گزارش، بیم و امید توامان٬ چالش قرنطینه در ترکیه

به گزارش دیتاپد، هجوم مردم به فروشگاه ها در کلانشهرهای قرنطینه شده ترکیه موجب نگرانی پزشکان و رسانه های این کشور شد.

گزارش، بیم و امید توامان٬ چالش قرنطینه در ترکیه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران ٬ شیوع گسترده ویروس کرونا در ترکیه همچنان نگران کننده است و بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده از سوی فخرالدین کوجا وزیر بهداشت این کشور٬ در حال حاضر٬ 52167 نفر از مردم به ویروس کرونا مبتلا شده اند. همچنین شمار فوت شدگان نیز به عدد 1101 رسیده است.

وزیر بهداشت ترکیه اعلام نموده که شمار بیماران احتیاجمند به بستری در بخش مراقبت های ویژه کاهش یافته و این خبر مسرت بخشی برای سرآغاز کنترل کرونا در این کشور است.

قرنطینه و هجوم به فروشگاه ها

اعلام قرنطینه و منع آمد و شد در 31 مرکز استان ترکیه٬ از مهم ترین اقدامات دولت برای کنترل کرونا بود. اما این اقدام خیلی زود٬ موجب مسائل جدید شد.

انتشار عکس های هوایی نشان می دهد که در 48 ساعت اعلام قرنطینه عمومی٬ حتی در خیابان های استانبول هم اصطلاحاً پرنده پر نزده و همه جا خلوت بوده است.

در کل 31 استانی که در آنها٬ مقررات منع تردد اعلام شده٬ تنها نزدیک به 4 هزار نفر ممنوعیت را زیر پا نهاده اند که البته همگی مجبور به پرداخت جریمه نقدی شده اند.

بنا به اعتقاد کارشناسان پزشکی و اجتماعی٬ در اتخاذ این تصمیم و اعلام آن٬ دو خطای عظیم صورت گرفت:

1.مدت قرنطینه 48 ساعته بود و خیلی ها آن را جدی نگرفتند.

2.این تصمیم خیلی ناگهانی اعلام شد و مردم برای تهیه آذوقه به فروشگاه ها هجوم بردند.

هجوم مردم برای خرید مواد غذایی و دیگر ملزومات مورد احتیاج زندگی روزمره به حدی بود که تنها ظرف 2 ساعت٬ تمام اجناس و مواد غذایی به فروش رسید.

امروز٬ اغلب روزنامه های ترکیه٬ در عکس و تیتر صفحه نخست به اهمیت این موضوع پرداخته و بیان کردند: هجوم مردم به فروشگاه ها در کلانشهرهای قرنطینه شده موجب نگرانی پزشکان شده و همین یک نمونه٬ موجب آن شده که خطر ابتلا٬ ده ها هزار نفر را تهدید کند.

تیتر مشترک روزنامه های ترکیه در خصوص هجوم به فروشگاه ها چنین بود: زحمات 1 ماهه در 2 ساعت بر باد رفت.

پروفسور سینان آدیامان رئیس نظام پزشکی ترکیه اعلام نموده که هجوم مردم به فروشگاه ها یکی ازخطرناک ترین رویدادهای چند روز اخیر ترکیه بوده و چنین چیزی موجب افزایش شمار مبتلایان خواهد شد.

چه کسی مقصر بود؟

رسانه های مخالف دولت اردوغان٬ انگشت اتهام را به سوی سلیمان سویلو وزیر کشور دراز نموده و معتقدند٬ او بود که با اعلام ناگهانی تصمیم دولت٬ موجب آن شد که مردم٬ شبانه به فروشگاههای مواد غذایی و بازار میوه و سبزیجات هجوم ببرند.

سلیمان سویلو در خصوص اعلام تصمیم خود٬ حاضر به پذیرفتن اشتباه خود شده و بیان کرد که نقدها را شنیده و پذیرفته است.

هجوم مردم به فروشگاه ها٬ موجب نگرانی پزشکان شده و حالا آنها معتقدند که تا 14 روز دیگر٬ تعیین خواهد شد که در ازدحام صدها هزار نفری مردم در فروشگاههای 31 مرکز استان٬ چند هزار نفر دیگر به کرونا مبتلا شده اند.

مخالفین اردوغان که منتظر کوچک ترین فرصتی برای حمله به دولت و حزب حاکم هستند٬ اعلام تصمیم قرنطینه را همچون نشانه ای از بی کفایتی و ناتوانی تیم اردوغان قلمداد نموده اند و متقابلاً رسانه های هوادار حزب حاکم نیز٬ مخالفین تندرو را همچون خائنانی توصیف نموده اند که تحت هر شرایطی به دنبال آن هستند که به دولت ضربه بزنند.

باز هم قرنطینه می کنیم

اگر چه هجوم شبانه مردم در 31 شهر عظیم ترکیه به فروشگاه ها برای خرید مواد غذایی مورد احتیاج 48 ساعته٬ موجب نگرانی پزشکان شده٬ اما مسئولین وزارت بهداشت اعلام نموده اند که باز هم اعلام قرنطینه خواهند کرد.

پروفسور الهامی چلیک از اعضای شورای علمی ستاد اصلی مبارزه با کرونا گفته است: تنها راه مبارزه با کرونا٬ رعایت فاصله اجتماعی و شکستن زنجیره ارتباط است. در نتیجه در هفته های پیش رو نیز ناچار خواهیم شد به مدت 48 ساعت یعنی در این تعطیلی آخر هفته٬ مقررات منع آمد و شد اعلام کنیم و اگر لازم باشد چنین چیزی به دیگر استان های ترکیه هم تسری پیدا کند.

پروفسور یامان ال٬ یکی دیگر از دیگر اعضای شورای علمی ستاد اصلی مبارزه با کرونا نیز گفته است: کرونا٬ یک بیماری همگانی واگیردار سریع و پویا است و ناچاریم برای مبارزه با این ویروس٬ به صورت 24 ساعته همه چیز را تحت نظر داشته باشیم و بر مبنای فرایند فراز و فرود تصمیم بگیریم. تا به امروز چندین بار این تصمیم مطرح شده که باید 4 روز هفته٬ به شکل محدود و هدفمند٬ خروج از منازل آزاد و 3 روز هفته به طور کامل ممنوع باشد. این پیشنهاد مهم٬ هنوز هم در دست آنالیز است.

تصمیمات سخت در استانبول

همچنان که پیش بینی می شد٬ کلانشهر 15 میلیون نفری استانبول٬ اصلی ترین نهاد و کانون شیوع کرونا است و یکی از چالش های مهم استانبول نیز٬ وسایل نقلیه عمومی است.

استانداری استانبول اعلام نموده٬ از امروز به بعد٬ تمام اتوبوس ها و مینی بوس های استانبول٬ موظف به مراعات این قوانین هستند:

فقط نصف ظرفیت جایگاه ها مسافر سوار گردد.

شمار مسافران ایستاده٬ معادل نصف مسافران نشسته باشد.

راننده و مسافر٬ هر دو موظف به استفاده از ماسک هستند و در صورت عدم رعایت٬ جریمه خواهند شد.

کمبود گوشت و لبنیات

روزنامه جمهوریت چاپ آنکارا٬ امروز در گزارشی اعلام نموده که ترکیه در روزهای آتی٬ با کمبود شدید گوشت و مواد لبنی روبرو خواهد شد.

بر اساس گزارش جمهوریت٬ ویروس کرونا موجب کاهش میزان عرضه شده و همین مسئله٬ افزایش قیمت را به دنبال آورده است. این روزنامه پیشنهاد نموده که توزیع گوشت گرم٬ به شهرداری ها سپرده گردد.

ترکیه تا پاییز٬ در امان نیست

اگر چه وزارت بهداشت ترکیه از افزایش شمار بیمارانی که سلامتی خود بازیافته اند اظهار مسرت نموده٬ اما اغلب کارشناسان و پزشکان٬ معتقدند که به احتمال قوی٬ ترکیه تا انتها تابستان و تا فرا رسیدن پاییز٬ از دست ویروس کرونا در امان نخواهد بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 15 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 1082

به "گزارش، بیم و امید توامان٬ چالش قرنطینه در ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، بیم و امید توامان٬ چالش قرنطینه در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید