انواع کفپوش اپوکسی، مزایا و معایب

به گزارش دیتاپد، کفپوش اپوکسی از لایه های مختلف اپوکسی با ضخامت حداقل دو میلی متر ساخته شده است. اپوکسی از واکنش شیمیایی دو ماده به نام های رزین اپوکساید و پلی آمین ساخته می گردد. این ماده در فراوری کفپوش ساختمان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. کفپوش اپوکسی علاوه بر این که به عنوان کفپوش تزیینی مورد استفاده قرار می گیرد, جنبه بهداشتی نیز دارد. آن چه که در کفسازی با استفاده از کفپوش اپوکسی حائز اهمیت می باشد، وجود سطحی صاف و صیقلی با کم ترین خلل و فرج به منظور ایجاد کفسازی یکنواخت می باشد. کفپوش اپوکسی انواع مختلفی داشته و استفاده از انواع مختلف آن با توجه به مکان مورد نظر متفاوت می باشد. در ادامه این مطلب از ما به بیان نکات تکمیلی در این زمینه خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

انواع کفپوش اپوکسی، مزایا و معایب

ویژگی های کفپوش اپوکسی

  • کفپوش اپوکسی بسیار سبک و کم حجم بوده و اجرای آن به راحتی انجام می گردد.
  • این نوع کفپوش در طیف رنگی متنوع فراوری می گردد و قابل استفاده در بیشتر مکان ها می باشد.
  • از نفوذ آب, گرد و غبار و مواد شیمیایی به کف جلوگیری می نماید.
  • این کفپوش قابل شستشو می باشد و با انواع مواد شوینده می توان آن را تمیز کرد.
  • مقاومت این کفپوش در برابر مواد اسیدی, قلیایی, آب, روغن, خوردگی و سایش بسیار بالاست.
  • قابلیت چسبندگی کفپوش اپوکسی بالا بوده و بر روی تمام سطوح از جمله فلزی, بتنی, سنگی و… قابل اجرا می باشد.

مزایای استفاده از کفپوش اپوکسی

استفاده از کفپوش اپوکسی، مزایایی به همراه دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به دلیل وجود سطح براق و یکنواخت استفاده از این کفپوش می تواند باعث روشنایی بیش تر فضای مورد نظر گردد.
  • اجرای کفپوش اپوکسی سریع و آسان می باشد.
  • از دیگر مزایای استفاده از این کفپوش می توان به مقاومت آن ها در برابر آب، لکه های نفت، مواد اسیدی و دیگر آلاینده ها اشاره کرد.
  • این کفپوش از طول عمر و مقاومت بالایی برخوردار می باشد.
  • امکان اجرای این کفپوش بر روی بتن، سنگ و موزاییک وجود دارد.

قیمت کفپوش اپوکسی

از آن جایی که میزان مصرف مواد اپوکسی در اجرای این کفپوش متفاوت می باشد، می توان گفت یکی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت آن میزان مواد مصرفی می باشد. از دیگر موارد تاثیر گذار در اجرای کفپوش اپوکسی می توان به میزان احتیاج به زیرسازی اشاره کرد. چرا که اجرای کفپوش اپوکسی احتیاج به سطحی کاملا صاف و یکدست دارد. بنابراین به طور کلی می توان گفت میزان مصرف مواد و میزان یکنواختی سطح مورد نظر از عوامل تاثیرگذار در قیمت کفپوش اپوکسی می باشد.

انواع مختلف کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک به کفپوش ضد جرقه معروف است و در محیط هایی که در آنها مواد منفجره و اشتعال زا وجود دارد بسیار کاربرد دارد. در اثر تردد و سایش بر روی کف احتمال ایجاد جرقه و انفجار وجود دارد, به همین دلیل استفاده از کفپوش های آنتی استاتیک روشی مناسب برای انتقال جریان الکترسیته ساکن و جلوگیری از خطرهای ناشی از جریان الکتریسیته می باشد. این نوع کفپوش در انبارها, کارگاه های تعمیراتی, گاراژها, اتاق های نگهداری رنگ و در صنایع الکترونیک و صنایع نظامی کاربرد دارد.

کفپوش اپوکسی دکوراتیو

این کفپوش از جنس رزین اپوکسی ساخته میگردد و نوعی عایق رطوبتی است که با انواع مواد شوینده قابل شستشو می باشد. این کفپوش در طرح ها و رنگ های متنوع فراوری می گردد و قابلیت اجرا بر روی کف به صورت یکپارچه را داراست. به دلیل یکپارچه بودن این کفپوش و عدم وجود درز و شکاف, باکتری و قارچ نمی تواند در آن رشد کند. کفپوش اپوکسی دکوراتیو به دلیل انعطاف پذیری رنگ و طرح بالا با انواع دکوراسیون داخلی مطابقت دارد و قابل استفاده در سرویس های بهداشتی, آرایشگاه, منازل مسکونی, لابی هتل ها و… می باشد.

کفپوش اپوکسی ضد اسید

این نوع کفپوش از رزین اپوکسی و سخت کننده ضد اسید ساخته می گردد. از مهمترین ویژگی این کفپوش می توان به مقاومت بالای آن در برابر اسیدها و مواد شیمیایی مخرب اشاره کرد. کفپوش اپوکسی ضد اسید قابل اجرا بر روی سطوح سنگی, فلزی و بتنی میباشد و در برابر حرارت و نیروهای مکانیکی مقاومت بالایی دارد و دچار شکاف و ترک خوردگی نمی گردد. این کفپوش در کارخانه های داروسازی, صنایع شیمیایی, کارگاه ها, پتروشیمی ها, نیروگاه ها و…. مورد استفاده قرار می گیرد.

کفپوش اپوکسی گرانیت

کفپوش اپوکسی گرانیت بر پایه رزین اپوکسی با طرح های گرانیت ساخته می گردد. این کفپوش جایگزین مناسبی برای انواع کفپوش های سنگی, سرامیکی, پارکت و پی وی سی می باشد. این نوع کفپوش نوعی عایق حرارتی, رطوبتی و صوتی ست که بدون هیچ درزی به صورت یکپارچه بر روی کف قابل اجرا است. نگهداری و تمیز نمودن این نوع کفپوش اپوکسی آسان است و مقاومت آن در برابر خراشیدگی و سایش بسیار بالا می باشد. کفپوش اپوکسی گرانیت قابل استفاده در مکان های مختلفی میباشد از جمله: پارکینگ, سالن سینما, استخر, رستوران, بیمارستان, سالن نرمش و… .

کفپوش اپوکسی آنتی داست

این نوع کفپوش از رزین اپوکسی بیسفنول A و هاردنر پلی آمین ساخته می گردد و از چسبندگی بسیار بالایی برخوردار می باشد. کفپوش اپوکسی آنتی داست مقاومت مکانیکی, شیمیایی, فشاری و سایشی بسیار بالایی دارد و قابل شستشو با مواد شوینده می باشد. این کفپوش سطحی شفاف ایجاد میکند و بر روی انواع سطوح قابل اجرا می باشد. این کفپوش در صنایع غذایی, دارویی, نظامی, پتروشیمی, بیمارستان و… کاربرد دارد.

کفپوش اپوکسی چه ویژگی هایی دارد؟

از ویژگی های کفپوش اپوکسی می توان به سبک بودن آن ها، تنوع رنگ، قابلیت شستشو، مقاومت در برابر مواد اسیدی و قابلیت چسبندگی بالا اشاره کرد.

انواع کفپوش اپوکسی کدامند؟

کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک، دکوراتیو، ضد اسید، کفپوش اپوکسی گرانیت و آنتی داست نمونه ای از انواع کفپوش های اپوکسی می باشند.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 23 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 964

به "انواع کفپوش اپوکسی، مزایا و معایب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع کفپوش اپوکسی، مزایا و معایب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید