935 فوتی در 10 روز گذشته؛ فرایند کاهشی کرونا متوقف شده است

به گزارش دیتاپد، تهران (پانا) - به دنبال رعایت پروتکل ها و تشدید محدودیت ها طی هفته های گذشته، فرایند ابتلا و فوتی بیماران کرونایی کاهشی شده است اما با نگاهی به شرایط کرونا در بعضی استان های کشور و نگرانی متولیان نظام سلامت می توان به شکنندگی این شرایط پی بود و نباید از این شرایط خوش بین بود.

935 فوتی در 10 روز گذشته؛ فرایند کاهشی کرونا متوقف شده است

از ابتدای شیوع کرونا در کشور تعداد یک میلیون و 372 هزار و 977 نفر به این بیماری مبتلا شده اند که تا به امروز یک میلیون و 164 هزار و 794 نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند و 57 هزار و 383 بیمار نیز جان خود از دست داده اند.

از طرفی طی هفته های اخیر فرایند ابتلا، بستری و به دنبال آن میزان فوتی ناشی از کرونا ویروس در کشور رو به نزول بوده است. به طوری که اکنون طبق رنگ بندی کرونایی، 18 شهرستان کشور در شرایط نارنجی، 154 شهرستان در شرایط زرد و 276 شهرستان در شرایط آبی قرار دارند.

شرایط بستری و مرگ ناشی از کرونا در کشور در 10 روز گذشته

بنابر اعلام وزارت بهداشت، باید توجه کرد که در هفته اخیر یعنی از 26 دی ماه تا 5 بهمن ماه امسال، در کشور 33043 مورد مثبت کرونا به صورت سرپایی شناسایی شده است. همچنین در این مدت 5804 مورد جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان بستری شده اند و 935 بیمار مبتلا به کرونا فوت نموده اند.

در عین حال میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور تا تاریخ یکم بهمن ماه 83.88 درصد گزارش شده است. البته مسئولان نظام سلامت کشور نسبت به بی توجهی و سهل انگاری ها در بعضی نقاط کشور هشدار داده اند.

توقف فرایند کاهشی بیماری کرونا

طی 10 روز گذشته استان های مازندران، گلستان، گیلان و همدان به ترتیب دارای بیشترین میزان بروز هفتگی موارد مثبت بستری و همچنین استان های مازندران، گیلان، آذربایجان غربی، اردبیل و گلستان دارای بیشترین میزان بروز هفتگی موارد مرگ و میر ناشی از بیماری بوده اند. سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت نیز با اعلام توقف فرایند کاهشی بیماری کرونا در کشور گفت: در بعضی استان ها به دلیل عادی انگاری شرایط تعداد موارد بستری روزانه کووید-19 در حال افزایش است.

شرایط کرونا در کشور شنماینده است

با وجود نزولی بودن فرایند بیماری در کشور، وزارت بهداشت و متخصصان امر معتقدند که شرایط کرونا در کشور ناپایدار و شنماینده است و نسبت به فرایند صعودی آمار در بعضی استان ها هشدار داده اند. بر همین اساس کوچکترین عادی انگاری منجر به شیوع و صعود مجدد ویروس در کشور خواهد شد و قطعا در پی انفجار ویروس، میزان مرگ های کرونایی مجددا بالا خواهد رفت. سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز روز گذشته در بازدید از پلیس راهور ناجا از عادی انگاری ها ابراز نگرانی کرد و گفت: نگرانم که با عادی انگاری این دستاورد را دوباره به یک طوفان سهمگین بدل کنیم که ممکن است در اداره آن به سختی عمل کنیم. اگر این موج جدید خدایی ننموده ما را گرفتار کند، عذابی که ایجاد می نماید، به مراتب سنگین تر از امواج قبلی است.

همچنین علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه گزارش هایی در مورد عدم رعایت پروتکل های بهداشتی طی هفته گذشته از شهرهای مختلف به دستمان رسیده است گفت: در این رابطه تذکر جدی می دهم، کاشان، اصفهان، تهران بیشتر باید دقت نمایند و امید است پروتکل ها را به صورت سختگیرانه رعایت نمایند.

رئیسی با اشاره به اینکه یکی از نگرانی ها رشد 47 درصدی ترددها نسبت به اول دی ماه است، گفت: این شرایط نگران نماینده است، لذا هر گونه عدم رعایت پروتکل ها، شرایط را به شرایط قبل بازمی گرداند. با شروع موج جدید کرونا ممکن است دوباره مشاغل تعطیل و محدودیت ها افزایش پیدا کند. در بعضی استان ها تعداد بیماران سرپایی در حال افزایش است که نتیجه آن بالا رفتن آمار بستری و مرگ ومیر خواهد بود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 6 اسفند 1399 بروزرسانی: 6 اسفند 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 1606

به "935 فوتی در 10 روز گذشته؛ فرایند کاهشی کرونا متوقف شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "935 فوتی در 10 روز گذشته؛ فرایند کاهشی کرونا متوقف شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید