آیا فرود اتوماتیک هواپیما امکان پذیر است؟

به گزارش دیتاپد، فرود اتوماتیک هواپیما

هر روزه، سفرهای هوایی بسیار زیادی در جهان انجام می گردد و افراد زیادی هواپیما را به عنوان وسیله اول و آخر خود برای جابه جایی بین شهرها و کشورها انتخاب می نمایند صرف نظر از اینکه قیمت بلیط هواپیما گران و یا مقرون به صرفه است. این وسیله آنقدر سرعت بالایی دارد و به مقدار ای راحت و بی دردسر است که به راحتی نمی توان از آن چشم پوشی کرد. با این وجود بسیاری از ما از چگونکی کارکرد وسایلی که از آنها استفاده می کنیم، بی خبریم و اغلب اوقات زحمت دانستن آنها را به خود نمی دهیم. یکی از سوال هایی که بسیاری از مسافران در فکر دارند و می پرسند این است که آیا فرود اتوماتیک هواپیما امکان پذیر است؟ جواب این سوال بله است. در ادامه، خبرنگاران توضیحات بیشتری در این رابطه می دهد.

آیا فرود اتوماتیک هواپیما امکان پذیر است؟

بر روی هواپیماها، سیستمی به نام اتولند و به معنای فرود اتوماتیک وجود دارد که به آنها اجازه می دهد تا بصورت اتوماتیک به زمین بنشینند. البته در رابطه با زمان استفاده از سیستم اتولند، محدودیت هایی هم وجود دارد.

بوئینگ 737 که پیروز ترین هواپیمای مسافربری جهان است، در شرایط فرود اتوماتیک، به ماکزیمم باد مخالف 25 کیلومتر محدود شده است (بسیاری از هواپیماهای جهان، حداکثر تا 15 کیلومتر در ساعت هستند). معمولا از ویژگی خلبان اتوماتیک، در شرایط دید محدود و در شرایطی که وزش باد بسیار کم است یا اصلا وجود ندارد، استفاده می گردد. (هنگام وزش باد شدید، مه به ندرت به وجود می آید!) اما همین که شرایط بهتر گردد و باد آغاز به وزیدن کند، یک خلبان معمولی بهتر از خلبان اتوماتیک می تواند هواپیما را کنترل کند.

در واقع در کمتر از 3 درصد شرایط از ویژگی فرود اتوماتیک هواپیما استفاده می گردد و به علت استفاده کم از این شرایط و احتمال فراموش کردن کار با آن، هر 6 ماه یکبار به خلبانان بازآموزی می گردد تا شرایط را کاملا به یاد داشته باشند و فراموش ننمایند. بسیاری از خلبانان بر این باورند که فرود آوردن هواپیماها به صورت دستی، خیلی راحت تر از استفاده از خلبان اتوماتیک است چرا که در شرایط استفاده از حالت اتوماتیک باید مدام خلبان اتوماتیک را کنترل نمایند و در همه آن لحظه ها، احتیاج به سطح هوشیاری و مراقبت بسیار بالایی است.

از ویژگی اتولند فقط در شرایط خیلی خاص استفاده می گردد و اجرای آن احتیاج به گواهینامه قابلیت اتولند در هواپیما، توانایی خلبانان در این کار و زبده بودن آنها و صلاحیت فرودگاه دارد.

آیا هواپیما می تواند بطور اتوماتیک تیک آف کند؟

جواب خیر است. در واقع اکثریت هواپیماهای تجاری مانند بویئینگ و ایرباس، قابلیت تیک آف اتوماتیک را ندارند. تیک آف ها کاملا بصورت دستی و به وسیله خلبان ها انجام می گردد.

منبع: الی گشت
انتشار: 16 تیر 1401 بروزرسانی: 16 تیر 1401 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 2239

به "آیا فرود اتوماتیک هواپیما امکان پذیر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا فرود اتوماتیک هواپیما امکان پذیر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید