سه پل اصلی این شهر عبور می نمایند که یکی پل بسفر است و دوتای دیگر از خلیج گلدن هورن می گذرد.
  • روز یادبود آتاتورک (Ataturk Remembrance Day): سالروز مرگ آتاتورک دهم ماه نوامبر است که در تقویم داخلی ترکیه یک روز تعطیلی رسمی به شمار می رود که در آن سخنرانی هایی به مناسبت یادبود آتاتورک برگزار می گردد.
  • فستیوال فیلم زندگی پایدار (Sustainable Living Film Festival): در سراسر دنیا فستیوال های مختلفی درباره زندگی پایدار و حمایت از محیط زیست برگزار می گردد. این رویداد مختص فیلم های مستند و کوتاهی است که درباره زندگی پایدار ساخته شده که هم جنبه هنری و هم جنبه فرهنگی دارد.

رویدادهای مهم استانبول در ماه دسامبر

  • نمایشگاه بین المللی کتاب استانبول (International Istanbul Book Fair): مهم ترین رویداد فرهنگی در استانبول نمایشگاه کتاب آن است که به مدت 9 روز در هفته اول ماه دسامبر برگزار می گردد. این رویداد همچون هر نمایشگاه کتاب دیگری شامل کتا ب های تازه انتشاریافته از نویسندگان مختلف، که اغلب نویسندگان ترک زبان هستند، می گردد.
  • فستیوال بین المللی غذا در استانبول (International Istanbul Gastronomy Festival): اواخر ماه دسامبر زمان مناسبی برای امتحان کردن غذاهای متنوع در استانبول است. در هفته آخر دسامبر فستیوال بین المللی غذای استانبول با انواع غذاهای متنوع به وسیله بیش از 2000 آشپز سرشناس از 25 کشور مختلف ارائه می گردد. این فستیوال در سه روز برگزار می گردد و بزرگترین فستیوال غذا در ترکیه به شمار می رود.
  • کریسمس (25 دسامبر): از جمله زمانهایی که خیابان های استانبول چراغانی شده و بسیاری از مردم شهر برای خرید به فروشگاه ها می فرایند، همین تاریخ است. کریسمس از جمله برترین زمان های خرید بلیط هواپیما و گشت و گذار در مراکز خرید استانبول خواهد بود.

سخن پایانی

استانبول از جمله مقاصد گردشگری چهار فصل است که در هر فصل آن رویداد و فستیوالی در جریان است که لذت سفر به این مقصد را بیشتر می کند. با دانستن روزهای تعطیل و فستیوال های استانبول می توانید برنامه سفرتان به این شهر را طوری بچینید که بتوانید در رویداد یا فستیوال محبوبتان نیز شرکت کنید.

ویدا نورمحمدیان

منبع: فلای تودی
انتشار: 12 تیر 1401 بروزرسانی: 12 تیر 1401 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 2235

به "تور استانبول: برترین فستیوال های استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور استانبول: برترین فستیوال های استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید