سوئد میزبان دور جدید مذاکرات هسته ای آمریکا و کره شمالی

به گزارش دیتاپد، آمریکا و کره شمالی بعد از برگزاری یک سری نشستهای مقدماتی میان نمایندگانشان در روز آدینه، از امروز (شنبه) رسما فرآیند مذاکرات هسته ای میان خود را در سطح کاری از سر گرفته اند.

سوئد میزبان دور جدید مذاکرات هسته ای آمریکا و کره شمالی

به گزارش خبرنگاران، به نوشته خبرگزاری یونهاپ، مذاکرات آمریکا و کره شمالی با موضوع خلع سلاح هسته ای پیونگ یانگ در ازای برطرف تحریمهای واشنگتن، امروز در کشور سوئد و در سطح کاری از سر گرفته شده است. این نخستین مذاکرات رسمی میان دو کشور از زمان نشست ناموفق ماه فوریه دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در کشور ویتنام محسوب می گردد.

گزارش شده که روز آدینه معاون های روسای هیاتهای نمایندگی دو کشور شامل مارک لمبرت از هیات آمریکا و کوون جونگ گون از هیات کره شمالی در شهر لیدینگو واقع در شمال شرق استکهلم تماس های مقدماتی با یکدیگر برقرار نموده و در مورد برنامه زمانی و مسائل اداری مرتبط با از سرگیری مذاکرات دو کشور به بحث پرداخته اند.

همچنین گزارش شده که این نشست مقدماتی پیش از مذاکرات رسمی، فضایی محبت آمیز و مفید داشته است. استفن بیه گون نماینده ویژه آمریکا برای کره شمالی و کیم میونگ گیل، همتای او از کره شمالی، رهبری مذاکرات امروز را به عهده داشته و قرار است در این مذاکرات مواضع اساسی خود را مطرح نمایند. مذاکرات آنها با موضوع چگونگی حصول پیشرفت اساسی در اجرای توافق مهمی که ترامپ و کیم جونگ اون در اولین نشستشان در ژوئن سال گذشته در سنگاپور حاصل کردند، در دست انجام است.

این توافق دربردارنده تعهدات دو کشور از جمله به ایجاد روابط دوجانبه در سطح جدید، انجام کوشش های مشترک در راستای برقراری صلح و ثبات پایدار در شبه جزیره کره و کوشش به سمت خلع سلاح هسته ای کامل شبه جزیره کره بوده است.

با این حال همچنان بی اطمینانی در مورد نتیجه بخش بودن مذاکرات میان واشنگتن و پیونگ یانگ به ویژه با توجه به دور بودن آنها برای مدتی طولانی از بحث های مربوط به خلع سلاح هسته ای پیونگ یانگ و شیوه اجرایش و اقدامات متقابل آمریکا در ازای آن، پابرجا است.

انتظار می رود که در صورت پیشرفت ملموس این دور مذاکرات، راه برای برگزاری سومین نشست رسمی ترامپ و کیم جونگ اون هموار گردد.

کیم میونگ گیل، رئیس هیات نمایندگی کره شمالی پیش از مذاکرات امروز گفت که نسبت به این مذاکرات خوشبینی و انتظارات بالا دارد. در هفته های اخیر نیز یک سری بیانیه های مقام های ارشد امریکا خوشبینی را درباره احتمال بروز یک مصالحه با پیونگ یانگ افزایش داده است.

مجله تایم آمریکا به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داد که ترامپ ظاهرا حاضر شده به کیم جونگ اون پیشنهاد دهد در ازای تعلیق سه ساله تحریم های سازمان ملل علیه بخش های زغال سنگ و منسوجات در کره شمالی، با برچیدن تاسیسات هسته ای اصلی خود در یونگ بیون و متوقف کردن فراوری اورانیوم با غنای بالا موافقت کند.

یکی از این مقامها همچنین گفته اگر سازمان ملل با ترامپ همراهی نکند، آمریکا موقتا این تحریم ها را از جانب خود متوقف می نماید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 875

به "سوئد میزبان دور جدید مذاکرات هسته ای آمریکا و کره شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوئد میزبان دور جدید مذاکرات هسته ای آمریکا و کره شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید