مصاحبه، میرابیان: توافق ریاض تقلایی برای حفظ موجودیت دولت تحت حمایت عربستان بود

به گزارش دیتاپد، کارشناس مسائل غرب آسیا گفت توافق اخیر در ریاض درباره جنوب یمن تقلایی از سوی عربستان برای حفظ موجودیت دولت عبدربه منصور هادی بود که بهانه ادامه دخالت های ریاض در یمن محسوب می شود.

مصاحبه، میرابیان: توافق ریاض تقلایی برای حفظ موجودیت دولت تحت حمایت عربستان بود

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روز سه شنبه 14 آبان، توافق نامه ای با عنوان توافق نامه ریاض میان دولت خودخوانده رئیس جمهور فراری یمن و شورای انتقالی جنوب امضا شد که به موجب این توافق٬ قدرت در جنوب یمن میان عربستان و امارات تقسیم شد و این توافق نامه واکنش های متعددی در پی داشت. به همین دلیل با رضا میرابیان کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا گفت وگو کرده ایم تا از جزئیات این توافق و موضع انصارالله در قبال آن آگاه شویم.

شما توافق اخیر میان منصور هادی و دولت انتقالی یمن را در چه راستایی ارزیابی می کنید؟

توافقی که بین عربستان و امارات متحده عربی ایجاد شده، به گونه ای است که موجودیت دولت عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن را در مقابل جریان انصارالله حفظ کند، چرا که اگر دولت عبدربه به دست جنوبی ها و امارات از بین می رفت، دیگر به اصطلاح عربستان موجودیت قانونمند و به رسمیت شناخته شده توسط سازمان ملل در برابر انصارالله قرار نمی گرفت. لذا سعودی ها با تمام وزنه خود در برابر انصارالله وارد عمل شدند و سعی کردند دولت عبدربه را که فقط پوسته ای از قدرت دارد، و حضور خارجی در عرصه میدانی ندارد، با مشارکت شورای انتقالی جنوب که مورد حمایت امارات هست و در واقع سیاست آن مبتنی بر جدایی بخش جنوبی یمن از شمال آن است، با شریک کردن در حاکمیت قدرت شمال یا قدرت عبد ربه موجودیت تازه ای به آنها بدهند .

عربستان و امارات از تغییر این توافق تلاش دارند آنها را وارد اقدام یکپارچه کنند و سعودی ها بتوانند از طریق این اقدام یکپارچه آنها را در مرزهای جنوبی خود مستقر و به جای نیروهای مزدور خارجی از همین نیروها استفاده کنند و آنها را در رویارویی با انصارالله قرار دهند.

بر اساس این توافق قرار شده است که دولت عبدربه منصور هادی و شورای انتقالی جنوب که مورد حمایت امارات از یک دولت نصف- نصف تشکیل دهند. در واقع ساختار نظامی و امنیتی و اقتصادی را سازماندهی و مورد تجدیدنظر قرار دهند و دیگر استانهای جنوب را در این دولت مشارکت دهند. به این ترتیب آنها می خواهند موجودیت جدیدی را در برابر انصارالله قرار دهند که هدف اصلی آنها این است که دولت جدید مبارزه با انصار الله را در دستور کار خود قرار دهد .

آیا علاوه بر هدفی که نام بردید، اهداف دیگری از این اقدام متصور است؟

اخیرا اختلافات زیادی میان دستور کار عربستان و امارات به وجود آمده است. امارات به دنبال منافع ویژه خود در جنوب یمن است. اما این اولویت برای عربستان مهم نیست و اولویت عربستان برپا نگه داشتن دولت عبد ربه و حفظ مرزهای جنوبی این کشور در برابر انصارالله است. به نظر می رسد که فشار عربستان در برابر امارات هر چند به صورت موقت تاثیرگذار بوده است. البته دولت جدید دوام جدی و مستمر نخواهد داشت، چون دستور کار شورای انتقالی جنوب مشارکت در دولت شاقتصادی نیست، بلکه هدف آنها جدایی یمن جنوبی و ایجاد دولت مستقل در این منطقه است.

گفته می شود عربستان بر اساس این توافق تلاش دارد که نیروهای یمنی در جنوب را به منطقه دیگر منتقل کند تا به جای نیروهای سعودی مبارزه کنند، آیا شما این موضوع را قبول دارید؟

قبلاً این نیروها در برابر یکدیگر قرار داشتند. یعنی نیروهای عبدربه و نیروهای شورای انتقالی با یکدیگر درگیر بودند. آنها در برخی مناطق از جمله در عدن با یکدیگر وارد مبارزه شدند. عربستان و امارات از تغییر این توافق تلاش دارند آنها را وارد اقدام یکپارچه کنند و سعودی ها بتوانند از طریق این اقدام یکپارچه آنها را در مرزهای جنوبی خود مستقر و به جای نیروهای مزدور خارجی از همین نیروها استفاده کنند و آنها را در رویارویی با انصارالله قرار دهند. چرا که عملیات اخیر انصارالله هشدار بزرگی برای عربستان به شمار می رود و نشان می دهد امکان پیشروی انصارالله در خاک عربستان بسیار بالا است. تهدید دیروز آقای عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر انصارالله یک تهدید جدی ضد عربستان به شمار می رود. وی تهدید کرد که اگر عربستان دست از تجاوز به دیگران بر ندارد شرایط آینده آنها بسیار سخت و وخیم خواهد بود .

انصارالله توافق را مشروعیت بخشیدن به اشغالگری عربستان در یمن قلمداد کرده است، به نظر شما گزینه های انصار الله در برابر این توافق چگونه خواهد بود و این گزینه ها چه تاثیری بر آینده بحران یمن خواهد داشت؟

تصور من این است که توافقی که بین عبدربه منصور هادی و شورای انتقالی جنوبی ایجاد شده تاثیر زیادی در صحنه سیاسی و امنیتی یمن نخواهد داشت و نمی تواند تاثیر خاصی بر گزینه های امنیتی انصارالله در یمن داشته باشد. آنها تلاش دارند این گزینه را رو در روی انصارالله قرار دهند و این نیروها را به مرزهای جنوبی عربستان منتقل کنند تا آنها بتوانند از مرزهای جنوبی عربستان دفاع کنند، اما به نظر می رسد که اختلافات میان شورای انتقالی و دولت عبدربه منصور هادی آنقدر شدید است که نمی تواند گزینه مناسبی برای آینده عربستان باشد، ضمن اینکه اگر طبیعتاً تهدیدات انصارالله نیز محقق شود، این توافق را دچار سستی و اضمحلال خواهد کرد.

باور من بر این است که تضاد حامیان عبد ربه و شورای انتقالی به حدی است که نمی تواند دولت ائتلافی را برای آینده یمن تداوم بخشد. گرچه الان چنین حالتی شکل گرفته است، اما به نظر نمی رسد که امیدی برای بقای این دولت وجود داشته باشد.

آیا موضوع خروج امارات از یمن نمادین بوده یا اینکه همچنان به برنامه کاری خود ادامه می دهند؟

اماراتی ها بخشی از نیروهای خود را در عمل از یمن خارج کردند و بخشی از این نیروها را در بخش جنوب جابجا کردند، اما عملاً نیروهای مزدوری که آنها را تربیت کرده و به آنها حقوق و سلاح می دهند، آنها همچنان در جنوب یمن فعال و مستقر هستند. لذا اماراتی ها سعی کردند که از رویارویی مستقیم با انصارالله خودداری کنند و به همین علت تمرکز خود را بر روی جنوب یمن قرار داده اند.

آیا عربستان از این توافق نتیجه ای خواهد برد؟

باور من بر این است که تضاد حامیان عبد ربه و شورای انتقالی به حدی است که نمی تواند دولت ائتلافی را برای آینده یمن تداوم بخشد. گرچه الان چنین حالتی شکل گرفته است، اما به نظر نمی رسد که امیدی برای بقای این دولت وجود داشته باشد.

در همین رابطه شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارشی را پخش کرد که نشان می داد یک کشتی باری عربستان که مقادیر زیادی سلاح و خودروی زرهی آمریکایی که در اختیار ارتش عربستان بوده را به صورت شبانه وارد بندر عدن کرده است. به نظر می رسد این تصاویر را شورای انتقالی جنوب منتشر کرده است. این افشاگری نشان می دهد که آنها تلاش دارند سعودی ها را همچنان تحت فشار نگه دارند و آنها را متهم به تقویت نیروهای خود در جنوب یمن کنند، لذا به نظر می رسد تضادهای میان آنها بسیار شدید است و ائتلاف آن ها پابرجا نخواهد ماند .

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 11 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 577

به "مصاحبه، میرابیان: توافق ریاض تقلایی برای حفظ موجودیت دولت تحت حمایت عربستان بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصاحبه، میرابیان: توافق ریاض تقلایی برای حفظ موجودیت دولت تحت حمایت عربستان بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید