خبرنگاران ناخاطرات مژگان عباسلو خواندنی شد

به گزارش دیتاپد، تهران- خبرنگاران- مجموعه شعر سپید ناخاطرات جدیدترین اثر مژگان عباسلو شامل 50 قطعه شعر سپید به کتابفروشی ها رسید.

خبرنگاران ناخاطرات مژگان عباسلو خواندنی شد

مژگان عباسلو (متولد 1357)، دانش آموخته رشته پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. وی که مدتی برای ادامه تحصیل ساکن آمریکا بود، در سال 85 نخستین مجموعه شعر خود را در قالب غزل و با عنوان آوازهای عاشق تو توسط انتشارات هزاره ققنوس منتشر کرد. اشعار این مجموعه که در سال های 80 تا 85 سروده شده بودند، 40 غزل را شامل می شد.

دومین مجموعه شعر او با عنوان شاید مرا دوباره به خاطر بیاوری در برگیرنده 30 غزل عاشقانه در 70 صفحه سال 1388 توسط موسسه انتشاراتی هنر و رسانه اردیبهشت به چاپ رسید.

از لب برکه ها (چکه، 1390) شامل بیش از 100 قطعه شعر کوتاه تنها مجموعه دربرگیرنده اشعار سپید عباسلو پیش از ناخاطرات است. از سیب ها بپرس (1392) مجموعه ای دیگر از اشعار عباسلوست که اولین همکاری این شاعر با انتشارات سوره مهر نیز به شمار می آید. البته قبل از آن نیز مجموعه وقتی که عاشقی (1391) را با همکاری حوزه هنری استان تهران منتشر نموده بود. آخرین کتاب شعر وی با نام هم قفسان (1396) نیز توسط شهرستان ادب چاپ شده که بیش از 30 غزل را شامل می گردد.

مژگان عباسلو برنده چهارمین جایزه ادبی پروین اعتصامی (اسفند 1389) برای مجموعه شاید مرا دوباره به خاطر بیاوری نیز بوده است.

کتاب ناخاطرات شامل 50 قطعه شعر سپید است به نام های نادرست، امید، پلان، خلوت، دعوت، راه، شباهت، غیرممکن، نَه، همه، ساده، او، فراموشی، انتظار، سوال، امنیت، گفت وگو، پسغام، ناچیز، صلح، افسوس، خاکستر، کوچ، در جمع، خطر، زن ها، لامکان، تاک، فردا، غیرجادویی، انتها، مجازی، انتظار، فریاد، غربتی ها، آواز، وهم، چیز، من، تهران، خلسه، بی جان، سرنوشت، تعریف، جایگاه، آینده، عمر، دوست، محکوم به فنا و ناخاطرات.

پیرنگ های کلی این مجموعه نیز مانند دیگر آثار عباسلو شامل عشق، دوری و انتظار، فراموشی، فراق و وصال و بهره مندی از لحظات زندگی است و به ندرت پیرنگ های متفاوتی نسبت به دیگر آثار وی مانند صلح یا آزادی دیده می گردد. با آنکه برخی قطعه ها در این مجموعه از موسیقی درونی و تصویرسازی های خوبی برخوردار اند؛ مانند قطعه سوال:

هر کس که دیده ام/ گفته عاشق تو است و بس،/ آی آزادی! دشمن تو کیست، پس؟ (ص.37)

یا قطعه انتظار:

به تو نزدیکم/ مثل خانه ای کنار رود؛ به من نزدیکی/ مثل سیل به خانه های رود (ص. 35)

یا قطعه خاکستر/ من می توانستم/ آتشی باشم/ که خانه ات را روشن می سازد / نه حریقی که خاموش کردی (ص. 51)

یا تصویرسازی های زیبایی که البته در شعر معاصر دیده شده اند؛ مانند قطعه انتها

عشق ما گوزن بود/ عظیم و قوی/ اما چیزهای قوی تری هم وجود داشت/ مثل قطار/ که تو را با خود برد/ و از گوزن لاشه ای روی ریل ها باقی گذاشت. (ص. 69)

برخی قطعه ها به شدت مختصر و فاقد تصویرسازی ها و موسیقی درونی دیگر قطعات و روال متداول عباسلو در شعرگویی است؛ مانند قطعه ساده

تو را دوست دارم/ چنان که بچه ها دبستانی/ زنگ ورزش را (ص. 29)

و قطعه او

دلم مثل فنجان/ پر از جای خالی ست (ص. 31)

همین قطعات گاه پذیرش مجموعه ناخاطرات را به عنوان مجموعه ای متشکل از شعر سپید؛ شعر بر پایه موسیقی درونی و تصویرسازی های بدیع دور یا دست کم با تردید روبرو می سازد. هر چند پاره ای از قطعه ها حتی پیش از انتشار این مجموعه نیز در فضای مجازی منتشر و محبوب شده اند.

از جهت صفحه آرایی نیز طرح جلد رنگی کتاب به صورت سیاه و سفید در همه صفحات زوج تکرار شده که به نوعی دست ودلبازی در استفاده از کاغذ را نشان می دهد و در غیر اینصورت صفحات کتاب به نصف می رسید.

با وجود اینها، ناخاطرات مانند دیگر آثار عباسلو و همه شاعران در برابر قضاتی سخت گیر یعنی مردم و همه گویشوران زبان فارسی در محکمه ای به گستردگی زمان محک خواهد خورد و باید دید آیا این مجموعه و به طور کلی اشعار سپید عباسلو مانند برخی از اشعار کلاسیک و غزل هایش با اقبال مخاطب روبرو خواهد شد یا خیر.

ناخاطرات توسط انتشارات سوره مهر در هزار و 250 نسخه منتشر شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 23 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1400 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 1757

به "خبرنگاران ناخاطرات مژگان عباسلو خواندنی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ناخاطرات مژگان عباسلو خواندنی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید