الحدیده؛ ادامه درگیری های متفرقه و ناکامی حمله جدید ائتلاف سعودی

به گزارش دیتاپد، ائتلاف سعودی که در روزهای گذشته فعالیت خود در استان الحدیده را افزایش داده، در حمله جدید در جنوب این استان ناکام ماند.

الحدیده؛ ادامه درگیری های متفرقه و ناکامی حمله جدید ائتلاف سعودی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، استان الحدیده که از زمستان گذشته شاهد اجرای نیم بند توافق صلح سوئد است، در روزهای گذشته شاهد افزایش درگیری های نظامی است.

توافق سوئد یا استکهلم، توافق صنعاء و دولت مستعفی هادی است که سیزدهم دسامبر 2018 حاصل شد. سازمان ملل هم مدتی بعد از آن (30 بهمن ماه 1397) اظهار داشت که طرفین درگیر در یمن، به توافق رسیدند که نیروهای خود را از الحدیده خارج کنند.

هرچند ائتلاف سعودی تاکنون بارها توافق صلح الحدیده را نقض کرده اما انصارالله و ارتش یمن ماه می گذشته برای ابراز حسن نیت خود به سازمان ملل و تلاش برای حل مشکل مردم، به طور یکجانبه از بنادر الحدیده، الصلیف و رأس عیسی در استان الحدیده خارج شدند اما طرف مقابل همچنان تعهدات خود را اجرا نکرده است.

افزایش درگیری ها و حملات ائتلاف

نه تنها ائتلاف سعودی تعهدات خود در الحدیده را اجرا نمی کند بلکه تحرکات نظامی آن افزایش یافته است. بعد از آنکه هفته گذشته وبگاه خبری انصارالله یمن گزارش کرد که مزدوران ائتلاف سعودی آمریکایی اماراتی، نقض مکرر توافق آتش بس در الحدیده را ادامه دادند توضیح داد که بر اثر این حملات، یک دختربچه به ضرب گلوله تک تیراندازان وابسته به ائتلاف، در منطقه المسلب در شهرستان التحیتا، جان باخت (جزئیات بیشتر).

حمله جدید؛ التحیتا همچنان ناآرام

التحیتا در جنوب استان الحدیده همچنان ناآرام است. وبگاه خبری انصارالله یمن یکشنبه شب (نُهم تیرماه) گزارش کرد که نیروهای ائتلاف سعودی-اماراتی توافق سوئد برای الحدیده را دیشب به شکل فاحشی نقض و حمله ناکامی به شهرستان التحیتا کردند.

یک منبع نظامی به پایگاه خبری انصارالله گفت: اشغالگران و مزدوران در جنوب منطقه الجبلیه در شهرستان التحیتا پیشروی کردند اما یگان های ارتش و کمیته های مردمی با آنان مقابله و خسارت جدی به آنها وارد کردند. تعدادی از مزدوران کشته و تعدادی هم مجروح شدند. مقداری تجهیزات نیز به غنیمت گرفته شد و این عملیات [نسبتا] بزرگ ائتلاف ناکام ماند.

در مقابل، شبکه المسیره نزدیک به انصارالله یمن گزارش کرد که ائتلاف سعودی، یکشنبه شب، منطقه مسکونی 7 جولای در شمال شرق شهر الحدیده و همچنین خیابان الخمسین در شرق شهر الحدیده را زیر آتش توپخانه قرار داد و بر اثر این اقدام، هفت شهروند مجروح شدند که در میان آنان کودک و زن نیز مشاهده شده است.

کودک مجروح یمنی در الحدیده

یک منبع نظامی نیز به خبرگزاری اسپوتینک گفت که یکشنبه شب درگیری شدیدی در خیابان الخمسین در شرق شهر الحدیده رخ داد. این خبرگزاری همچنین به نقل از منابعی نزدیک به ائتلاف سعودی اظهار داشت که نیروهای ائتلاف همچنین منطقه الجاح در بیت الفقیه در جنوب شرق الحدیده را هدف 22 گلوله خمپاره قرار دادند.

هفته گذشته نیز ائتلاف سعودی حملات شدیدی به مواضع انصارالله در شهر حیس در جنوب شرق الحدیده انجام داده بود. این حمله از دو محور شمالی و جنوبی شهرستان حیس انجام شد اما انصارالله اظهار داشت که با این حمله مقابله کرده است هر چند که حملات ائتلاف سعودی به کشته شدن سه عضو یک خانواده آواره مقیم حیس منجر شد (جزئیات بیشتر).

پیش از حمله یکشنبه نیز نیروهای ائتلاف سعودی، جمعه شب، دفتر متعلق به سازمان ملل در منطقه الربصه در استان الحدیده را هدف گلوله قرار داده بودند. دولت محلی در این خصوص اظهار داشت که اگر مواضع سازمان ملل در بیش از چهار سال گذشته اینطور نبود، امروز دفترش این طور گلوله باران نمی شد.

آغاز به کار دوباره هیأت ناظر بر آتش بس الحدیده

هم زمان با درگیری ها در جنوب استان الحدیده، منابع یمنی از آغاز به کار دوباره هیأتی خبر دادند که مأموریت آن، نظارت بر بازاستقرار نیروهای طرفین درگیر در شهر الحدیده است.

روزنامه البیان امارات گزارش کرد که مایکل لولیسگارد قرار است با کنندگان دولت (مستعفی) یمن در این کمیته و کنندگان دولت نجات ملی در صنعاء (انصارالله) با هدف تکمیل اجرای بندهای توافق صلح سوئد دیدار کند.

قرار است در این دیدارها، تکمیل فرآیند اجرای بازانتشار نیروهای طرفین در سه بندر شهر الحدیده بررسی شود.

مرحله نخست توافق سوئد برای شهر الحدیده، شامل خروج نیروهای وابسته به صنعاء از سه بندر الحدیده، الصلیف، و رأس عیسى، در مقابل خروج نیروهای ائتلاف سعودی از محله های شرقی الحدیده بود اما هر چند بخش نخست اجرا شده اما نیروهای سعودی با محلات شرقی خارج نشده اند.

طبق گزارش البیان، سازمان ملل پیشنهاد عقب نشینی سی کیلومتری از مرکز شهر الحدیده را داده اما دولت مستعفی یمن به تبعیت از ائتلاف سعودی هنوز این امر را نپذیرفته است.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 21 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 260

به "الحدیده؛ ادامه درگیری های متفرقه و ناکامی حمله جدید ائتلاف سعودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الحدیده؛ ادامه درگیری های متفرقه و ناکامی حمله جدید ائتلاف سعودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید