موسوی: آمریکا در پی جنگ داخلی در افغانستان، مذاکره با طالبان به درخواست کابل انجام شد

به گزارش دیتاپد، مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه با بیان این که آمریکا در پی جنگ داخلی در افغانستان است، گفت: افغانستان و مردم این کشور باید کوشش نمایند که جنگ داخلی در این کشور رخ ندهد.

موسوی: آمریکا در پی جنگ داخلی در افغانستان، مذاکره با طالبان به درخواست کابل انجام شد

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرنگاران، سید رسول موسوی دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه پنجشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما حضور یافت و به تشریح تحولات کنونی افغانستان و برگزاری نشست گفت وگوهای بین الافغانی با حضور نمایندگان دولت افغانستان و هیأت سیاسی طالبان پرداخت.

آمریکا در افغانستان بازنده شد

وی با بیان این که همه ماجرایی که الان اتفاق می افتد به شکست قطعی نظامی آمریکا در افغانستان برمی گردد، گفت: آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم که بعدا اهداف خود را توسعه داد به افغانستان حمله کرد و 20 سال، استراتژی های مختلف خود را آزمایش و افغانستان را به محل آزمایش سلاح های خود حتی مادر بمب ها تبدیل کرد، اما با همه این اوصاف، در افغانستان بازنده شد و هیچ آینده ای را هم برای خودش در آن جا نمی دید.

موسوی اظهار داشت: از زمانی که شکست نظامی برای صاحبان تصمیم گیری آمریکا روشن شد، کوشش کردند این شکست را به نوعی برون رفت سیاسی تبدیل نمایند و بحث خروج را مطرح نموده و مذاکراتی را با طالبان در دوحه قطر آغاز کردند و خودشان را نجات دادند.

توافق دوحه

موسوی به توافقی که در دوحه با طالبان صورت گرفت، اشاره و گفت: این توافق چهار محور اساسی دارد که قرار بود دو به دو انجام گردد، مبارزه ضد تروریستی در مقابل خروج نیرو های آمریکایی ها، یعنی یک طرف تعهد آمریکا و یک طرف تعهد طالبان است که آمریکا نیروهای خودش را خارج کند و در مقابل تعهد طالبان این بود که ارتباطات خودش را با القاعده و دیگر شبکه های تروریستی قطع کند.

او افزود: در فاز دوم قرار بود آزادی زندانی های سیاسی در مقابل گفت وگو های بین الافغانی انجام گردد.

دستیار وزیر امور خارجه گفت: اگر بخواهیم این مجموعه را آنالیز کنیم شاهدیم آمریکا در مرحله ای همه چیز را رها کرد. من همواره تأکید داشتم و بحث خروج مسئولانه را مطرح می کردیم و می گفتیم کشور اشغالگر وقتی می خواهد از یک کشور خارج گردد باید ساختارهای امنیتی آن کشور به گونه ای باشد که ناگهان کشور فرو نریزد، شاهدیم در این صحنه آمریکا فرار غیرمسئولانه کرد و همه چیز را رها کرد برای این که نیرو های خود را خارج کند و این اوج شکست آن هاست.

مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه ادامه داد: وقتی شبانه از پایگاه بگرام که عظیم ترین و مجهزترین پایگاه بود، فرار می نمایند نشانگر اوج شکست آمریکاست و مهمترین بخش قضیه که باید گفت وگوهای بین الافغانی به جایی می رسید که بالاخره تعهدی می شد، آمریکا رها کرد. نه تنها آمریکا بلکه متحدان آمریکا این کشور را رها کردند.

تنها آمریکا شکست نخورد، ناتو و موتلفان آمریکا هم بازنده شدند

وی با ذکر این نکته که آن کشوری که بازنده شده فقط آمریکا نیست، گفت: ما در ویتنام فقط آمریکا بود که بازنده شد، ولی در افغانستان، ناتو هم بود و بعلاوه موتلفان آمریکا، به اسم مثال گرجستان که عضو ناتو نیست، ولی نیروی نظامی در افغانستان داشت. 50 کشور در افغانستان در جبهه آمریکا علیه طالبان و مردم افغانستان در حال جنگ بودند و به بدترین شکل موجود بازنده شدند.

مذاکره خلیلزاد مذاکره صلح نبود، تغییر رژیم بود

به گزارش فارس، موسوی با ذکر این نکته که مذاکره ای که خلیلزاد انجام داد، مذاکره صلح نبود، بلکه به اعتقاد من یک مذاکره تغییر رژیم بود، یادآور شد: خلیلزاد می خواست کاری را انجام دهد که در صحنه افغانستان شرایط را به سمت جنگ داخلی ببرد و آن همان چیزی است که الان شاهد آن هستیم.

مذاکره با طالبان به درخواست دولت افغانستان انجام شد/ آمریکایی ها نگذاشتند

وی در پاسخ به این سؤال که چرا با طالبان مذاکره کردیم و به تهران آمدند هم اعلام نمود: در دورانی که آقای اتمر که امروز وزیر خارجه افغانستان است مشاور امنیت ملی افغانستان بود، آن موقع در ارتباطی که با آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ما داشت نوعی درخواست صورت گرفت که بین دولت و طالبان برای مذاکرات صلح، ارتباط برقرار کنیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: اولین مذاکره ای که استانکزی با عراقچی داشت، چنین بحثی آغاز شد و ایران آمادگی خود را برای میانجیگری بین طالبان و دولت اعلام نمود و طالبان هم پذیرفت و درخواست هایشان آن موقع محدود بود و کوشششان این بود که جنگ را تمام نمایند.

به گزارش فارس، وی ادامه داد: با این که این درخواست به وسیله دولت افغانستان اجرا شده بود، وقتی آقای شمخانی به کابل رفت و پیغام را منتقل کرد و گفت که طالبان آمادگی دارند مذاکرات را انجام دهند، متاسفانه به دلیل اعمال نفوذ آمریکایی ها، دولت افغانستان آن موقع وارد مذاکره نشد و با این که گفتند آنالیز می کنیم، ولی عملا نیامدند و آن موقع تقریبا چهار سال پیش متوقف شد. در حالی که اگر آن موقع اجازه داده می شد ایران نقش مثبت خود را ایفا نماید خیلی از اتفاقاتی که رخ داد را نداشتیم.

طرحی که جمهوری اسلامی ایران در آن موقع داشت مذاکره طالبان و دولت و نیروهای ملی بود

موسوی با بیان این که آمریکایی ها اجازه ندادند ایران این نقش را بازی کند، ولی خودشان به شیوه دیگری وارد صحنه شدند، افزود: آمریکایی ها وقتی به این نتیجه رسیدند که شکست نظامی خوردند وارد عرصه ای شدند که به شکل سیاسی حرکت های خودشان را در داخل افغانستان ادامه دهند و مذاکراتشان را با طالبان آغاز کردند.

وی گفت: طرحی که جمهوری اسلامی ایران در آن موقع داشت مذاکره طالبان و دولت و نیروهای ملی بود. همان مذاکرات بین الافغانی که روز پنجشنبه شاهد بیانیه آن بودید، چهار سال پیش هم همین بود.

مدیرکل آسیای جنوبی وزارت خارجه اعلام نمود: متاسفانه آمریکایی ها به جای این که مذاکرات بین الافغانی را آغاز کند و دو طرف را به هم نزدیک نمایند، به سمت یک طرف رفتند و در حالی که با دولت افغانستان پیمان استراتژیک و امنیتی داشتند، با اپوزیسیون مسلح آن کشور مذاکره کردند.

وی اسم کرد: مذاکره ای که ایران با طالبان انجام داد به درخواست دولت افغانستان و برای این بود که صلح را به افغانستان بیاوریم. همواره کوششمان این بود. با این که دعوت های بسیار زیادی از ایران می شد برای شرکت در فرایند دوحه و مذاکرات در گوشه و کنار جهان، ولی ما شرکت نمی کردیم و می گفتیم مذاکره باید بین خود افغان ها صورت بگیرد، صلح متعلق به افغان هاست و مذاکره باید بین افغان ها صورت بگیرد نه این که یک کشور با یکی از طرفین مذاکره کند.

مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه تاکید نمود: اگر صحنه را خوب مطالعه کنیم شاهدیم ما به همان جایی برگشتیم که مطرح می کردیم.

سرکنسول ما در مزارشریف حضور دارد

موسوی در مورد بستن سرکنسولگری ایران در مزار شریف هم اعلام نمود: این مطلب صحت ندارد. لازم بود وقتی دیدیم تحولاتی در اطراف مزارشریف در حال رخ دادن بود به سرکنسولگری خودمان گفتیم که چه کارهایی را انجام دهد. این که ارباب رجوع حضوری را نپذیرفتیم اما سرکنسول ما در مزارشریف حضور دارد.

افغانستان در آستانه جنگ داخلی است/ آمریکا در پی جنگ داخلی در افغانستان است

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به این سؤال که گفته می گردد ایران به طالبان یا گروه های دیگر یاری نظامی می نماید، توضیح داد: آن چه ما دنبال آن هستیم و الان هم بسیار خطرناک می دانیم، این است که معتقدیم باید جلوی جنگ داخلی گرفته گردد.

وی افزود: افغانستان در آستانه جنگ داخلی است و هنوز این جنگ در آنجا اتفاق نیفتاده است، البته خشونت بسیار بالاست. آن چه الان کوشش می گردد این است که آن جنگ داخلی رخ ندهد و بر عکس آمریکا در پی این است که جنگ داخلی را در افغانستان ایجاد کند که مردم بگویند دوباره برگردید، ولی من فکر نمی کنم که بحث برگشت آمریکا، شدنی باشد.

دستیار وزیر امور خارجه افزود: افغانستان و مردمش باید کوشش نمایند که جنگ داخلی رخ ندهد، جنگ داخلی علیه مردم افغانستان و همسایگان است و هر کوششی که انجام گردد معتقدیم باید جلوی جنگ داخلی گرفته گردد و هیچ دلیلی ندارد تجهیزات و سلاحی به کسی بدهیم.

وی گفت: تمام کوشش ما این است که مردم افغانستان را به مذاکره، گفت وگو و کوشش برای صحبت کردن تشویق کنیم و همه کشورها را تشویق می کنیم کوشش نمایند به هیچ یک از طرف ها یاری نظامی ننمایند.

موسوی اعلام نمود: ما همواره از ساختار رسمی و دولتی افغانستان حمایت کردیم و معتقدیم این ساختار باید حفظ گردد و تا زمانی ساختار حفظ می گردد در ذیل آن امکان مذاکره و حتی جابه جایی قدرت وجود دارد. هرگونه بی نظمی و سلاح دادن به گروه های غیرمسئول علیه امنیت ملی جمهوی اسلامی ایران است.

تفاوت گفت وگوهای تهران با سایر گفت وگوها

وی درباره برگزاری نشست گفت وگوهای بین الافغانی در تهران هم اسم کرد: تفاوت گفت وگوهای تهران و بقیه گفت و گوها از جمله دوحه قطر این است که وزنه اصلی گفت و گوهای دوحه، موافقتنامه آمریکا و طالبان است و خروجی دیگری از فرایند دوحه نداریم.

موسوی افزود: در کنار بحث فرایند دوحه، فرمت مسکو را داریم. در روسیه هم حرکتی انجام و کوشش شد مذاکره ای بین شخصیت های خارج از دولت افغانستان با طالبان انجام گردد و این حرکت انجام شد و چین را دعوت کردند و با آمریکایی ها و با ما هم صحبت کردند، اما آمریکایی ها در این جهت زرنگی کردند و گفت و گوهای مسکو را به فرایند دوحه پیوند دادند و مذاکرات مسکو پشتیبان فرایند دوحه شد.

موسوی افزود: در سازمان ملل هم حرکتی به نام 2+6 انجام و کوشش شد همسایگان افغانستان به علاوه دو قدرت عظیم، مذاکراتی را زیر نظر سازمان ملل انجام دهند که آن هم شکل نگرفت.

دستیار وزیر امور خارجه ادامه داد: در 100 روز نخست روی کار آمدن جو بایدن، مذاکرات استانبول را مطرح کردند که فکر می شد ابتکار جدیدی گردد که دوحه را از آن بن بست خارج کند ولی رقابت های جهانی و موارد دیگر باعث شد که ابتکار مسکو نتواند ابتکار جدیدی باشد و گفتند که ابتکار استانبول می خواهد حمایت نماینده ابتکار دوحه باشد و همه مذاکرات به بن بست رسید و حرکت نظامی که طالبان بعد از خروج نیروهای آمریکایی آغاز کرد، افغانستان دچار یک بحران جدیدی شد. در این جا ابتکار تهران مطرح شد.

موسوی گفت: ابتکار تهران با همه ابتکارات قبلی فرق دارد و همان طرح چهار سال پیش را دنبال کرد یعنی مذاکره بین افغان ها. از یک طرف طالبان و از طرف دیگر فقط دولت نه، الان هیأتی که به تهران آمد فقط نماینده دولت نبود نمایندگان جمهوریت بود. در بین کسانی که به تهران آمدند دولت فقط یک نماینده داشت و بقیه جریانات اصلی و موثر افغانستان نمایندگان خودشان را داشتندو مذاکرات تهران از نظر محتوا از دیگر مذاکرات، متفاوت بود و اگر امیدواری خاصی در بیانیه وجود دارد به خاطر این است که مذاکره کاملا ملی انجام شده است.

دور بعدی مذاکرات افغان ها در تهران برگزار می گردد

وی با اشاره به اینکه دور بعدی مذاکرات افغانی ها در تهران برگزار خواهد شد، افزود: یکی از مواردی که به توافق رسید و در متن اعلامیه آمده این است که طرفین قبول کردند جنگ، راه چاره نیست و باید مذاکره نمایند. تمام کسانی که به ساختار سیاسی نظام جمهوریت اعتقاد دارند با طالبان مذاکره می نمایند.

داعش دنبال جغرافیا می گردد

مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه درباره حضور داعش در افغانستان هم گفت: داعش یک حرکت افراطی است که دنبال جغرافیا می گردد و هر جا خلاء قدرت وجود داشته باشد کوشش می نماید مکانی را پیدا کند.

دستیار وزیر امور خارجه افزود: متاسفانه داعش در افغانستان هم به دلیل خلاء قدرت، خود را نشان داده است و یکی از توافق های مذاکرات این بود که بین دولت افغانستان و طالبان، خلاء شکل نگیرد.

موسوی افزود: طالبان هم در مناطقی با داعش در حال جنگ است و دولت هم حرکت هایی علیه داعش دارد. اگر خدای ننموده این فرایند فعلی ادامه یابد و توافقی بین دولت، جمهوریت و طالبان شکل نگیرد و آرامش در افغانستان پیدا نگردد، داعش، جغرافیای گسترده ای را در افغانستان در اختیار خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 27 تیر 1400 بروزرسانی: 27 تیر 1400 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 1864

به "موسوی: آمریکا در پی جنگ داخلی در افغانستان، مذاکره با طالبان به درخواست کابل انجام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موسوی: آمریکا در پی جنگ داخلی در افغانستان، مذاکره با طالبان به درخواست کابل انجام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید