عراقچی: راه درازی در پیش داریم و نمی گردد برای آن موقع بندی پیش بینی کرد

به گزارش دیتاپد، معاون وزیر امور خارجه درباره مذاکرات وین گفت: راه درازی در پیش داریم و نمی گردد برای آن زمانبندی پیش بینی کرد. البته کوشش داریم هر چه زودتر این کار انجام گردد، با این حال تعجیل بی مورد نخواهیم کرد و اجازه فرسایشی شدن را نمی دهیم.

عراقچی: راه درازی در پیش داریم و نمی گردد برای آن موقع بندی پیش بینی کرد

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرنگاران، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه امشب (پنجشنبه) پس از دیدار و گفت و گو با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت و گویی گفت: فردا صبح (آدینه) مذاکرات کمیسیون مشترک برجام مجددا از سر گرفته خواهد شد. مذاکرات وین دور چهارم مذاکرات ماست. روندی که در سه دور قبلی آغاز کردیم را ادامه خواهیم داد.

راه درازی را در پیش داریم

معاون وزیر خارجه اعلام کرد: در راستای قرار گرفتیم که راستا مشخصی است. حداقل درباره راستای که باید برویم تفاهم وجود دارد. اگرچه موانع جدی در این راستا هست، راه درازی را در پیش داریم و به هیچ وجه نمی گردد زمانبندی را برای آن پیش بینی کرد.

وی که با خبرگزاری صدا و سیما گفت و گو می کرد، اضافه نمود: اگر بخواهیم وارد بحث زمانبندی شویم، غیر واقع بینانه است. البته کوشش داریم هر چه زودتر این کار انجام گردد، با این حال تعجیل بی مورد نخواهیم کرد و تعجیلی که باعث کاهش دقت گردد را نخواهیم کرد و اجازه فرسایشی شدن هم نخواهیم داد.

عراقچی ادامه داد: با دقت کار را انجام می دهیم، مسائل موجود بعضا جدی است و باید برطرف گردد و به وسیله مذاکره هم باید برطرف گردد و به وسیله پیدا کردن راه های مذاکراتی باید حل و فصل گردد، کار سختی در پیش داریم. امیدواریم در زمان کوتاهتری به خاتمه برسانیم.

معاون وزیر خارجه گفت: بحث زمان برای ما اولویت ثانویه دارد، اولویت اول دقت روی منافع ملت ایران و تامین منافع ملت ایران و تامین مواضع قطعی جمهوری اسلامی ایران که بارها بیان شده است.

وی درباره دیدارش با گروسی هم گفت: دیدار من با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه رایزنی های مستمری که بین ایران و آژانس در سطوح مختلف برقرار است، انجام شد. همکاری های ما با آژانس بسیار گسترده است، هم در موضوعات مربوط به مسائل هسته ای ایران و نظارت هایی که آژانس دارد و هم قسمت هایی که به برجام مربوط می گردد.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان نمود: مسائلی که بعد از توقف اجرای پروتکل الحاقی یا کاهش تعهدات ایران در بقیه حوزه ها پیش آمده یک سری مسائلی دارد که بین ما و آژانس مرتب آنالیز می گردد و همینطور چند موضوعی که وجود دارد و سوالاتی را از طرف آژانس باعث شده است. ما در همه این موضوعات مشغول همکاری هستیم، به خصوص در موضوعات مورد اختلاف همکاری بین ما و آژانس برای روشنگری ادامه دارد و در این دیدار هم ما همه مسائل و مجموعه همکاری هایی که بین ما و آژانس در حال صورت دریافت است را مرور کردیم.

به گزارش فارس، عراقچی گفت: عزم کافی در آژانس وجود دارد که وظایف خود را به صورت بیطرفانه انجام دهد و به این موضوع بارها تاکید نمودند و امروز هم آقای گروسی یک بار دیگر تاکید نمود که آژانس بیطرفانه و کاملاً حرفه ای به وظایف خود عمل خواهد نمود. برای ما خیلی مهم است که آژانس از مسائل سیاسی به دور باشد و وظایف خود را در یک چارچوب فنی و حرفه ای انجام دهد که به همین منوال هم در حال حرکت هستیم.

وی اعلام کرد: امروز یک مرور کاملی را انجام دادیم و فکر می کنم خوشبختانه فهم خوبی در مسائل مورد اختلاف و در مسائل مورد همکاری بین ما و آژانس وجود دارد و مسائل هم به وسیله همین فهم موجود حل خواهد شد.

معاون وزیر خارجه با بیان این که همکاری بین ایران و آژانس یک امر مستمری است، گفت؛ کارشناسان، مدیران و بازرسان آژانس به طور مستمر به ایران رفت و آمد دارند. مقامات ما هم در صورت لزوم به وین رفت و آمد دارند و هر زمان که بنده هم به اینجا بیایم دیدار خواهم داشت، این رفت و آمدها یک امر مستمری است و موضوع ویژه و فوق العاده ای در آن وجود ندارد. به صورت مستمر در سطوح مختلف تماس بین ما و آژانس برقرار است.

به گزارش فارس، دور جدید مذاکرات وین در چارچوب کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت های ایران و 1+4 از روز آدینه 17 اردیبهشت ماه در شهر وین از سر گرفته خواهد شد.

عباس عراقچی که در رأس هیأتی امروز وارد وین شد، امشب با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش فارس، دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام 13 فروردین ماه به صورت مجازی برگزار و پس از توافق حاصله مقرر شد روز سه شنبه 17 فروردین این گفت وگوها به صورت حضوری و رو در رو دنبال گردد و در نهایت هم این نشست برگزار و پس از آن توافق شد دو کارگروه در حوزه تحریم ها و هسته ای تشکیل و آنالیز ها را انجام دهد. نتایج آنالیز های این دو کارگروه به نشست کمیسیون برجام در روز آدینه 20 فروردین منعکس و اعلام شد که هیأت های برای تنفس و مشورت به پایتخت ها برمی گردند و مقرر شد روز چهارشنبه 25 فروردین دوباره در وین گردهم بیایند. این نشست با یک روز تاخیر به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیأت اتحادیه اروپا به کرونا در روز پنجشنبه 26 فروردین برگزار و مقرر شد که نشست های کارشناسی به کار خود ادامه دهند.

نشست کمیسیون مشترک برجام نیز روز شنبه 28 فروردین ماه در وین برگزار گردید و در این چند روز رایزنی ها در سطوح کارشناسی و کارگروه ها ادامه داشت. نشست بعدی هم روز سه شنبه 31 فروردین ماه در وین برگزار و هیأت های توافق کردند که دوباره گفت وگوها را از سر بگیرند که نشست مزبور سه شنبه هفتم اردیبهشت ماه در گرندهتل وین برگزار گردید و عصر شنبه یازدهم اردیبهشت ماه نیز روسای هیأت های ایران و 1+4 در جلسه ای دوباره گردهم آمدند و مقرر شد دور جدید نشست از روز آدینه 17 اردیبهشت ماه برگزار گردد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 25 خرداد 1400 بروزرسانی: 25 خرداد 1400 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 1803

به "عراقچی: راه درازی در پیش داریم و نمی گردد برای آن موقع بندی پیش بینی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عراقچی: راه درازی در پیش داریم و نمی گردد برای آن موقع بندی پیش بینی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید