چین: کوشش لندن برای اعطای شهروندی به مردم هنگ کنگ، خلاف است

به گزارش دیتاپد، چین اقدام دولت بریتانیا در پذیرش تقاضای شهروندان هنگ کنگی برای برخورداری از گذرنامه انگلیسی را محکوم کرد و به بریتانیا هشدار داد به سیستم یک کشور دو نظام پایبند باشد.

چین: کوشش لندن برای اعطای شهروندی به مردم هنگ کنگ، خلاف است

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

از شینهوا، سخنگوی دفتر امور خارجه هنگ کنگ و ماکائو در شورای دولتی چین روز دوشنبه گفت: اقدام لندن در کوشش برای تبدیل تعداد زیادی از مردم هنگ کنگ به شهروندان درجه دوم انگلیس، یک خلاف آشکار برای حاکمیت چین است.

دولت انگلیس از روز گذشته، یکشنبه، پذیرش تقاضای ویزا جدید برای ساکنان هنگ کنگ که شرایط اقامت تبعه بریتانیا ساکن خارج دارند را به صورت آنلاین شروع کرد.

هو یوه سخنگوی دفتر امور خارجه هنگ کنگ و ماکائو در شورای دولتی چین، بیان کرد: بر اساس تفاهم نامه بریتانیا با پکن قبل از بازگشت هنگ کنگ به چین در سال 1997، انگلیس حق پذیرش تقاضای ویزا جدید برای ساکنان هنگ کنگ بر اساس شرایط اقامت تبعه بریتانیا ساکن خارج را ندارد.

این مقام چینی اضافه نمود: از سال گذشته طرف انگلیسی با نقض هنجارهای اساسی حاکم بر روابط بین الملل، تمام کوشش خود را برای جلوگیری از تدوین و اجرای قانون حفاظت از امنیت ملی در منطقه ویژه اداری هنگ کنگ به کار گرفته ولی پس از ناکامی کوشش خود، به موضوع اعطای اقامت به ساکنان این منطقه روی آورده است.

سخنگوی دفتر امور خارجه هنگ کنگ و ماکائو در شورای دولتی چین اضافه نمود: اقدامات انگلیس بیانیه مشترک چین و انگلیس را نقض نموده است.

پس از آن که دولت چین سال گذشته میلادی قانون امنیت ملی هنگ کنگ را در واکنش به اعتراض های خشونت آمیز هواداران به اصطلاح دموکراسی اجرایی کرد، دولت انگلیس طرحی را در خصوص ساز و کار جدید برای افرادی که شرایط اقامت یاد شده را دارند، بیان کرد. قانون امنیت ملی چین سرکوب اغتشاشگران در هنگ کنگ را مجاز اعلام می نماید.

چین می گوید این قانون به حقوق شهروند هنگ کنگی آسیبی وارد نمی نماید و فقط با براندازی، تروریسم، جدایی و تبانی با نیروهای خارجی مقابله خواهد نمود.

طبق ساز و کار جدید یاد شده از سوی انگلیس، برای افرادی که پیش از تحویل هنگ کنگ به چین در سال 1997 در آن منطقه زاده شده و شرایط اقامت ذکر شده را دارند و نیز اعضای واجد شرایط خانواده شان، یک ویزا ویژه صادر خواهد شد.

افرادی که ویزا جدید را داشته باشند می توانند در بریتانیا تحصیل و کار نمایند. آنها پس از پنج سال اقامت در بریتانیا با این ویزا می توانند درخواست اقامت دائم و پس از آن درخواست شهروندی بریتانیا را تسلیم نمایند.

بر اساس این طرح، تحصیلات عمومی برای افراد زیر 18 سال رایگان است. بنابراین والدینی که می خواهند برای فرزندان خود تحصیلات خارج از کشور فراهم نمایند، گزینه دیگری غیر از مدارس شبانه روزی پرهزینه دارند.

برآورد دولت بریتانیا نشان می دهد که پنج میلیون و 200 هزار نفر یا حدود 70 درصد جمعیت هنگ کنگ واجد شرایط این طرح خواهند بود.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 10 اسفند 1399 بروزرسانی: 10 اسفند 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 1615

به "چین: کوشش لندن برای اعطای شهروندی به مردم هنگ کنگ، خلاف است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین: کوشش لندن برای اعطای شهروندی به مردم هنگ کنگ، خلاف است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید