ساخت مجتمع گردشگری در کوه خواجه سیستان و بلوچستان نیازمند اعتبار

به گزارش دیتاپد، مدیر پایگاه کوه خواجه شهرستان هامون گفت: برای ساخت مجتمع توریستی در کوه خواجه منطقه سیستان که بعد از چاه نیمه، دومین رتبه در جذب توریست را به خود اختصاص داده، نیازمند اعتبارات ملی و استانی هستیم.

ساخت مجتمع گردشگری در کوه خواجه سیستان و بلوچستان نیازمند اعتبار

بهترین تجربه سفر را به سفر به کانادا تجربه کنید و با مجری مستقیم تورهای کانادا بهترین برنامه سفر را برای خود انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان، حسین سرحدی امروز سه شنبه 23 اردیبشت 99 اظهار کرد: در سال 98 حدود 500میلیون ریال اعتبار برای حفاظت و بازسازی اضطراری کوه خواجه به عنوان پایگاه ملی اختصاص یافته است.

او گفت: طرحی برای تأمین اعتبار ساخت جاده کوه خواجه که به عنوان مهم ترین معضل این منطقه به شمار می رود نیز ارائه شده و در حال پیگیری است که در این زمینه استاندار سیستان و بلوچستان سال گذشته قول های مساعدی برای ساخت آن داده و مقرر شده تا به وسیله برنامه و بودجه تأمین اعتبار گردد.

مدیر پایگاه کوه خواجه شهرستان هامون اضافه کرد: چند سال قبل اداره کل استان یک مجتمع تفریحی گردشگری کوچک در کوه خواجه احداث و در اختیار بخش خصوصی قرار داد که تنها مجتمع گردشگری در این مکان است.

او بیان نمود: از زمان شیوع ویروس کرونا تا به امروز با توجه به تعطیلی اماکن گردشگری، امکان بازدید از کوه خواجه وجود نداشته و تنها پژوهشگران مجاز به بازدید از این منطقه برای تهیه کارهای پژوهشی بوده اند.

سرحدی ادامه داد: سعی شده یک سری خدمات و امکانات اقامتی به صورت موقت برای گردشگران در این منطقه فراهم گردد و در صورت تأمین اعتبار لازم از سوی سازمان، بروشور چاپ و در اختیار گردشگران قرار خواهد گرفت.

او گفت: کوه خواجه سه حصار مهم دارد که بیشترین تمرکز بر روی این حصارهاست زیرا هویت بنا را معین می نمایند.

مدیر پایگاه کوه خواجه شهرستان هامون اضافه کرد: در گذشته حصارها از بین رفته و بازدیدنمایندگان از هر قسمت وارد مجموعه می شدند که این امر باعث تخریب بخش هایی از سایت شده و مسیرهای مختلفی ایجاد نموده بود که با نگاه حفاظتی مسیرهای گردشگری مختلف بسته و هم اینک تنها از دروازه اصلی می توان وارد شد.

او گفت: در سال های گذشته بر روی حصار دوم و سوم که احتیاج به تعمیر و بازسازی داشت تمرکز کردیم و در سال 98 نیز به دلیل نبود اعتبار کلا پروژه تعطیل شد.

سرحدی اذعان کرد: تا جایی که قوانین بازسازیی اجازه می دهد حصارها را کمی ارتفاع داده تا مانع از تخریب بیشتر مجموعه شویم.

او گفت: در این منطقه بیشتر نگاه حفاظتی حاکم است، زیرا این مجموعه چالش های بی شماری دارد که نمی توان نگاه بازسازیی کامل به آن داشت و بر اساس اعتبارات تخصیص یافته سعی می کنیم بهترین نوع حفاظت را در نظر بگیریم تا هویت بنا دچار خدشه نگردد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 3 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 1174

به "ساخت مجتمع گردشگری در کوه خواجه سیستان و بلوچستان نیازمند اعتبار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت مجتمع گردشگری در کوه خواجه سیستان و بلوچستان نیازمند اعتبار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید