دانشمندان رنگ دقیق دنیا را کشف کردند

تا به حال دنبال رنگ غالب دنیا هستی بودید؟ رنگ سیاره کره زمین نه! رنگ کل دنیای که در آن زندگی می کنیم با همه کهکشان ها و ستاره ها و سیاره ها؟

دانشمندان رنگ دقیق دنیا را کشف کردند

اگر در یک شب به آسمان و دنیا بالای سرمان نگاه کنیم؛ انگار یک پرده مشکی رنگ پیش رویمان کشیده شده است و نقاطی نورانی همانند الماس روی این پرده پخش شده و می درخشند. همین الماس هایی که در پرده شب می درخشند؛ رنگ واقعی و دقیق دنیا را معین می نمایند.

شاید ندانیم اولین دانشمندی که دنبال کشف رنگ واقعی دنیا بوده، چه کسی و در چه قرنی زندگی نموده است ولی مسلم است همواره کوشش برای یافتن رنگ واقعی دنیا ادامه داشته و اکنون می دانیم که آخرین کوشش ها در سال 2001 در دانشگاه جان هاپکینز رخ داده است.

این دانشمندان مدت زمان زیادی صرف و جمع آوری اطلاعات درباره کهکشان های هستی کردند. این تیم تحقیقاتی به دنبال معین سن دقیق کهکشان ها موجود در دنیا بودند.

حاصل سال ها کوشش این دانشمندان، کشف و جمع آوری اطلاعات حدود 200 هزار کهکشان و یافتن این موضوع بوده که اولین ستاره ها در سطح دنیا 5 میلیارد سال پیش ایجاد شدند. اما در خلال تحقیقات اجرا شده در طول این سال های طولانی، نکات جالبی درباره رنگ ستاره ها و همین طور رنگ کل دنیا بیرون کشیده شده است.

در گذشته، به نظر می رسید این ستاره ها روشن تر و خیره نماینده تر هستند. اولین ستاره ها آبی روشن بودند ولی به تدریج از آبی به زرد و قرمز رنگ باختند. اکنون، این ستاره های پیر؛ قرمزتر از گذشته هستند.

به همین دلیل، افرادی که با تلسکوپ به آسمان نگاه می نمایند و شاید افراد عادی هم تصور می نمایند دنیا آبی روشن یا قرمز تیره است. بعضی هم دنیا را سبز می بینند.

اما دانشمندان دانشگاه جان هاپکینز اعلام کردند رنگ دقیق و واقعی دنیا چیزی نزدیک به رنگ بژ است. این دانشمندان برای این رنگ یک نام هم انتخاب کردند که کافه لاته ای کهکشانی (Cosmic Latte) است. نام های پیشنهادی دیگر کرم کیهانی و کاپوچینوییِ کیهانی بودند.

به زبان طراحان بهتر می توان این رنگ را تعریف کرد. ارزش HEX این رنگ در نرم افزارهای گرافیکی عدد زیر است:

تیم تحقیقاتی دانشگاه جان هاپکینز در سال 2001 اعلام نموده بود که رنگ دنیا سبز روشن است ولی بعدا این رنگ را به بژ تغییر دادند که به نظر می رسد دقیق تر است.

چرا دنیا به رنگ بژ است؟

رنگ دنیا حاصل بازتابی است که از تابش نور ستارگان مشاهده می گردد. رنگ بژی که می بینیم حاصل دریافت تابش نوری ستارگانی در فاصله بسیار دور است.

نور خالص ستاره ها به سفید گرایش دارد ولی وقتی میلیاردها سال نوری می گذرد تا ما در کره زمین مشاهده اش کنیم؛ شاید رنگ دیگری باشد چون تابش نوری دوران جوانی ستاره ها را مشاهده کردیم.

هرچه ستاره ها پیرتر می شوند؛ رنگ دنیا هم به سوی قرمز تیره گرایش پیدا می نماید. بنابراین؛ شاید در سال های آینده رنگ دنیا هم تغییر کند!

منبع