هشدار بانک جهانی درباره خطر جنگ تعرفه ها

به گزارش دیتاپد، پیامد مستقیم مبارزه جویی دونالد ترامپ در حوزه تجارت خارجی، کاهش حجم مبادلات بازرگانی است. بانک جهانی یادآوری نموده که تداوم کشمکش های تجاری، آهنگ رشد مالی در سراسر جهان را کند می نماید و مبارزه با فقر ناکام می ماند.

هشدار بانک جهانی درباره خطر جنگ تعرفه ها

بانک دنیای فراز و فرود اختلافات تجاری ایالات متحده و کشورهای مختلف را با نگرانی دنبال می نماید و از اثرات مستقیم این چالش در اقتصاد بین المللی بیمناک است. دیوید مالپس، رئیس جدید این بانک، سه شنبه 5 ژوئن در واشنگتن گفت: انتظار می رود رشد اقتصادی آشکارا کند گردد.

بانک دنیای پیش بینی نموده که آهنگ رشد اقتصادی دنیا در امسال تنها 6/ 2 درصد و در سال آینده 7/ 2 درصد باشد. شاخص این رشد در سال 2018 حدود 3 درصد بود.

مالپس تاکید نمود که کاهش فقر و بهبود شرایط زندگی مردم، مستلزم رشد اقتصادی بالاست اما کشمکش های تجاری این چشم انداز را به خطر می اندازند. مدیر گروه ارزیابی بانک دنیای نیز گفته است: چنانچه بخش بزرگی از تجارت بین المللی با سد تعرفه های گمرکی بالا روبرو گردد، اقتصاد دنیای بر سر دوراهی قرار می گیرد.

حجم مبادلات تجاری چین و آمریکا، یک سوم خروجی اقتصاد دنیای را تشکیل می دهد و اختلاف تجاری طولانی مدت بین این دو غول اقتصادی، تاثیری غیرقابل انکار در سطوح دیگر اقتصاد به جا می گذارد. در سال 2018، تجارت دنیای معادل 1/ 4 درصد رشد کرد اما بانک دنیای این رقم را برای سال 2019 معادل 6/ 2درصد ارزیابی نموده است.

برآورد جدید بانک دنیای، یک درصد کمتر از حدس هایی است که در ژانویه جریان داشت و کمترین آهنگ رشد از زمان بحران اقتصادی به این سو را نشان می دهد. این در حالی است که اقتصاددانان حجم مبادلات تجاری را همیشه عاملی مشخص کننده برای رشد اقتصادی دانسته اند.

رئیس بانک دنیای می گوید این واقعیت، فرصتی است برای آن که سیاستمداران برای کنار آمدن با یکدیگر، جدیت به خرج دهند. مالپس در شرح شرایط موجود گفته است: ما نگرانیم زیرا به موازات مناقشات تجاری، سطح بالای بدهی ها نیز مسئله ای جدی هستند.

قروض بالا از جمله عواملی هستند که جلوی رشد اقتصادی بسیاری کشورها را می گیرند.

189 کشوری که در بانک دنیای عضویت دارند، هدف بنیادین خود را مبارزه با فقر شدید در بسیاری از نقاط دنیا و بهبود رفاه دستکم 40 درصد از فقیرترین قشرهای جامعه در هر کشوری اعلام نموده اند. سرمایه این بانک از حق عضویت کشورها، فروش اوراق قرضه و استقراض از بازارهای اقتصادی و دولت های عضو تامین می گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 237

به "هشدار بانک جهانی درباره خطر جنگ تعرفه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار بانک جهانی درباره خطر جنگ تعرفه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید