آیا دارک مود (حالت شب) واقعا باعث صرفه جویی در مصرف باتری می گردد؟

به گزارش دیتاپد، دارک مود یا حالت شب قابلیتی است که کار با گوشی را مخصوصا در شب آسان تر می نماید؛ حال می خواهیم در این مطلب به پاسخ این پرسش بپردازیم که آیا در کاهش مصرف باتری هم واقعا تاثیر به سزایی دارد یا خیر.

آیا دارک مود (حالت شب) واقعا باعث صرفه جویی در مصرف باتری می گردد؟

حالت شب کاربرد بسیار زیادی دارد. برای مثال پس زمینه سیستم عامل گوشی را تیره می نماید و به همین دلیل برای کاهش خستگی چشم بسیار مناسب است؛ بعلاوه دید را برای کاربران کم بینا و کسانی که به نور روشن حساس هستند بهبود می بخشد و با بهبود کیفیت جلوه های بصری سهولت خواندن متون را افزایش می دهد که سبب می گردد نوشته ها را راحت تر ببینیم. در بسیاری از گوشی ها می توان در بخش نمایشگر تنظیمات و منوی تنظیمات سریع به تنظیمات مربوط به قابلیت دارک مود دسترسی داشت (فعال یا غیرفعال کردن، زمان بندی برای فعال شدن در ساعت های خاص و …).

نخستین بار گوشی های سامسونگ با اندروید 9 از دارک مود بهره مند شدند اما بعد از ورود اندروید 10، تمام گوشی های مجهز به این سیستم عامل مجهز به دارک مود سراسری شدند (اعمال حالت شب در تمامی برنامه ها، حتی برنامه هایی که از حالت شب پشتیبانی نمی کردند). همان طور که می دانید، صفحه نمایش OLED هنگامی که سفید است و نور بیشتری دارد بیش ترین مصرف باتری را به خود اختصاص می دهد و برعکس، اگر صفحه نمایش تیره باشد با نور کمتر، کمترین مقدار شارژ باتری را مصرف می نماید چون دیودها در این حالت به طور کامل خاموش یا کم نور می شوند. این ویژگی جز اصلی ترین راهکار هایی است که در پنل های OLED بکار گرفته می گردد تا بدین ترتیب در مصرف انرژی صرفه جویی گردد.

محققان دانشگاه پردو آمریکا (Purdue University)، تعدادی از برنامه های محبوب همچون ماشین حساب، تقویم، نقشه، گوگل News، گوگل Phone و یوتیوب را در گوشی های مختلف با اندروید استوک (مثل سیستم عامل گوشی های گوگل) یا نزدیک یه استوک مانند موتو زد 3، پیکسل 2، پیکسل 4 و پیکسل 5 آزمایش کردند تا تاثیر حالت شب یا همان دارک مود را در شرایط مختلف مورد آنالیز قرار دهند.

حالت شب چقدر باعث صرفه جویی در مصرف باتری می گردد؟

طبق آنالیز های اجرا شده، اگر نور گوشی در حالت استاندارد و طبیعی خود باشد، یعنی بین 30 تا 50 درصد، تنها حدود 9 درصد مصرف شارژ گوشی در اپلیکیشن هایی که پیش تر به آن ها اشاره کردیم صرفه جویی می گردد که بسیار ناچیز است.

اما اگر در یک روز آفتابی روشنایی گوشی خود را روی حالت اتوماتیک قرار دهید، روشنایی صفحه نمایش شما تا آخرین مقدار خود افزایش می یابد چرا که مقدار روشنایی پنل های OLED برای بهبود کار با نمایشگر، وقتی زیر نور مستقیم خورشید قرار می گیرند تا آخرین حد افزایش پیدا می نماید. در این شرایط اگر حالت دارک مود را فعال کنید 47 درصد مصرف انرژی را کاهش می دهد که چنین انتظاری هم داشتیم.

در پنل های OLED، هر پیکسل به صورت جداگانه روشن می گردد. هنگامی که پس زمینه گوشی سفید باشد، همه پیکسل ها روشن می شوند و در نتیجه نمایشگر گوشی به انرژی بیشتری احتیاج پیدا می نماید. حال، زمانی که دارک مود در نمایشگر های OLED فعال است پیکسل ها برعکس LCD به رنگ سیاه در نمی آیند بلکه خاموش می شوند. در نتیجه می توان گفت در شرایطی که حالت شب در نور طبیعی روز فعال باشد، عمر باتری دو برابر زمانی خواهد بود که از این قابلیت استفاده نگردد.

ابزاری که محققان دانشگاه یادشده برای میزان گیری مقدار مصرف انرژی نمایشگر و تاثیر آن بر طول عمر باتری گوشی استفاده کردند به صورت سفارشی طراحی شد و دقت بسیار بالایی در انجام این کار داشت. در روش های قدیمی میزان گیری مصرف انرژی به وسیله نمایشگر، هیچگاه به صورت دقیق نمی شد تاثیر نوع پنل بر مقدار مصرف باتری را میزان گیری کرد و همواره تاثیر سایر موارد هم در محاسبات دیده می شد؛ اما به گفته تیم آنالیز کننده، این ابزار تازه به آن ها اجازه داد تا به صورت کاملا مجزا، فقط به آنالیز تاثیر نمایشگر OLED در مصرف انرژی بپردازند.

در نتیجه این آزمایش می توان گفت تاثیر حالت شب یا همان دارک مود در پنل های OLED روی مصرف انرژی محسوس است. یعنی اگر از محصولی با نمایشگر OLED استفاده می کنید، حتما از حالت شب آن بهره ببرید چرا که در مصرف انرژی خصوصا در نور روز تاثیر چشمگیری دارد و می تواند تا حد زیادی در حفظ شارژ به شما یاری کند. اگر از گوشی هایی با نمایشگر LCD استفاده می کنید، تاثیر حالت شب روی مصرف انرژی اصلا محسوس نیست یا بهتر است بگوییم هیچ تاثیر خاصی ندارد به همین دلیل اگر فقط خواندن متون در حالتی که پس زمینه مشکی است برایتان سهولت بیشتری دارد می توانید از این حالت بهره ببرید چون در غیر این صورت برای مصرف کمتر انرژی، چه حالت شب فعال باشد چه نباشد تاثیر خاصی را شاهد نخواهید بود. با این حال هر دو پنل نقطه قوت و ضعف خود را دارند و بیشتر سلیقه هست که در انتخاب محصولاتی مجهز به این دو نوع پنل ایفای نقش می نماید.

آیا تا به امروز از حالت شب در گوشی های خود استفاده نموده اید؟ تاثیر آن در مصرف انرژی چطور بوده است؟ لطفا نظرات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 1915

به "آیا دارک مود (حالت شب) واقعا باعث صرفه جویی در مصرف باتری می گردد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "آیا دارک مود (حالت شب) واقعا باعث صرفه جویی در مصرف باتری می گردد؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا دارک مود (حالت شب) واقعا باعث صرفه جویی در مصرف باتری می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید